• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV el förbrukning

F

F.d. 54009

Guest
Hej
Söker svar angående elförbrukning alternativt 12V/230V (med växelriktare på 1000w,) Kan använda båda delar. Tvär en Dantax 14w. Vad skall jag välja för att vara strömekonomisk.Har 2 bodelsbatterier på vardera 100Ah.
Bifoga gärna en uträkning som jag kan använda framgent.
Tackar på förhand
Hälsar
Signe2016
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: TV el förbrukning

Om den bara dra 14W, och har 2x100 Ah, så finns inga problem med 12V. Min tv dra 34 W och jag har 70+95Ah, och jag har aldrig haft några problem.

Trevlig Helg Benny
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV el förbrukning

Vår TV drar 36W och går på 12 V vilket är helt OK och det normala. Vid stolpe är vi uppkopplade till 230V, då byter vi bara TV-kabel till 230V.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: TV el förbrukning

En TV som drar 14w är ju bara något mer än en 10 watts halogenlampa. Strömförbrukningen är väldigt liten i förhållande till dina batterier. Kör bara via 12 volt, strunta i Invertern.

Vill du ha en formel som bekräftar så finns P=U*I . 14=12*I, 14/12=I, I=1,16A.
Det är inte mycket ström, knapps så att en Inverter vill gå igång. Invertern har dessutom en viss egenförbrukning som blir helt onödig i ditt fall.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: TV el förbrukning

Vår TV drar 36W och går på 12 V vilket är helt OK och det normala. Vid stolpe är vi uppkopplade till 230V, då byter vi bara TV-kabel till 230V.

Varför koppla om till 230 volt vid elstolpe? Om stolpen används, laddas ju batterierna och 12 volts-tv belastar inte batterierna. Eller tänker jag fel?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV el förbrukning

Jag är helt övertygad om att batterierna belastas i så fall och att vi är inne på snacket om battericykler osv... Vi har 230 V uttag bara 10 cm från 12V uttaget så varför blanda in batterier över huvud taget?

Finns det någon som är duktig på batteriladdning och kan det tekniska kring frågor ovan?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Re: Sv: TV el förbrukning

Förstår inte frågan med "stativet". TV'n hänger på en arm vars ända är instucken i ett spår (ser ut som ett V) på den fastskruvade väggdelen. En plastbygel sätts tvärs över "V"-ets övre kant och håller TVn på plats.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: TV el förbrukning

Tv far rakt upp i ett hål hymer mlt när ja drar ner den far den upp igen fjäderbelastad,hittar ingen spärr,taksam om du listar ut knepet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Re: Sv: Re: Sv: TV el förbrukning

Tyvärr bennyolle, jag kan inget om Hymer, min TV är en Grundig som jag själv har köpt och installerat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV el förbrukning

Jag är helt övertygad om att batterierna belastas i så fall och att vi är inne på snacket om battericykler osv... Vi har 230 V uttag bara 10 cm från 12V uttaget så varför blanda in batterier över huvud taget
----------------------------------------------
Måste nog säga tvärt om. Varför hålla på och krångla och koppla om mellan 12V drift och 230V drift.
Om man har en en rejäl mätare inkopplad för att se Amp. in och ut ur batteribanken, typ NASA eller liknande och även de billigare men bra fungerande Kinamätarna så kan man se följande på displayen.
Om batterierna är i det närmaste fulladdade så det bara sker lite underhållsladdning eller om batterierna håller på att laddas med X antal Amp. och man sätter på TV'n med 12V drivning så kan man först se på displayen att det händer en förändring på in och/eller ut ur batterierna för det har blivit större förbrukning plötsligt. Men efter några minuter när laddaren (av "finare" modell) åter har fått kontroll på var i laddcykeln batterierna ligger så återgår displayen till ungefär samma laddvärde som innan och laddaren matar på så mycket mer som TV'n kräver på sidan om. D.v.s. Inget extra plågande av batterierna utan TV'n försörjs direkt av laddaren på sidan om batterierna kan man säga.

Detta sker i alla fall med de flesta moderna laddare och eftermarknadsladdare med fin avkänning som Ctek och andra.

