• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med bodelsbatteri

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Ja det fungerer, bruker du gel innstillingen får du nesten maks ladnĩng. Selv ville jeg bruke pb innstillingen dette vil øke levetiden på batteriet med minst 30%. Teorien sier 50% men det forutsetter et par saker som laderen ikke klarer alene.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Grattis till Lithium (LiFePo4, eller förkortat LFP) Anne & Klas om det nu är så att jag gissar rätt efter batteriutseende. Jag lär mig själv om laddare och LFP batterier och vad jag kan förstå så ska laddaren vara anpassad för just ditt batteri (antal laddnings-Volt, m.m.). Mer kan du läsa i batterimaualen och jämföra med laddarens. Ställ INTE om laddaren till gel om du har LFP! Det är inte alls samma ladd-program som gäller, snarare det motsatta. Jag kan inte ge dig råd pga bristande fakta och den enda som kan svara med hög säkerhet är leverantören(er) av utrustningen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Detta är intressant.
TS har fått 2 svar i tråden, dessa svar är varandras direkta motsats.
Vem har rätt?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Inte Ranko, han använder % istället för volt och då blir det svårt att mäta och ställa in :)

Spelar egentligen ingen roll hur man ställer den skulle jag vilja påstå, GEL laddar batteriet till en lägre spänning(se laddaren i bilden) så det är "snällare" dvs kör man i GEL läget och är nöjd med mängden ström så är det finemang, annars kan man prova bly med något högre laddspänning ett par ggr och se om man tycker att det blir bättre.

Men som alla Lithium så ska man inte ladda vid minusgrader, där skiljer sig bly och lithium samt man ska inte ta tokmycket ström ur dom som man kan göra med ett bly, dvs ej startbatteri eller en maxad 3000 watts inverter:D
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Detta är intressant.
TS har fått 2 svar i tråden, dessa svar är varandras direkta motsats.
Vem har rätt?
Knut har säkert rätt, jag reflekterade på dom svaren som jag fick gällande mina egna laddare och att LFP vill gärna ha en jämn ström som dessutom ska brytas när batteriet är fulladdat. Klas, bortse gärna från mina kommentarer och lycka till med Lithium, bra val!
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Knut har säkert rätt, jag reflekterade på dom svaren som jag fick gällande mina egna laddare och att LFP vill gärna ha en jämn ström som dessutom ska brytas när batteriet är fulladdat. Klas, bortse gärna från mina kommentarer och lycka till med Lithium, bra val!

Måste nog för första gången jag läser något du skrivit Ranko säga att jag inte håller med dig.
Jag tycker det du skriver om att kontakta tillverkaren/säljaren måste vara det klokaste att göra.
Jag menar det är väl ändå de som håller i garantin om något skulle gå fel?


Sedan en liten annan välment kommentar till vår lilla aracua mlaajanen (hackspetten som dyker upp mellan kolibrierna i Kalles Julafton).
Istället för att hoppa in i varenda tråd där någon skriver om ett batteri så starta en egen tråd om gel/agm /lifepo4.
Vem vet den kanske blir en lång och populär tråd?
Tyvärr så upplever i alla fall jag som att du skriver sönder andras trådar.

Och än en gång så ber jag om ursäkt till trådskaparen för att jag själv avbryter din tråd.
Däremot tycker jag ditt batteri verkar väldigt intressant så rapportera gärna hur det fungerar då jag tror det är ganska många som kan tänkas köpa liknande när våra gamla agm/gel batterier behöver bytas ut.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Hej
Jag litar på Knuts kunskaper om husbilar och batterier. Har även pratat med ingenjöreren som säljer batteriet och med La Stradas tekniska support. Kör sedan tre dagar enbart på batteriet som laddas med solceller. Den största strömslukaren är den här årstiden kompressrkylskåpet men till vintern behöver diselvärmaren också en del.
Mvh. Klas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Måste nog för första gången jag läser något du skrivit Ranko säga att jag inte håller med dig.
Jag tycker det du skriver om att kontakta tillverkaren/säljaren måste vara det klokaste att göra.
Jag menar det är väl ändå de som håller i garantin om något skulle gå fel?


