• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Punkteringsspray

F

F.d. 53500

Guest
Är det någon som har erfarenhet av CRC Flat Tyre Fix? Kan detta vara ett alternativ till att medföra reservhjul? Naturligtvis beror det på vilken typ av punktering man drabbas av, men jag tänker mig en "normal pyspunktering",
T ex en spik eller skruv.

Ingvar
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Punkteringsspray

Förslag:
Skaffa assistansavtal så slipper hen bekymra sig om reservhjul eller andra problem med ofrivilliga stopp.
Rolf
PS. Punkteringsspray är skräp. Fördärvar hjulen.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Punkteringsspray

Se mera punkaspray som ett komplement
Måste även ha en liten kompressor med sig för att få rätt tryck i däcket.
Har du TPMS:er som sitter i däcket då ska du undvika punkaspray.
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Punkteringsspray

Har kollat i vår bil, och det visar sig att vi har Fix and Go. Har läst instruktionen och det verkar bra. Alltså onödigt med Punkteringsspray. Dessutom har vi Assistansförsäkring.

Ingvar
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Punkteringsspray

Skaffa ett reservhjul, Fix and Go, punkteringsspray eller vad de kallar sig är inte mycket att ha.
Du vet aldrig innan om det blir pysspunka... blir det spricka i däcket är det kört.
:wideeyed:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Punkteringsspray

Jag har reservhjul men också Volvo's kompressor med tätningsvätska. Den senare i fall jag står taskigt till. Har däcket däremot exploderat så är det väl bara att försöka komma av vägen så fort som möjligt & byta hjulet. Har man "tur" så är det ett bakhjul (har boggie).

Bennie
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Punkteringsspray

Vi har reservdäck, punkteringsspray och kompressor med oss i husbilen.

Har använt punkteringsspray många ggr och ALLTID med goda resultat.
Det viktigaste är att man tömmer däcket helt först innan man försöker fylla sprayen, känns knäppt att ta ut den lilla luft som finns kvar men gör man inte det får man inte in all vätska som ska in i däcket.

Och man behöver inte alls ha någon kompressor med sig även om jag har det, däcket fylls upp så pass mycket att man kan köra till en bensinmack för att fylla upp resterande luft.


Bästa gången var före mobiltelefonernas utbredda tid, jag och min bror åker inne i Sthlm City och jag säger där står din bil och han svarar näää!
Joo jävlar det är min bil vad fasiken gör den där säger han? Vi stannar bakom bilen och ser att det är punka på höger bakdäck, tar fram punkteringssprayen och fyller däcket och precis när vi är klarar ringer det i brors telefon, det är hans sambo som säger att hon fått punka och står där och där! Han svarar bara kom och hämta bilen den är fixad.:D

Så sent som på senhösten hade jag pyspunka på vänster bakdäck strax innan vi skulle byta till vinterdäck. Nu när sommardäcken togs fram från däckhotellet var däcket i kanonskick.

Jag har alltid punkteringsspray i bilen/bilarna.
Jag ger betyget 5/5

Fast jag har aldrig testat punkteringsspray på ett exploderat däck.:rolleyes:
 
Senast ändrad:
Toppen