• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alpine X901D-DU

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Är inne på att skaffa denna navigator till vår husbil. Den har en skärm på 9 tum och använder sig av IGO Primos kartor. Är det någon av mina mobila cybervänner som har någon erfarenhet av denna, så vore jag tacksam för Era synpunkter
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Sv: Alpine X901D-DU

Vi har haft den enheten sedan tidigt i våras och är än så länge nöjda.
Är det något särskilt som du vill veta om den eller bara i allmänhet?

Viktigt att veta är att den inte levereras med adapter för befintlig backkamera eller med adapter för strömförsörjning av bilens FM-antenn, det får man beställa extra.

Väl på plats så fungerar den utmärkt och med god synlighet i solljus.
Navigeringen är oftast överens med vår Garmin-enhet men ibland så skiljer det sig lite åt och då oftast när det gäller miljözoner.

En bra sak är att den är kopplad till bilens hastighetspuls vilket gör att den visar helt rätt när det är avfarter i och mellan tunnlar.

En mindre bra sak är att jag tycker lägsta volymen är lite för hög sent på kvällen när man bara vill ha lite bakgrundsmusik från radion. En småsak kanske, men irriterande.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Alpine X901D-DU

Hej
Tack för ditt svar. Vi installerade denna och fick genast problem bl.a så räknade den om färdvägen hela tiden när man körde in i byar och städer, när man stod i en korsning , så sa den att man hade 60-80 meter kvar till korsningen.
Med jämna mellanrum så slog den av och skärmen visade sig bli helt blå.

Det andra som hände var att när vi körde av färjan i Strömstad efter att varit i Norge, så tog det ca 5-6 km innan gpsen fattade att vi var i Sverige, den visade norska gator

Nu är den återlämnad till butiken och så får vi se om Alpine kan fixa detta.
Tråkigt för jag fastnade för den stora skärmen , men det spelar ju ingen roll hur stor skärm man har om inte det fungerar.
Så säger dom att storleken inte har någon betydelse
 
Toppen