• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp för husbilar i Smygehamn

S

Sören-6830

Guest
Sv: Stopp för husbilar i Smygehamn

Men inte för engelsmän/irländare, tydligen.
Körde förbi idag, där stod 10-15 husvagnar samt några husbilar.
Hoppas de sköter sig och lämnar området snabbt, snyggt och prydligt.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Stopp för husbilar i Smygehamn

Finns det verkligen ingen som har husbil och jobbar på Länsstyrelsen som kan få kollegorna att lyfta blicken?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Stopp för husbilar i Smygehamn

Om jag har förstått det hela rätt så har Länstyrelsens beslut gjort att husbilsturister inte kan stå på platsen och därmed berett platsen för pikeys, så kallade irländska asfaltsläggare, som inte bryr sig sådana beslut, heller. Är det så har det väl knappast varit Länstyrelsens syfte, men i så fall visar på naivitet.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Stopp för husbilar i Smygehamn

Pikey - Because it's not English or Irish...

IY4h91kK.jpeg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Stopp för husbilar i Smygehamn

Aveckla Länsstyrelserna..ställer bara till oreda pga noll koll..

Då Länsstyrelserna utövar statlig förvaltning på regional nivå, skulle en avveckling innebära att regeringen skulle behöva vara med och peta i regionala frågor och även i lokala kommunala frågor, där de är tillsynsmyndighet. Hur bra detta skulle vara vet jag inte. Länstyrelserna får direktiv om hur de ska arbeta från regeringen och i sammanhanget kan man ju undra om trenden att vilja stänga ställplatser har sitt ursprung i ett sådant direktiv eller om det kommer från någon tjänstemans eget initiativ.

Då det verkar som om väldigt många ställplatser saknar de rätta tillstånden eller finns där på undantag från strandskyddet eller liknande, är de lätta byten för de som av någon anledning är motståndare till en viss ställplats eller husbilar generellt. Då lagstitningen verkar vara mer än lovligt "svajig" och "svartbyggena" otaliga sker kontroller oftast endast efter externa anmälningar.

Så som jag ser det är det fråga om politik eller troligen kanske bara avund.
 
Toppen