• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smådropp

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
LMC 2013. En droppe per sekund drippar ur avtappningsröret under bilen . Egentligen betyder det mängdmässigt ingenting. Svårt att hitta läckan. Det kan vara färskvattentanken, varmvattensberedaren eller något annat. Kanske ska det vara så? Tips?
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Smådropp

Avtappningsröret =?
OM det är avtappningen från gråvattentanken du menar, och OM du då har en kilsldsventil ,så gissar jag att det fastnat lite skräp i ventilen mellan utloppet och ventilbladet = ta isär och rengör!
(Kulventiler - brukar inte läcka på det sätt som du beskriver )

Lasse W
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Smådropp

Nej, det är inte gråvattentanken. Det är röret från färskvattnet. Jag begriper så mycket att det är samma rör som vattnet från varmvattensberedaren och färskvattnet rinner ut genom.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Smådropp

Vet inte vad du har för ventiler för tömning men är det den vippmodellen den gula så är det nog bara att byta. Har själv fått byta den för just den går inte att öppna o reparera tror jag(garanti)
För oss droppade den varje gång varmvattnet slogs på eller när nattsänkningen gick till dag(trycket ökade).
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Smådropp

Jag har vridit och knackat på alla ventilerna. Det blir ju tre stycken om man inkluderar avtappningen. Först den gula vippen, sen frostventilen och avtappningskranen. När vi kommer hem ska jag tappa ur allt vatten och sedan fylla tanken utan att sätta igång pumpen. Då kan jag åtminstone se om det är tankavtappningen som läcker. Är det inte det så måste det vara frostventilen eller den gula vippen. Frågan är hur man listar ut det.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Smådropp

Jag har vridit och knackat på alla ventilerna. Det blir ju tre stycken om man inkluderar avtappningen. Först den gula vippen, sen frostventilen och avtappningskranen. När vi kommer hem ska jag tappa ur allt vatten och sedan fylla tanken utan att sätta igång pumpen. Då kan jag åtminstone se om det är tankavtappningen som läcker. Är det inte det så måste det vara frostventilen eller den gula vippen. Frågan är hur man listar ut det.

Jag har samma problem, men min droppar trots att jag bara har dränkpump. Jag ska stanna i Dülmen i Tyskland den 6 juni och få det fixat på en Pössl verkstad rekommenderad av Pukavik.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Smådropp

Skulle även kunna tänkas vara övertrycksventilen på varmvattenledning ut från pannan.
Själv haft strul med detta då pannan jobbat med att skapa 60-gradigt vatten.
Denna"ventil" brukar vara röd, monterad nära pannan på utgående var vattenledning och försedd med egen avloppslang. Testa att amortera med kall och tom panna och blås ren försiktigt eller byt ut direkt.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Smådropp

Nu har jag tömt och fyllt på vatten och är tämligen säker på att det är själva avtappningskranen som läcker. En droppe varannan sekund ungefär. Det låter inte som så mycket men det blir snabbt några liter. Ganska irriterarande om det är långt till nästa tappställe. Jag förstår att det är svårt med tips eftersom husbilarna har lite olika system. Det är är iallafall en LMC 2013. Och den har en liten svart ratt uppepå vattentanken som öppnar och stänger tanken. Troligvis har någon slags packning gått sönder. Men hur når jag den? Tanken är ju inbyggd i bilen. Kanske underifrån?
 
Toppen