• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej kamrater förlåt en nybörjare, hur funkar miljövinjetter, har köpt en husbil i Tyskland med en gul dekal gäller den även nu när jag har bilen och hur funkar det praktiskt i städer med miljözoner, är det skyltat vid infartsvägarna, röd gul eller grön skylt eller hur funkar det
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.250
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner

Miljömärket gäller för bilen och har inget med vem som äger bilen att göra. Runt miljözonerna är det skyltat vilken färg(er) som är tillåten.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner

Tyvärr är det så att den absoluta majoriteten av städerna som använder sig av systemet i Tyskland kräver grön euro 4 dekal så har man gul så får man hålla sig utanför stadskärnorna

//Peter
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner

Ja och vad jag förstått att bland annat i Danmark så blir det en extra begränsning med 4 tonnare, tror jag
 
F

F.d. 56194

Guest
Sv: Miljözoner

Har du ett tyskt reg-nr på märket men ett svenskt reg-nr på bilen gäller inte
märket.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner

Hej kopplade inte ihop några länder bara såg att Danmark hade en gräns 3,5 ton
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Miljözoner

Utdrag från Transportstyrelsen:

Krav på miljödekal i miljözoner i Tyskland
I flera tyska storstäder har så kallade miljözoner ("Umweltzonen") införts. Miljözonerna är ett led i arbetet med att minska utsläppen.

För att få köra personbilar, lastbilar och bussar i de städer som infört miljözoner krävs en särskild dekal ("Feinstaubplakette") som monteras på vindrutan. Dekalen visar att fordonets partikelutsläpp understiger en viss nivå. Fordon som saknar miljödekal får inte köra in i dessa miljözoner.
Storstäder där miljözoner införts eller kommer att införas är bland annat Berlin, Hannover, Köln, Stuttgart, München, Dortmund och Düsseldorf.

Krav på miljödekal även för utländska fordon
Kravet på miljödekal gäller även för fordon som är registrerade i andra länder. Det är därför viktigt att du som ska till Tyskland planerar din resa, ser till att du har kunskap om var du behöver en dekal och hur du skaffar dig den på smidigast sätt.
Veteranbilar som är äldre än 30 år och som tillhör någon motorklubb kan få dispens.

Hur skaffar du dig en miljödekal?
Du köper din miljödekal över disk i Tyskland (med hjälp av ditt registreringsbevis). Du vänder dig då till någon av de tyska bilprovningarna TÜV, DEKRA eller GTÜ, till ackrediterade bilverkstäder eller till något av den tyska trafikmyndighetens kontor. Du kan också beställa dekalen via Internet genom företaget Climate Company.
Det går också att beställa miljödekaler hos Dekra på www.registreradinbil.nu.

Relaterad information

Climate Companys webbplats (Information finns även på svenska)
GTÜ:s webbplats
TÜV:s webbplats
DEKRA:s webbplats (Information på svenska)
 
Toppen