• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av lås kylskåpsdörr

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som kan tipsa mig hur man byter lås på ett Dometic kylskåp RMD 8505 i en Adria Coral 670 årsmodell 2010.

Har köpt ett ny lås från Elektrolux som har servicen på Dometic kylskåp. Jag har även monterat bort det gamla låset.

Problemet är att när jag tog bort gamla låset "ramlade" tryckstången mellan dörröppnaren och låset ned i dörrbladet.

Har varit i kontakt med Elektrolux men inte fått någon hjälp därifrån.

Ska jag ta bort dörren och vända den så att stången faller tillbaka eller måste jag dela på dörren.

Om jag ska ta bort dörren, hur gör jag?

Tacksam för alla tips!

Karl-Arne
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byte av lås kylskåpsdörr

Hej.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så tar du bort plastlisten som sitter i framkant av dörren. Med framkant menar jag den sidan där låset sitter. Listen är bara snäppt på plats. Sedan kan du ta bort fronten från dörren, det är en pappskiva som är några millimeter tjock och bakom den hittar du stötstången.

Mvh / Roland
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Byte av lås kylskåpsdörr

Man får demontera och dra ut skåpet en bit för att komma åt att lossa övre gångjärnet (tre skruvar).
Därefter så kan man lyfta dörren av det undre gångjärnet.
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: Byte av lås kylskåpsdörr

Tack för tipsen!
Har dock följdfrågor. Måste jag dra lossa och dra ut skåpet för att dela dörren som Roland föreslår.

I andra tipset där dörren tas bort, vänder jag den och låter stången falla tillbaka innan jag monterar låset eller ska jag dela dörren enligt Rolands tips.

Den list som tas bort vid delning av dörren, kan den återanvändas eller måste jag beställa en ny?

Karl-Arne
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byte av lås kylskåpsdörr

Hej.

Du behöver inte ta bort dörren för att dela den och listen går att återanvända. Se bifogad bild vilken list jag menar och åt vilket håll den ska lossas.

Mvh / Roland
 

Bilagor

  • 87-97-dometic_rmd8505_9105705004_38797_11.png
    87-97-dometic_rmd8505_9105705004_38797_11.png
    132,1 KB · Visningar: 147

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: Byte av lås kylskåpsdörr

Tack för hjälpen Roland!

Nu förstår jag hur listen ska tas bort. Jag har även en sprängskiss på vilka delar som ingår i dörren.

Karl-Arne
 
Toppen