Detta sker ju också om du i stället har solceller och en solcellsladdare igång som håller på att laddar batterierna. Om det bara finns mer solenergi att hämta från taket än vad som behövs för laddning av batterierna så matas även då TV'n på sidan om från solcellerna och batterierna belastas inte alls av TV,n. Om solcellerna inte räcker till för driften av TV,n, kanske framåt kvällen, så tas allt som går från dem och resten som ev. kan behövas för driften av TV,n tas då ut från batterierna.
Om det är mitt på dagen och solcellerna ger uppåt full laddning och vi säger att batterierna är fulladdade så det i princip står står 0 på Amp.mätaren för laddaren har stängt av. Om man då sätter igång TV,n så kan man först se att det tas ström från batterierna men efter att par minuter när solcellsladdaren har analyserat läget så står det åter 0 på Amp. mätaren till batterierna och TV'n matas enbart från solcellsladdaren.
Gäller också solcellsladdare av lite "finare" modell som 230V laddare med bra avkänning, med det finns nog mest sådana nu för tiden om man själv vet vad man har plockat in för prylar i bilen.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV el förbrukning

Bra att veta JANKRO, då behöver jag inte byta mellan 12V och 230V längre vilket jag trodde var bra i fall man "norpade i onödan" på batteriets laddningscyklar. Batterierna fylls med 230V även när solcellerna passar på och vilar under natten :)

TV är bara en liten del, det finns annat som jag passade på och laddade med hjälp av 230V istället för 12V (dator, paddan, mobiler, kamerabatterier, Kerscher...), i alla fall när vi är uppkopplade på 230V. Jag såg batteri-norpandet som "många bäckar små", men nu känns det bättre. Tack för förklaring!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV el förbrukning

Ja, man kan kanske också tänka så här på saken. Om batterierna är fulladdade och laddaren är nöjd, samt att något sätts igång som ex. drar 4Amp. Efter ett tags analys av laddaren så behövs det 4Amp. för att hålla "nollbalansen".
Om man då skulle kunna plåga batterierna i onödan på något sätt så skulle ju strömmen så att säga tas till förbrukaren från batterierna och laddaren skulle putta in den strömförbrukningen i batterierna igen. D.v.s. förbrukningsström och laddström skulle på något sätt mötas på ut och inväg i batterierna i samma kabel......... Nej så funkar det inte :p:, utan batterierna vilar då så stilla på sidan om förbrukning och laddning.
Det enda som sker är att batterierna jobbar några minuter tills laddaren har anaylyserat klart och börjat ge ström i rätt mängd till förbrukaren. Stängs förbrukaren av så kan lite extra strömladdning då i stället gå in i batterierna några minuter tills laddaren fattar att laddströmmen inte längre behövs.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV el förbrukning

Toppen JANKRO, nu slipper vi dra med oss en del kablar som ser ut som en skatbo efter bara några veckor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV el förbrukning

Hejsan, nej att dra ur kablar eller koppla in en eller flera mindre "huvudströmbrytare" till elprylar som drar lite standby ström är ju absolut inget fel om man skall snåla på ström när man lever enbart på batteriström, särskilt om solen lyser med sin frånvaro :p: på solcellerna.........

Men om man då i stället är inkopplad på 230V stolpe så att det är 12V. laddaren som ger ström till förbrukningen och inte batterierna, så kan man ju fritt välja liksom hemma om man skall vara "duktig" och spara på de smulorna ström eller låta standbyen vara på, för batterierna ligger ju som sagt lite utanför i det fallet och slits inte vilket man än väljer, antingen det handlar om stanbyläge eller drift på 12V.

M.v.h. JANKRO.

Ps.
Man skall väl kanske tillägga att storförbrukare som mickro, fruns hårblås :p: och kanske även en kraftig elcykelladdare som normalt bara kan drivas på 230V. fortfarande bör placeras i ett 230V uttag när det finns tillgängligt i stället för i en inverter.
För att plåga laddare och då även batterierna med så kraftiga strömskiftningar är rätt onödigt eftersom de flesta bodelsladdare inte räcker till på lång väg att kompensera för sådana strömrusningar till invertern.
Till sist, så naturligtvis "nöter" man lite mer på laddaren när den skall försörja en del saker på 12V. för jämnan. Men laddare verkar vara av den kvalitén att.... Överlever den första sommaren så funkar den troligen tjugo somrar till.
 
Senast ändrad:
Toppen