• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattning vid naturreservat

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag tar mig friheten att publicera ett inlägg som läste på Facebook. Jag tyckte att det var lysande och skribenten uppmanade oss läsare att sprida det vidare. Om jag med detta bryter mot forumets regler vet jag inte och det får väl raderas i så fall. Författaren heter Lars-Göran Oertel.

Vi har i vår besökt några nationalparker och naturreservat som vi ofta besökt tidigare. Det har nu satts upp skyltar där det står att "uppställning" av husbil och husvagn förbjuden. Vi blev förvånade.....Samtidigt finns det skyltar som talar om att man parkera där. Alltså, P 24 tim. Jag googlade på vad uppställning betyder. Enligt trafiverket är uppställning när man stannar längre än ett stopp. D V S man får inte ens stanna ett par minuter. Jag ringde upp naturvårdsverket och länsstyrelsen som har tillsynen över dessa platser och frågade om det det nu inte ens gick att besöka en nationalpark med hb längre. Jag fick till svar att så inte alls var fallet. Tvärtom, man vill öka tillgängligheten på dessa platser. Man har satt upp dessa skyltar för att undvika långtidsuppställning på dessa platser. Efter lång diskussion sade man att man kanske tolkat begreppet "uppställning" fel. Självklart skall man ha tillgång till nationalparker och reservat även med hb. De tjänstemän jag talade med var helt överrens och de skall gå till botten med vad som gäller. Är det så att "uppställning" betyder att man inte ens får parkera med nämnda fordon, kommer man att ta bort och ändra skyltningarna. Alltså.....bli inte skrämda av dessa skyltar om ni stöter på dem. Förstår att många blivit det, vi oxå. Men det går bra att stå på dessa p platser 24 tim som vilket annat fordon som helst. Tur att det finns förnuft trots allt och man lyssnar och tar till sig. Det gäller att inte bara ge efter och tro att man inte är välkommen. Ha det gott alla hb kompisar.
1f642.png
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Gäller 24 timmar här också?
 

Bilagor

  • 20160902_134944.jpg
    20160902_134944.jpg
    2,8 MB · Visningar: 26

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Här är en skylt från Skäralids Nationalpark på Söderåsen, Skåne.
 

Bilagor

  • Skäralid.jpg
    Skäralid.jpg
    1,8 MB · Visningar: 16

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Övernattning vid naturreservat

Här är en skylt från Skäralids Nationalpark på Söderåsen, Skåne.

Här finns ju ingen skylt som anger parkering tillåten i 24 timmar. Utan jag tolkar skylten som att husbilar/husvagnar är inte tillåten över huvud taget på området mellan kl. 23-06.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det är en bilstrand, körning tillåten. Frågan är väl om man får stå här 24 timmar?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Re: Övernattning vid naturreservat

Det är en bilstrand, körning tillåten. Frågan är väl om man får stå här 24 timmar?

Åh fasen, det framgick inte av bilden. Är bilkörning tillåten som på exempelvis Skummelövsstrand gäller ju allmänna trafikregler inklusive parkeringsregler. Parkering ska då vara tillåten i anslutning till körytan. Det som skyltas är campingförbud och inte parkeringsförbud. Om övernattning i husbil, utan campingbeteende, ska anses som camping har diskuterats mycket, men faktum är att rättsinstanserna regelmässigt skriver av eventuella rapporter. Min uppfattning är i alla fall klar att parkering är tillåten och övernattning i husbil är möjlig om inget campingbeteende görs.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det finns väl inget vedertaget begrepp som kallas campingbeteende. Det går väl inte att gradera folks olika sätt att campa. En del plockar ut allt dom har och andra ingenting när dom övernattar, skulle då det ena paret bli bortkört medan det andra får stå kvar där det är campingförbud?
//Åke
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Här är en skylt från Skäralids Nationalpark på Söderåsen, Skåne.

Den där skyltningen är knepig. Har egentligen inget med parkeringsregler att göra utan är väl bar en information om var du kan parkera och att man inte får stå med husbil mellan 23-06.

Reglerna för naturreservatet finns i en författningssamling som heter NFS 2001:10. Där står det att parkering av husbil etc bara får ske dagtid.

Frågan är om parkeringen är att anses som allmän platsmark eller kvartersmark. Är det allmän platsmark så skall det finnas med i kommunens lokala trafikföreskrifter (RDT) för att kunna ta ut felparkeringsavgift. Är det kvartersmark så kan man ta ut kontrollavgift men då måste det finnas information om vem som bevakar och tar ut kontrollavgift vid infarterna.

I detta fall så tror jag att man bryter mot reglerna i naturvårdsverkets författningssamling.

Personligen så förstår jag vad dom vill säga och skulle aldrig stå där på natten även om ingen kunde "bötfälla mig"
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det finns väl inget vedertaget begrepp som kallas campingbeteende. Det går väl inte att gradera folks olika sätt att campa. En del plockar ut allt dom har och andra ingenting när dom övernattar, skulle då det ena paret bli bortkört medan det andra får stå kvar där det är campingförbud?
//Åke

Det verkar fullt rimligt. Visserligen är begreppet "camping" inte fastställt men nog är en parkerad husbil utan några prylar utanför bilen inte något annat än just en parkerad (hus)bil. Motsvarande bil med en massa campingattribut i anslutning till bilen kan knappast anses vara något annat än en bil vars nyttjare campar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det verkar fullt rimligt. Visserligen är begreppet "camping" inte fastställt men nog är en parkerad husbil utan några prylar utanför bilen inte något annat än just en parkerad (hus)bil. Motsvarande bil med en massa campingattribut i anslutning till bilen kan knappast anses vara något annat än en bil vars nyttjare campar.

Bor det folk i en husbil där det är campingförbud så är det olaga camping.
Motbevisa gärna. Om ditt resonemang är riktigt att det inte är camping om inga saker är utställda utanför bilen så skulle skulle alla med husbil lära sig det blixtsnabbt och parkera på campingförbud utan att ställa ut saker.
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det är parkvaktens sak att kontrollera.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Ju mer vi tolkar skyltarna desto tydligare blir dom. Besökte Stora Lund vid Vättern igår. Ny skylt Camping förbjuden. Även uppställning och övernattning i husvagn och husbil förbjudet
bosse b
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Övernattning vid naturreservat

Man kan undra vart det skall sluta. På vart eller vartannat ställe man tidigare har kunnat stanna över natten på är det uppsatt någon ny mysko skylt.
Mysko på det sättet att det är sällan solklart vad som gäller för skylten är för det mesta luddig i sin text och väldigt "egen" i utförandet.... Och dessutom troligen varken laglig eller regelrätt om man skall hårddra allt.

Man kan undra som sagt vart det är på väg och varför det skall var så förskräckligt om det står någon eller några husbilar på en plats som tidigare har kunnat utnyttjas sedan husbilarna uppfanns :).

Som jag kan se det så är det diskriminering av minoritetsgrupp som vi husbilsägare är i det här sammanhanget, och det tas ju ofta på största allvar inom andra områden (ja, jag menar allvar).
Kan div. privata intressen och även myndigheter helt plötsligt bara sätta upp en skylt och förbjuda husbilar, och varför skulle de ha rättighet att sätta upp en sådan skylt på en allmän parkering eller plats där man har fått stå i alla tider och dessutom andra bilar fortfarande får stå.
Jag undrar helt enkelt om det är legitimt på något sätt över huvud taget att diskriminera bort vissa bilar på en parkering eller liknande.

Om det skulle stå P-förbjuden för Husbil-Mercedes-Toyota.... Låter kanske dumt men vad är skillnaden.... Man kan sova i en husbil säger någon. Det går även utmärkt att sova en natt på en parkering i en Toyota.
Diffusa och godtyckliga skillnader som att det finns ett litet boutrymme i den ena men inte i den andra brukar inte hålla i andra sammanhang så varför i bilsammanhang.
Om man sover i en skåpbil med en säng uppställd i fraktutrymmet och ett löst gasolkök samt även ett kylskåp tillfälligt monterat, vad är då det, husbil???
Om man ställer in samma säng i en Volvo 855 (kombi) blir det också en husbil p.g.av den lösa sängen. Om man skippar sängen och lägger madrassen direkt på golvet vad händer då.

