• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passagerarstolen i Fiat.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hustrun har klagat i några år på den dåliga sittställningen i passagerarstolen. Varför tänker inte husbilstillverkarna på att två ska åka i bilen, det är ju ingen servicebil.
Nu har jag löst problemet med att lägga brickor under vid främre skruvinfästningen och sedan en bricka på den mellersta skruven och resultatet blev godkänt direkt.

DSCN1761 (2).JPG

Tre brickor under fråmre fästskruven.
DSCN1763 (2).JPG

En bricka under mellersta skruven.

Ett annat problem som inte Fiat löst är vindrutetorkaren vid passagerarplatsen.
Den lämnar hela högra hörnet och det sitter ju i synfältet för passageraren. Varför inte mittmontera torkarna?
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Hej
Är stolen svängbar så lutar den änn mer när den vriden bakåt. Sätt hellre brickorna direkt under själva stolen. Då fungerar det perfekt. Jag höjde våra stolar med 2 st 10 mm muttra + brickor. Som en ny stol. Ingen träkänslar när man kört några mil!:spinny:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Beträffande att torkarbladet lämnar ett stort hörn otorkat på passagerarsidan så kom jag av en slump på en hyfsad förbättring. Jag monterade på passagerarsidan ett torkarblad som blivit över efter Renault Lagunan jag hade! Lagunans blad är 24 tum/600 mm mot originalets 525 mm. Visst det går utanför rutan i nedre vändläget men rutan är böjd så det blir bara ett litet utstick där men betydligt större svept yta.
//Göte J
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Eftersom vi har en stol till så behöver vi inte använda den vänd bakåt, då kan vi använda förarstolen, vi har en ensitssoffa i bilen också. Jag kan tillägga att när man vänt stolen förut så har man aldrig nått ner till golvet så det kanske blir bra.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Jag kan berätta att stolen blev perfekt både framåt och när man vänder den bakåt, nu sitter man bekvämt hur man än vänder den. Inget problem alltså.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Jag bryr mig inte, men jag vet att när jag föreslog att höja mina stolar på KIAn på motsvarande sätt avrådde verkstaden. Bilen överensstämmer inte längre med specen. Som 70+ behöver man inte bry sig så mycket om alla beskyddande regler.
ERIKPER
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Problemet är attmånga tillverkare snålar in på passagerarstolen så den inte har samma inställningsmöjligheter som förarstolen. Går dock att beställa som extra tillbehör till många bilar...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Jag är inte särskilt kunnig i hållfastighetsteknik eller fordons- och kontruktionsteknik men har i mitt yrkesliv sysslat en del med olycksundersökningar. Jag har en starka aningar om att man påverkar fastsättningen allvarligt negativt genom att placera distanser i bultningen av stolarna. Det blir nog en form av hävstång genom att avståndet i bultningen ökar. Detta är i så fall särskilt allvarligt vid en kollision eller en rullning. Att på detta sätt göra att bilen inte längre "överenstämmer med specen" ska nog inte ses som ett överförmynderi utan det kan kanske vara rent livsfarligt.
 
Toppen