• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattning vid naturreservat

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Övernattning vid naturreservat

Jag leker med tanken att man svänger in till en bensinstation som har mängder av uppritade platser för långtradare och rastplats i närheten. T.ex Köpingsbro. Så ser man en avdelning "Endast husbilar". Gärna ett litet staket runtom. (Alla kan ju inte läsa).

Där finns vatten, el och tömning. Det får man betala för även om man inte använder det.

Så det här med lönsamhet för macken, restaurangen. Personbilsturister och chaufförer äter antagligen ganska ofta på restaurangen.

Är jag unik eller är jag ärlig. Inte går jag in på en vägkrog och äter en "snitsel" då jag har ett fungerande kök och kan åstadkomma en måltid helt överlägsen krogens och till mycket lägre pris.

Med separat ställplats kan stationen kompensera sig för uteblivna intäkter från husbilar som övernattar bland långtradarna.

Jag kan starta nästa dag med allt fyllt och tömt och fulladdat. Det tycker jag är värt några kronor.

:mcride:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Mitt inledande inlägg innehåller en berättelse av en husbilist där han i samtal med tjänstemän på Länsstyrelsen och Naturvårdsverket kommit fram till att det nog kan var helt ok att göra enstaka övernattningar i husbil på parkeringar i naturskyddsområden. Vad jag förstår avser denne husbilist förhållandena i Tivedens nationalpark. Detta muntliga medgivande visar sig inte var mycket värt i det fallet. Den 20 april 2017 fattade Naturvårdsverket i en ny föreskrift om att "parkering, uppställning av husvagn, husbil och liknande inte får ske mellan kl 00.00 och 06.00".

Jag vill med detta informera om denna "helomvändning" så att inte flera än jag i villfarelse drabbas av konfronterande parkvakter. Detta torde vara Naturvårdsverkets och Länsstyrelsernas senaste strategi när det gäller att hindra husbilar att övernatta inom naturskyddsområden och kan gälla även inom andra Nationalparker och Naturskyddsområden i Sverige.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Dags att ändra leverne och strategi? Sova på eftermiddagen/kvällen fram till runt 23.45 och ta körpasset på natten istället. Tydligen helt okej att åter stanna och parkera efter 06.00.
Förstår inte varför en nattparkerad husbil upprör känslorna så gravt hos en del myndigheter? Är det månne beroende på att snarkningar och andra läten stör omgivningen nattetid?
Detta botas effektivt numer med helt nytt p-förbudsbegrepp "00-06". Där fick ni, husbilsmarodörer! :mad: Sug på den karamellen ..
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Övernattning vid naturreservat

Vanskligt att föra vidare andras osäkra information. Bra att du rättar till detta Johan.
/Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Därvid har jag fullt förtroende för Lars-Göran Oertel som talat med tjänstemännen på LST och Naturvårdsverket. Problemet är som jag ser det att myndigheter "talar med kluven tunga" och olika tjänstemän lämnar olika uppgifter. Detta har vi sett i andra frågor, bland annat när det gäller Transportstyrelsen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Budskapet är solklart och lätt att förstå. Man vill inte ha övernattande husbilar.
Men man är välkomen övriga tider.

Finns värre skyltning där man inte är välkommen alls.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Övernattning vid naturreservat

Någon som vet det officiella motivet till NV och LST nya strategi att inte vilja ha husbilar parkerade på natten vid naturreservaten?
 
Toppen