Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Gasolförsörjning
Gasolförsörjning Gasol med kringliggande apparater och frågor runt detta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gasolblandning
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 416
Hemvist: Knivsta
Gasolblandning - 2017-05-18, 14:53

Tankar man LPG söderut får man ofta en blandning 50% butan/propan vad har den för köldtålighet? Andra ev. nackdelar.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Gasolblandning
Gammal
Boo
HBK Web
 
Inlägg: 855
Hemvist: Halmstad
Sv: Gasolblandning - 2017-05-18, 18:13

Butan har högre energivärde än propan men nackdelen att inte förgasas när temperaturen går ner mot 0°C. På sommaren naturligtvis inget problem, butanen och propanen fungerar för spis och kyl. Och skulle du få kvar gas till vinterresan kommer restpropanen att utnyttjas och butanen bli kvar (om temperaturen går mot minussidan). Eftersom du skriver "tankar söderöver" misstänker jag du har en "fast" tank (t ex Alu-gas). Tankar man då på mackar söderöver (t ex Tyskland) framåt hösten/vintern så skall det vara propan man får på macken.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Boo för detta inlägg:
Sanddammaren (2017-05-18), StefanJennie (2017-05-18)
Re: Gasolblandning
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 416
Hemvist: Knivsta
Re: Gasolblandning - 2017-05-18, 20:43

Tack,fyllde min Alugas i södra Tyskland enl. macken så var blandningen 40/60 resp 60/40 sommar/vinter,man bör alltså tömma sin tank så mycket som möjligt innan man tankar Sverige igen.
Jag trodde att gasen blandade sig och inte delade sig som du skriver.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Gasolblandning
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 14 142
Hemvist: Australien
Ålder: 68
Sv: Gasolblandning - 2017-05-18, 23:56

Delingen oppstår først ved lave temperaturer, det blir da en destillering - just som når en varmer sprit og alkoholen forsvinner ved 70 før vatnet ångar ved 100.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
Lasse-125 (2017-05-21)
Sv: Gasolblandning
Gammal
HBK Medlem
 
CarthagoAnderss avatar
 
Inlägg: 778
Hemvist: Karlshamn
Sv: Gasolblandning - 2017-05-19, 07:10

precis som Knut skriver delar sig inte propan och butan inom de temperaturområden vi använder produkterna
i vätskefas förblir dom blandade såväl som i gasfas enligt bifogade tabeller

Motorgas/LPG levereras till kund i fem olika kvalitéer, indelade i A,B,C,D och E
Indelningen baseras på den temperatur då blandningens ångtryck understiger 150kPa

Grade A har lägsta garanterade användningsområdet till -10 grader Celsius och kan variera mellan 100% propan till en blandning 60/40 propan/butan

Grade B minus 5 grader, 60/40 till 40/60

Grade C 0 grader, 40/60 till 30/70

Grade D plus 10 grader, 30/70 till 10/90

Grade E plus 20 grader, 10/90 till 0/100

I de nordiska länderna är det alltid Grade A, i norra Europa Grade A till Grade E beroende på årstid och i södra Europa vanligtvis Grade C till E
Spanien t ex har Grade C med 35/65 fr o m 1nov till 31mar

/Anders
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 18 användare säger Tack till CarthagoAnders för detta inlägg:
Björn & Lena (2017-05-19), brogu (2017-05-19), Emppu (2017-05-21), Göte J (2017-05-19), Heddelin (2017-05-21), itniwe (2017-05-19), kenjon (2017-05-19), Knut (2017-05-19), Lasse-125 (2017-05-21), Marianne & Ranko (2017-05-21), Mats&Agneta (2017-05-19), Olof G (2017-05-19), Pellan (2017-05-21), Rolandn (2017-05-19), Sanddammaren (2017-05-19), StefanJennie (2017-05-19), turbin (2017-05-19), Vedamojje (2017-05-20)
Sv: Gasolblandning
Gammal
HBK Medlem
 
CarthagoAnderss avatar
 
Inlägg: 778
Hemvist: Karlshamn
Sv: Gasolblandning - 2017-05-21, 06:52

glömde bifoga ångtrycksdiagrammet för de olika blandningarna

gasolutrymmena i de flesta husbilar är ju omslutna av oisolerade väggar som gränsar till bilens bodel och är därvid indirekt uppvärmda, vid en utetemp på noll grader har man åtminstone några grader högre temp i gasolutrymmet
risken för att gasol med inblandning av butan inte skulle fungera i Sverige är minimal av detta skäl är min åsikt
en Truma regulator behöver ca 2bar ingående tryck för att fungera och det uppnår man ganska snart även vid hög inblandning av butan enl diagrammen
en gasoltub stående i en husvagns gasolskåp har däremot sämre förutsättningar eftersom den står i ett från husvagnen helt fristående utrymme, kanske är det erfarenheter från husvagnar denna uppfattning om att butan skulle innebära problem vid låga temperaturen härstammar?

/Anders
Bifogade bilder
Filtyp: jpg propane-butane-mix-vapor-pressure-diagram-pa.jpg (84,8 KB, 224 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 9 användare säger Tack till CarthagoAnders för detta inlägg:
Bengt Rehngren (2017-05-22), brogu (2017-05-22), Göte J (2017-05-21), Heddelin (2017-05-21), Jappe (2017-05-21), Jokin (2017-05-21), Lasse-125 (2017-05-21), Pellan (2017-05-21), Rolandn (2017-05-21)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Gasolförsörjning


Ämnesverktyg
Visningsalternativ



Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS