• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

logg av startbatteriet under flera dygn

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kopplade celloggen till startbatteriet för att se vad händer när Votronic duo 350 MPPT underhållsladdar startbatteriet.... I diagrammet är varje topp en dag under underhålls laddning, det som jag tycker är konstigt är de små "spikar" som syns under senare tiden på natten... kanske någon här på H-bk har en gissning, batteriet används ju inte....
 

Bilagor

  • Startbatteriet underhållsladdning från Votronic 350 duo MPPT.png
    Startbatteriet underhållsladdning från Votronic 350 duo MPPT.png
    37,4 KB · Visningar: 51
F

Fd.47585

Guest
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Det är väl bara att laddningen "stängs av" för att kontroll av spänningen skall kunna ske och 12,7 volt är ju fullt batteri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Njaa... nu är ju laddningen via solpaneler (sorry att jag glömde skriva detta) så under natten händer där väl inte så mycket med laddningen, och skulle laddaren stängas av p.g.a. att batteriet är fulladdat då bör väl detta ske i "kurvan" som stiger och inte när den sjunker... eller??
Jo en sak till Titta inte på tidslinjen i diagrammet för den stämmer inte diagrammet visar en tidsspann på ca 120 tim om jag inte mins fel...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Frågan är om kanske laddaren "växlar" från ett läge till ett annat?

Hade varit kul om dum hade haft ett DC agg på säg 20 volt 5 A eller så och ersatt solcellen med den isyfte att se hur laddaren reagerar!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

??? Så du menar att en solcells laddare "jobbar" även i mörket ??? och då men negativ laddning ?? eller hur menar du...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Exakt, om du skulle bemöda dig att gå upp natten skulle du se hur solcellen lyser över den grekiska himelen:D

Nä, men jag menar att någonting gör den eller hur, då är det frågan vad den gör.

Vad kommer det för spänning från solcellen nattetid vet du det, annars kanske du kan kliva upp och kolla det eller tom kanske kan logga det parallellt med laddningen?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Det kanske är så att laddaren gör ett belastningstest med en kort puls eller att motorelektroniken startar upp för att kolla funktion och sedan går ner i sovläge igen. Koppla bort laddning och kolla loggen så syns det om det är bilen som kollar...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Här kommer en logg för natten.... Ser nu att "spiken" händer på tidig morgon innan solen har träffat panelerna... En tanke slog mig kan det vara så att laddare inte har någon backspärr (diod) för jag börjar misstänka att spiken är när jag startar min dator (och inverter) på morgonen.... eller vad tror ni :rolleyes:
 

Bilagor

  • 1 natt.jpg
    1 natt.jpg
    125,1 KB · Visningar: 7

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Du har väl ett relä mellan bodels- och startbatteriet som bryter när generatorn inte laddar. Då skall datorn mm inte påverka startbatteriet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Du har väl ett relä mellan bodels- och startbatteriet som bryter när generatorn inte laddar. Då skall datorn mm inte påverka startbatteriet.

Jodå det finns... men den kabeln som går direkt från solregulatorn (se dåligt bifogad bild) kan det vara denna som ställer till det.?? Jag har i dag kopplat bort den för att se i 24 tim vad som händer så i morgon bitti bör jag veta mer...
 

Bilagor

  • Votronic 350 dual.png
    Votronic 350 dual.png
    509,7 KB · Visningar: 5

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Gör en till logg men på solcellpanelerna om den klarar av spänningen.

God morgon Pelle och alla andra här på Hbk... Vist kan jag göra en sådan logg... men jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver "om den klarar av spänningen" ... kanske du kan förtydliga dig lite mer....

Här kommer sen 24tim loggen... jag startade datorn 3ggr under dagen och som vi kan se så finns det 3 dalar i diagrammet så jag tolkar dessa som att det är när jag startade invertern/datorn.... så nu misstänker jag inte längre att det finns minst en sammankoppling i hela mitt system... nu är jag 100% säker, detta var ju det enklaste nu gäller det med att hitta "problemet".... sen blev jag fundersam när jag såg hur diagram kurvan går brant upp (den blåa pilen), som jag ser det så är det krypströmmen som nu laddar startbatteriet när solpanelerna har börjat ladda bodelsbatteriet.... just nu hittar jag ingen annan förklaring..... jag får verkligen säga att detta lilla instrument (celllog8) är ju fantastisk om man vill se vad ens batterier gör.... sen återstår det svåraste och det är nu att hitta "problemet" ..... eller vad tror ni .?
 

Bilagor

  • 24 tim.jpg
    24 tim.jpg
    184,3 KB · Visningar: 8

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

God morgon Pelle och alla andra här på Hbk... Vist kan jag göra en sådan logg... men jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver "om den klarar av spänningen" ... kanske du kan förtydliga dig lite mer....

Här kommer sen 24tim loggen... jag startade datorn 3ggr under dagen och som vi kan se så finns det 3 dalar i diagrammet så jag tolkar dessa som att det är när jag startade invertern/datorn.... så nu misstänker jag inte längre att det finns minst en sammankoppling i hela mitt system... nu är jag 100% säker, detta var ju det enklaste nu gäller det med att hitta "problemet".... sen blev jag fundersam när jag såg hur diagram kurvan går brant upp (den blåa pilen), som jag ser det så är det krypströmmen som nu laddar startbatteriet när solpanelerna har börjat ladda bodelsbatteriet.... just nu hittar jag ingen annan förklaring..... jag får verkligen säga att detta lilla instrument (celllog8) är ju fantastisk om man vill se vad ens batterier gör.... sen återstår det svåraste och det är nu att hitta "problemet" ..... eller vad tror ni .?
Loggning är förträffligt och ett måste om man ska ned på denna nivå.

Men vad är det du letar nu egentligen, kan du starta om din frågeställning?
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Dipparna tyder nog på något som belastar batteriet från någonting på fordonssidan, hur djupa dipparna sedan blir har nog en del med batteriets skick att göra eftersom den interna resistansen avgör.
Varför jag ville att du skulle mäta på solcellssidan är för att då kanske man kan räkna ut hur regulatorns inspänning från solcellerna ser ut då man lägger den kurvan parallellt med den andra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: logg av startbatteriet under flera dygn

Det första du skall mäta när du har störningar är jord anser jag.

Logga spänningen mellan chassit och regulator, chassit start batteriet, chassit bodelsbattriet samt chassit invertern.

Hänger solcellerna fritt från chassit eller är dom anslutna till chassit på en sida så skall den också loggas.
 
Toppen