• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla hunden

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Gjorde frugan på gott humör, satte fast ett kraftigt fäste under bilen i en balk för att kunna sätta fast hunden snabbt för kortare stop. Satte det så att ett normalt koppel räcker precis fram till dörren men att hunden inte kan gå in.
 

Bilagor

  • 20170522_175940.jpg
    20170522_175940.jpg
    1,6 MB · Visningar: 16

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Koppla hunden

Utdrag ur djurskyddslagen:
15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Koppla hunden

Trots att det var en snygg lösning, så har det hänt för många olyckor med glömda hundar som skadats för att kännas helt bra. Skulle inte våga göra det själv (får vara glad om jag minns att ta loss el-sladden...). Men det är ju svårt att se hur man skulle kunna missa hunden med den placeringen. Vi kör med "jordskruv" funkar bra.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Koppla hunden

Mitt "knep" är att knyta fast ett knallrött band på ratten t.ex innan du kopplar hunden utanför bilen, inte för att jag tror du glömmer hunden, men då är du 100% säker. Bra för att inte köra ifrån ev instegspall också ;)
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

Utdrag ur djurskyddslagen:
15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.

Bra, själv löste jag det med att sätta kroken innanför bodelsdörren, åker inte gärna med öppen bodelsdörr, tycker också att det är bra att hunden kan gå in om den vill.:)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Majzzan och habro, bra förslag. Kroken har vi utanför för att "Bosse" kan vara med när vi är ute själva och en bit från dörren för att han inte ska hoppa in och springa ner barnbarnen. Vi hade bosse ett tag bunden i eltrappsteget men det drog han sönder när han en gång gjorde en tjurrusning efter en boll. Vi familjen får ju hjälpas åt att komma i håg, och ett rött band på ratten.
:)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Koppla hunden

Sist vi var i Lüneburg var det en bil som körde iväg utan att komma ihåg hundens mat- och vattenskålar som stod vid deras trappa, tur att de kom ihåg hunden.
Det går också att glömma att man har en elsladd inkopplad, jag vet.....
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

He he.. rött band på ratten har jag för att inte glömma tv-antennen uppe....:)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppla hunden

Enklast är väl att knyta ett rött band på ratten så man inte glömmer att låta bli att knyta fast hunden i bilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Någon kan ju komma å smasha å sno bilen, bilar stjäls på 10sek.
Inte roligt då ifall en älskling är fastbunden i fordonet.

Ett fordon kan även börja rulla, och t.o.m starta själv.

Personligen skulle jag inte binda fast levande varelser i ett fordon.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Hej
En bockad plåt med en ögla(ett skärbräde i plast /nylon) under ett av hjulen eller ett fäste i nivåkilarna är ett bra alternativ.
Mvh Klas
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Vi har köpt en speciellt anpassad platta som man "kör över" så att den sitter fast under ett hjul, lämpligtvis bakhjulet om man har nivåklossar.
Skulle man mot förmodan köra iväg så händer inget med hunden mer än att den blir lösgjord. Plattan fungerar även till att låsa fast cyklar, grill, utemöbler osv.

Zubehör » Linnepe
 

Bilagor

  • dogsafe_3.jpg
    dogsafe_3.jpg
    600,7 KB · Visningar: 15
  • dogsafe_pic.jpg
    dogsafe_pic.jpg
    523,8 KB · Visningar: 11
  • bikesafe11500px.jpg
    bikesafe11500px.jpg
    470,5 KB · Visningar: 11

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Vi har köpt en speciellt anpassad platta som man "kör över" så att den sitter fast under ett hjul, lämpligtvis bakhjulet om man har nivåklossar.
Skulle man mot förmodan köra iväg så händer inget med hunden mer än att den blir lösgjord. Plattan fungerar även till att låsa fast cyklar, grill, utemöbler osv.

Zubehör » Linnepe

Sjukt enkelt o smart :):):)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Koppla hunden

Perfekt, lätt att använda. En sån blir det i stället. Tack så mycket.:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Koppla hunden

När vi är inne på att koppla hundar.
Ritva är sjuk i cancer och äter massa mediciner, hennes hud är så skör, likt gladpack. I juli månad besökte vi en campingplats, en liten hund kom lös och sprang mot Ritva för att hälsa. Hunden hoppade upp på hennes ben och fläckte upp ett stort stycke av skinnet, ca två kvadratdecimeter. Det har blivit vårdcentraler varannan dag, hela sommaren.
Hundens ägare blev alldeles förtvivlad. Ni som har hundar, håll dem kopplade. Denna hunden var bara glad och ville hälsa och det var en liten hund, kanske fyra kilo.
Vi anklagar inte hundens ägare, hunden smet ut mellan benen på ägaren, men konsekvensen för Ritva blev stor.
 
Toppen