• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är EZA monterad i husbilen

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Rent och snyggt.

Förutom priset som är galet högt anser jag så är det så här det kommer att blir i framtiden tror jag, för mycket special med nya batterier så man kommer att köpa "energi" enheter precis som denna, någon råström in och 12V ut klart.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Kostnaden beror på vad man jämför med.
priset blir 2463 kr/år om man slår ut det på 15 år som ska vara de kortaste livslängden.
När man byter husbil flyttar man bara med EZA till nästa bil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Detta med att flytta med sin EZA till nästa bil är ju inte riktigt så smidigt som det först låter. Gör man det måste man ju köpa nya batterier till sin gamla bil när man säljer den. Det kostar också. Säkert bekvämt men billigt är det ju inte direkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Det är med sådan argumentation som säljarna brukar sälja dyra prylar tyvärr, skulle vara intressant att se hur dom kommit fram till 15 års livslängd:)

Men det är ett framtidskoncept det tror jag absolut om nu inte vi får se avancerade BMS system såklart finns vissa tecken på det då tillverkarna av laddkretsar vill vara med och tjäna pengar och det är bra, det justerar ned priserna.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Detta med att flytta med sin EZA till nästa bil är ju inte riktigt så smidigt som det först låter. Gör man det måste man ju köpa nya batterier till sin gamla bil när man säljer den. Det kostar också. Säkert bekvämt men billigt är det ju inte direkt.

Man kan flytta batteri från nya bilen till den gamla:yes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Bra gjort JOE50, det är bara "lite pengar" vi pratar om, men massor av livskvalitet i gengäld. Dessutom har du viss garanti på hela installationen, det har inte jag, inte en sekund. Min installation var betydligt billigare, 2x100 Amp LFP från Norge med några prylar jag snappat upp här på HBK som har gett mig många gråa hårstrån i "glesbygden" uppe på knoppen... Njut nu av din investering som pekar i rätt riktning. Om du behöver 2 nya AGM á 110 Amp (att ha i reserv) då har jag 2 st. otroligt billigt :twitcy:
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Om du byter bil har ju den nya förmodligen batterier som du flyttar över till den gamla, rätt så smidigt. Du kan ju även ta vara på de batterier du demonterar ur den befintliga bilen och spara dessa framåt. Detta kräver iofs lite underhållsladdning då.

Med vänlig hälsning
Michael rudolfsson
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

När det gäller argument från ev säljare och hur beräkning på livslängd är framtagen, så är argumenten ganska självtalande, förutom att det är en stor investering, för det är en stor investering, så är det inte lätt att hitta några direkta baksidor med EZA. Att komma med konkurser och den typen av motargument ser jag snarare som ett sätt att försöka slippa köpa något, för som ni säkert känner till har ett antal husbilsföretag och tillverkare vandrat den vägen och ändå handlar vi husbilar. DET är en stor investering.
När det gäller livslängden, så har EZA elektroniskt konfigurerats för att kunna leverera minst 2500 fulla laddcykler. En laddcykel för detta batteri är från fullt laddat tills det stängs av och upp till fullt igen. Det är 52 veckor på ett år, ladda 3ggr/ vecka X 15 år =2340 cykler. Nu tror jag dock inte att detta kommer ske, men livslängd på elektronik finns ju också.
Hoppas att detta hjälpte något, annars fråga på.

Ha det gott och trevlig helg
Michael Rudolfsson
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Hade varit riktigt kul att se vad som finns därinne dvs vad har man tillfört som ökar värdet från ett vanligt löst batteri för 6000-7000 till 35000:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Hade varit riktigt kul att se vad som finns därinne dvs vad har man tillfört som ökar värdet från ett vanligt löst batteri för 6000-7000 till 35000:D
Nu tycker jag Mikael (mlaajanen) min vän, att oavsett hur duktig du är på bly/agm/gel/lfp/reläer & batterier (för det är du), och "kan" komma med ganska nyttiga kommentarer, men nu får du faktiskt tygla dig lite och visa respekt för icke lika duktiga "nördar". Tänk om någon slängde in liknande kommentar i ansiktet på dig efter att du har lagt ut alla dina besparingar på en sak som du trodde på?

Låt JOE50 vara lycklig och njuta över sitt köp, även om du hade gjort det annorlunda. JOE50 är kanske betydligt duktigare på något annat som du kanske inte är i närheten av, så lite respekt vore på sin plats, inget illa menat, bara en kamratlig rekommendation!

Hoppas JOE50 att du kan informera HBK's LFP 2:a generations-pionjärer, om hur det fungerar för dig med en färdig produkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Nu tror jag att alla kan svara för sig själva och för det andra så läs kommentar #2 för det tredje så är det ett lite väl mycket smygsälj i vissa trådar och det kan jag förstå med dom påslagen.

