• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad händer på Öland och i Kalmar?

Z

zemlan

Guest
Är det någon som vet vad som pågår med ställplatserna på Öland och i Kalmar?
Tex i Grönhögen har Åke Johansson sagt upp sig därför att 3 fastighetsägare fått Länsstyrelsen att förbjuda ställplatsen! De andra 300 boende i Grönhögen välkomnar husbilar eftersom det kommer folk till byn och affären och restaurangen kan hålla öppet istället för att läggas ner. Till saken hör också att det som klagat hos Länssstyrelsen inte är bofasta! Hur har man lyckats övertala Länsstyrelsen till detta. Tyvärr är detta inte den enda platsen som är nedlagd eller hotas. I Kalmar är Kalmar Dämme nedlagt också. Man undrar vad som pågår.:mad:
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Bakgrund kommunen ville ha dispans från strandskydd som är 300m från stranden på Öland, länsstyrelsen i Kalmar sa nej och Mark och Miljödomstolen tog inte upp ärendet pga vissa omständigheter.
Texten nedanför ficka av en vän som är väl insatt i ärendet

Åke Johansson slutar sista maj, någon efterträdare är inte utsedd ännu.
Länsstyrelsen, Mark och Miljödomstolen, kan inte förbjuda husbilar på plats, det är upp till kommunen att hantera beslutet att upphäva strandskyddsdispensen. Vad kommunen kommer att göra är oklart och det kommer väl att ta 2 – 3 år innan beslut.

Tills vidare är det bara att åka ner till Grönhögen och parkera 24 tim.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Som jag skrivit innan är det lagstiftningen som sätter stopp för "ställplatserna".
På Öland gäller lite speciella regler, strandskyddsgräns 300 m, kommunen kan inte peka ut ett område som LIS, att upphäva ett strandskydd kan verka näst intill omöjligt om ni läser bifogat utdrag av regelverket.
Så det här handlar inte om vilja eller ovilja eller om någon är avundsjuk eller inte. Myndigheterna tar inte tag i dessa problem förrän någon klagar och detta på grund av tidsbrist.
En sak som jag har varit med att lägga fram i ett par kommuner på västkusten är att det börjar bli för "mycket" på "ställplatserna". Vi kräver fullservice med allt vad det innebär, kostnader för ägaren, för husbilsåkarna och anläggningen sväller ut. De kommuner jag har haft kontakt med menar att håller man det på en lägre nivå kanske det blir mer accepterat och då lättare för kommunerna att driva frågan positivt. Något vi kan ta med oss i vår iver om bekvämlighet.
 

Bilagor

  • Strandskydd.pdf
    494,6 KB · Visningar: 21

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Om vi nu ser till en jämförelse mellan Grönhögen och Degerhamn, kan man nog påstå att i Degerhamn byggde man ut och till så mycket man kunde med reception och kiosk/servering i en gammal barack,osv. sådant är inte bra!

När det gäller Grönhögen används redan befintliga byggnader (där gästhamnens har toa & dusch) och parkeringsytor för ställplatsen som redan finns, så där är situationen inte samma.

Har skrivit så många gånger tidigare att det är synd att vi med husbilar strävar efter att ha ställplatser som mer liknar campingar, vad det gäller sanitetsfunktioner, och även priser.

Titta på Lundåkrahamnen som i mina ögon numera är helt förstörd med containertoa osv, och med priser som nästan ligger i nivå med att ta in på camping (här lyser dollartecknen i ögonen på ansvariga), denna typ av platser går bort i största utsträckning för vår del.

För att återgå till norra Öland så agerar Borgholms Energi smart, man nyttjar de gästhamnsfaciliteter som finns till rimliga kostnader, vilket är bra, tyvärr retar det väl en och annan campingägare ändå men ännu har man hållit dom borta, och det måste ju vara upp till campingarna att erbjuda något som vi med husbilar vill ha och betala.

//Tommy
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Kan i viss mån hålla med dig att det går inflation i såväl utrustning som priser i många av de befintliga och nya ställplatser som finns här i Sverige. Ibland blir det nästan till löje. I andra fall kan det ses som en investering och en naturlig utveckling av verksamheten.

Så har jag uppfattat det när det gäller Lundåkrahamnen som du försöker dissa.

Lundåkrahamnen är i första hand en privat andelshamn med många besökare som kommer med båt. Här har sedan tidigare funnits behov av omhändertagande av såväl svart som gråvatten.. Men självklart också toaletter..

Efterhand som husbilsturister också upptäckt möjligheten till att stanna och övernatta har detta tydligen spridit sig med ljusets hastighet. Ställplatsena har snabbt blivit fulla..

Detta har naturligtvis upptäckts av hamnens ansvariga som sett en möjlighet att utveckla hamnen och hamnens faciliteter. Allt till gagn för såväl båt som husbilstrister. Smart och förutseende.