Många funderingar som det finns många argument både för och emot och kan diskuteras till tidens ände..... Men ändå så undrar jag om man godtyckligt efter något möte bara och lagligt verkligen kan sätta upp skyltar som diskriminerar bort en grupp människor som åker runt och vill nattparkera en husbil, antingen man vistas i den eller besöker och sover hos en bekant i ett hus tvärs över gatan.

Jag lär aldrig hamna på en campingplats (om det nu är det som är meningen) för jag är inte ute och campar när jag åker omkring och bara skall parkera en stund oftast mycket kortare än de 24 tim. som man normalt får parkera med en bil.

Husbilar blir ju mer och mer poppis. Det är omlopp på de som finns, det tillkommer rekordmånga nya på marknaden, antingen de är importerade nya eller begagnade och även rätt många hembyggda. Det görs program om husbilsliv i TV, och det pratas om husbilar i morgon-TV.
Tacka f.. för att det växer rätt enormt, och om det då blir sämre och sämre med P-platser eller nattparkeringsplatser hur har de styrande tänkt då egentligen (de små lokala föreningarna tänker ju inte alls troligen) utan ser bara fler och fler bilar som ses som inkräktare på parkeringen och sätter då upp en skylt som inte ens är värd plåtbiten som texten står på om ärendet skulle hårddras.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har hela tiden skrivit "husbil" i texten för enkelhetens skull :D, skulle man dessutom dra in att husbil inte ens finns, utan det egentligen heter: Lätt lastbil - Tung lastbil - PB/2 och kanske även något mer.... Ja då blir förvirringen ännu värre, och texten på vissa skyltar ännu mera idiotisk.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det som är konstigt är att trafikverket använder sig av trafikmärken/symboler som inte finns med i deras egen lista över godkända skyltar.
Vad menas t ex med denna som man kan se på vissa rastplatser?
Är husbilar och husvagnar helt portförbjudna. Får man inte ens stanna och rasta eller vila ett par timmar?

P1000815.JPG
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det kanske ligger i tiden, att somliga individer upprörs över just fenomenet "husbilar". De står och "dräller" överallt på parkeringar och "stör" på något märkligt sätt den välordnade stadsbilden. Gud förbjude, att det finns människor, som dessutom tar sig friheten att övernatta i sina stora schabrak.
Detta "störande" beteende retar säkert upp somliga på något sätt, avundsjuka, konkurrens-skäl eller vad? Man klagar högljutt hos kommunen. Myndigheten svarar med att skylta bort en viss kategori bilister. Möjligheten att övernatta i fordonet är avgörande om man får parkera eller inte...
Sopa bort problemen med en förbudsskylt, så slipper man denna kategori människor med sina iögonfallande fordon. Strandvägen i Sthlm skyltade man bort alla husbilar. Kunde man inte reserverat ett 10-tal platser istället mot en särskild avgift?

Jag vill påstå, att ett antal husbilar på en parkering kan vara en tillgång för omgivningen (!). Om det finns typ "normala" människor som uppehåller sig i ett område, så finns det också "ögon som ser och vakar".
Där finns det någon, som kan slå larm på samma sätt som grannsamverkan fungerar preventivt mot skadegörelse och villainbrott. Varför skulle inte en husbilist samtidigt kunna ses som en tillgång, när den står parkerad nattetid i ett område?
Men visst ställer det krav på husbilisten också, plocka för guds skull inte ut några stolar och fäll inte ut markisen, för då dj....r ringer snart någon till polisen! (...då är det farväl till släkt och vänner, i den svenska jämmerdalen...Björn Afzelius)

Nu faller dessa funderingar inte under kategorin "naturreservat", men man måste väl hålla liv i tråden? :cool:
 
Toppen