Sedan en liten annan välment kommentar till vår lilla aracua mlaajanen (hackspetten som dyker upp mellan kolibrierna i Kalles Julafton).
Istället för att hoppa in i varenda tråd där någon skriver om ett batteri så starta en egen tråd om gel/agm /lifepo4.
Vem vet den kanske blir en lång och populär tråd?
Tyvärr så upplever i alla fall jag som att du skriver sönder andras trådar.

Och än en gång så ber jag om ursäkt till trådskaparen för att jag själv avbryter din tråd.
Däremot tycker jag ditt batteri verkar väldigt intressant så rapportera gärna hur det fungerar då jag tror det är ganska många som kan tänkas köpa liknande när våra gamla agm/gel batterier behöver bytas ut.
Det är en forum och jag skriver där det finns en fråga och jag tror mig ha ett svar.

Jag tycker än en gång att man inte ska prata för andra, de flesta har mål i munnen och det fanns en fråga som jag svarade på och du också.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Inte Ranko, han använder % istället för volt och då blir det svårt att mäta och ställa in :)

Spelar egentligen ingen roll hur man ställer den skulle jag vilja påstå, GEL laddar batteriet till en lägre spänning(se laddaren i bilden) så det är "snällare" dvs kör man i GEL läget och är nöjd med mängden ström så är det finemang, annars kan man prova bly med något högre laddspänning ett par ggr och se om man tycker att det blir bättre.

Men som alla Lithium så ska man inte ladda vid minusgrader, där skiljer sig bly och lithium samt man ska inte ta tokmycket ström ur dom som man kan göra med ett bly, dvs ej startbatteri eller en maxad 3000 watts inverter:D

Som jag tolkar etiketten så laddar gel-läget 0,2 -0,3 V mer. Inte mindre än i bly-läget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Som jeg svarte tidligere, det kan fungere med begge stillingene men gel vil av flere grunner redusere levetiden på batteriet i forhold til bly. Av denne grunn ville jeg selv benytte bly innstillingen av laderen. Både den høyere sluttspenning og den lengre tiden laderen holder spenningen på topp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Det var olyckligt. Allt kan såklart paja så där skulle en Victron som Ranko använder kunna fungera som ett "skyddnät" speciellt om man har dyra batterier.

En fråga, hur satt den placerad map på kylning?

Har sett en del mindre bra placeringar och i takt med att man brukar mer ström så den får gå hela tiden så ställs det större krav på luftväxling gärna naturlig sådan så man inte behöver en fläkt som suger i sig damm och så småningom lägger av.

Det som brukar lägga av i krafter/laddare är ofta kondensatorer, dom torkar i värme.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med bodelsbatteri

Det var en identisk laddare, cb516, som knäckte mitt agm-batteri. Vräkte in 17v så det luktade svavel. Efter det så litar jag inte på saker från CBE![/QUOTE

Hej
Låter inte så bra. Vad bytte du till.?
Mvh. Klas

Det var nog ett måndagsexemplar, oroa dig inte!Hade knappt använt laddaren förrän vi var på Sardinien 2015 och i värmen så stod vi i skuggan och solpanelerna laddade inget, kylskåpskompressorn gick hela tiden och batteriet började bli tomt. Letade reda på en elfirma och köpte en elkabel, 3x2,5mm2 x 25m såklart. På morgonen luktade det och kollade då spänningen vilken var 17volt. Brydde mig inte om att reklamera utan köpte först en Ctek M200 och nu har jag en Votronic VBCS 45/30/350 Triple.
VOTRONIC - Standard Version.

Här är min installation:http://www.husbilsklubben.se/forums/t101413-4/#post854384
 
Senast ändrad:
Toppen