Självklart har denna utbyggnad inte varit gratis. Man har byggt ut med ett stort antal platser alla försedda med el. Man har höjt dagskostnden från 150:- till 180:-. En i mina ögon rimlig höjning, just med tanke på tillgången till faciliteter men också säkerhet eftersom grindarna till hamnen är låsta under natten.

Men som du säger, alla är inte beredda att betala dessa 180:- för att stanna här. Finns t o m de som smitit iväg utan göra rätt för sig, så det är väl olika var vi tycker vi kan lägga våra pengar.

Du skriver också att detta inte är en plats för er, och tur är det väl att den inte passar alla för då hade det väl varit än svårare att a lyckan att hitta en plats här.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Hej
Kalmar Dämme ????om du menar grusplan där Salve låg,så är den igenbommad
p.g.a. Romer lägret som inte sköttes, tömdes i vintras.F.ö.har det aldrig varit en husbilsplats/parkering där.
Du har en gratis övernattnings plats bakom Slottet(Kalmar sundsparken) och
på Svinö med tömning och fyllnings möjligheter.
 
F

F.d. 28589

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Tråkigt när ställplatser får stänga. Grönhögen har vuxit från att vara en liten ställplats till att ha bilar överallt när man är där på sommaren. Vad jag har hört så har inte Åke slutat utan han har gått i pension. Senast man läste om Grönhögen i någon av lokaltidningen så stod det att hamnen ska göras om till den befintliga hamn som en gång varit. Någon som stått i Grönhögen nyligen och vet om man fortfarande ta betalt eller om man nu får stå där gratis ?
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Tråkigt när ställplatser får stänga. Grönhögen har vuxit från att vara en liten ställplats till att ha bilar överallt när man är där på sommaren. Vad jag har hört så har inte Åke slutat utan han har gått i pension. Senast man läste om Grönhögen i någon av lokaltidningen så stod det att hamnen ska göras om till den befintliga hamn som en gång varit. Någon som stått i Grönhögen nyligen och vet om man fortfarande ta betalt eller om man nu får stå där gratis ?

Stod i Grönhögen förra veckan. Kostade 150 kr som betalades till en trevlig äldre hamnkapten på hamnkontoret. Om han hette Åke vet jag inte...

TommyQ
 

Bilagor

  • 20170604_081838-COLLAGE.jpg
    20170604_081838-COLLAGE.jpg
    319,3 KB · Visningar: 17
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Intressant, betyder det att ställplatsen fortfarande finns kvar?
För det var väll efter 1/6 som ni besökte Grönhögen?
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Vi låg där natten mellan 2/6 o 3/6

/TommyQ
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Finns det någon med riktig fakta om Grönhögen ????? I den här tråden liknar mer frågeprogrammet VEM VET MEST. En jäkla massa olika svar . Skriv inte om ni inte vet fakta i ämnet . Nu frågar jag är det någon som verkligen har det . ??????? Är den öppen eller stängd , är den öppen ? vad är avgiften eller är den öppen och avgiftsfri ????:confused:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Finns det någon med riktig fakta om Grönhögen ????? I den här tråden liknar mer frågeprogrammet VEM VET MEST. En jäkla massa olika svar . Skriv inte om ni inte vet fakta i ämnet . Nu frågar jag är det någon som verkligen har det . ??????? Är den öppen eller stängd , är den öppen ? vad är avgiften eller är den öppen och avgiftsfri ????:confused:

Varför inte själv ta kontakt enl detta:

Grönhögens gästhamn
Gästhamnen i Grönhögen

Här finns ett 20-tal gästplatser, långsides vid kaj.

Dygnsavgift 150:- (+ 30:- för el). Tillgång till toalett, dusch och tvättmaskin.

Hamnvärd träffas på tfn 070-276 96 64.

Hamnservice:

Diesel, gasol, slip, latrintömningsstation, turistinformation, livsmedel, restaurang, miljöstation, cykeluthyrning.
Apoteks- och systemombud (ICA Arvidssons).
Golfbana (Grönhögen GK), 18-håls, linksbana.
Buss till Eketorps Borg (levande forntidsbyn på Ölands Alvar), museum och andra sevärdheter och aktiviteter för barn och vuxna
Ottenby Kungsgård med hjortar, tjurar och betande får i frihet (6 km).
Ölands södra udde med fyren Långa Jan, fågelstation, museum och naturum (8 km)

//Tommy
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad händer på Öland och i Kalmar?

Finns det någon med riktig fakta om Grönhögen ????? I den här tråden liknar mer frågeprogrammet VEM VET MEST. En jäkla massa olika svar . Skriv inte om ni inte vet fakta i ämnet . Nu frågar jag är det någon som verkligen har det . ??????? Är den öppen eller stängd , är den öppen ? vad är avgiften eller är den öppen och avgiftsfri ????:confused:

Mina inlägg ovan baseras på jag var där, övernattade, och betalade för en vecka sedan. Det kan väl tolkas som relevanta fakta, eller...

/TommyQ
 
Toppen