Och varför nämnde du "Min installation var betydligt billigare...", det var väldigt peppande! Du hade kunnat nöjt dig med "jag gick en annan väg som var väldigt krånglig och skulle kanske inte gjort så nu i efterhand... denna väg som du valde är nog betydligt bättre"

Eller din kommentar om priset i en annan tråd "Inte konstigt att många bygger själva sina LFP system där man får betydligt mer kraft/energi för mindre pengar."

Så jag är rätt övertygad om att JEO50 vet om att det är ett överpris men modellen är smidig och passar honom, kanon! däremot en tråd är till för att diskutera så att andra och kan se och lära och ställa frågor inte bara ryggdunkningar.

Du skrev din tråd för att skapa en mall, men då måste man kunna diskutera den och inte skriva bara det som passar trådskaparen och sedan låsa så fort det blir ifrågasatt saker.

Låt oss diskutera plus och minus och vara sociala för att half citerera dig:)

Och inga personangrepp det är inte trevligt men som tur är det inte så många sådana...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Ge gärna rapport JOE50 på hur den funkar nu när du fricampat :)

Man kan inte jämföra diverse hemmabyggen av strömförsörjning till husbilen med EZA:n. Alla är inte intresserade/händiga med att bygga själva. För egen del är det tidsbrist som är största hindret till hemmabyggen :oops:.

/Ludde
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Nu tror jag att alla kan svara för sig själva och för det andra så läs kommentar #2 för det tredje så är det ett lite väl mycket smygsälj i vissa trådar och det kan jag förstå med dom påslagen.

Och varför nämnde du "Min installation var betydligt billigare...", det var väldigt peppande! Du hade kunnat nöjt dig med "jag gick en annan väg som var väldigt krånglig och skulle kanske inte gjort så nu i efterhand... denna väg som du valde är nog betydligt bättre"

Eller din kommentar om priset i en annan tråd "Inte konstigt att många bygger själva sina LFP system där man får betydligt mer kraft/energi för mindre pengar."

Så jag är rätt övertygad om att JEO50 vet om att det är ett överpris men modellen är smidig och passar honom, kanon! däremot en tråd är till för att diskutera så att andra och kan se och lära och ställa frågor inte bara ryggdunkningar.

Du skrev din tråd för att skapa en mall, men då måste man kunna diskutera den och inte skriva bara det som passar trådskaparen och sedan låsa så fort det blir ifrågasatt saker.

Låt oss diskutera plus och minus och vara sociala för att half citerera dig:)

Och inga personangrepp det är inte trevligt men som tur är det inte så många sådana...

Men herregud människa vad lever du i för värld?
Här sitter vi med telefoner och paddor som har förmåga att navigera oss runt i Europa, göra bankaffärer, filma, fota, listan kan göras oändlig.
Till råga på allt drivs dom av litium batterier!
Att ingenjörerna hos litium tillverkarna skulle vara imbecilla är för mig uteslutet.
Tror du att batteri tillverkarna äventyrar sin överlevnad med att leverera undermåliga BMS bara för att glädja dej?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Tur det finns valfrihet för alla att göra som man vill...:) Jag gjorde ett storbygge av solpaneler på min husbil, det tog en massa tid för research, göra scheman, beställa grejer, löda och montera grejerna, lite småfel som skulle rättas till i efterhand osv.

Billigt, men det kostade mig mycket, mycket tid. Det var roligt, jag lärde mig massor eftersom jag började från scratch, dvs kunde inget om ämnet. Tack vare denna trevliga klubb, med flera eldsjälar som hjälpte mig med både kopplingsscheman och andra tips.
Jag hade aldrig någonsin lyckats med projektet utan Husbilsklubben.

Men som sagt, det kostade enormt mycket tid. Och är man heltidsarbetande, har barn i "värsta" aktivitetsåldern, och dessutom en massa andra fritidsintressen, en firma att sköta mm, så är det otroligt skönt när det lanseras en "allt-i ett-pryl" som löser strömförsörjningsproblemet. Bara att betala så är allt klart och funkar på en gång. Jäkligt skönt måste jag säga. :D Passar mig utmärkt i den fas i livet jag befinner mig nu! ;)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu är EZA monterad i husbilen

Nu har vi varit ute två helger och testat EZA.
Jag måste säga att jag är över förväntan nöjd. Visserligen har solen lyst så laddningen har mestadels skötts av solcellerna på taket.
Tanten har blåst på håret, Kaffebryggaren här körts ggr flera varje dag. Tv och stereo har fått vara på en hel del.
En kaffebryggning 4 koppar har tömt EZA på ca 6% ström.
När vi åkte hem från Kristinehamn i söndags så saknades bara några procent till 100 När jag kollade appen efter ca 15 min körning av det 100% i batterierna.
Det ska bli spännande att att se hur mycket i procent det sjunker under 1 dygn när det är mulet ute och solcellerna ger väldigt lite ström.
Jag återkommer när vi testat mera och solen lyst med sin frånvaro.

JOE
 
Toppen