• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattning vid naturreservat

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hade det inte varit så obekvämt så skulle jag lånat en saab 95 kombi. Sedan kört ner på stranden i Melbystrand precis nedanför den konstiga skylten med camping förbud. Värmt bullens pilsnerkorv på ett spritkök och sedan övernattat i bagaget för att se om någon hade något emot det. Övernattning blir det oavsett vad för fordon man ligger i.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Det som är konstigt är att trafikverket använder sig av trafikmärken/symboler som inte finns med i deras egen lista över godkända skyltar.
Vad menas t ex med denna som man kan se på vissa rastplatser?
Är husbilar och husvagnar helt portförbjudna. Får man inte ens stanna och rasta eller vila ett par timmar?

Visa bilaga 124865
Jag ställde följande fråga på Trafikverkets Facebooksida:
Vad gäller vid den här skylten, får man parkera här med sin husbil över natten? Får man sova i den?
Svar:
Hej Hans-Åke!

På våra rastplatser får man stå i 24 timmar om inget annat anges. Man kan därför stå där över natten och vila om man så önskar.

Vänligen
Sara, Kundtjänst
Solklart svar!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Re: Övernattning vid naturreservat

Hade det inte varit så obekvämt så skulle jag lånat en saab 95 kombi. Sedan kört ner på stranden i Melbystrand precis nedanför den konstiga skylten med camping förbud. Värmt bullens pilsnerkorv på ett spritkök och sedan övernattat i bagaget för att se om någon hade något emot det. Övernattning blir det oavsett vad för fordon man ligger i.

Jag kan föreställa mig att du dessutom måste leva rövare, föra oväsen och så vidare. Det krävs nog dessutom att någon ur allmänheten eller någon "vän av ordningen" reagerar och eventuellt ringer till polisen och klagar. Personen som ringer måste nog dessutom vara ganska inflytelserik för att polisen ska känna sig tvingad att göra en koll. Polisen har nog lite annat viktigare att göra.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Övernattning vid naturreservat

Jag ställde följande fråga på Trafikverkets Facebooksida:
Vad gäller vid den här skylten, får man parkera här med sin husbil över natten? Får man sova i den?
Svar:
Hej Hans-Åke!

På våra rastplatser får man stå i 24 timmar om inget annat anges. Man kan därför stå där över natten och vila om man så önskar.

Vänligen
Sara, Kundtjänst
Solklart svar!

Så exakt vad menar man då med skylten???
Hade varit bra om de kunde svara på vad skillnaden, i deras ögon, camping är vs. sova en natt i bil/husvagn?

Mvh!
// Niklas
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Så exakt vad menar man då med skylten???
Hade varit bra om de kunde svara på vad skillnaden, i deras ögon, camping är vs. sova en natt i bil/husvagn?

Mvh!
// Niklas

Problemet är väl att någon s.k. allmänhet, ett begrepp som används flitigt av polisen, tolkar skylten och på egen hand ställer till det för den som övernattar några timmar. Se tråden t.ex. om Brösarp.
EssoJ
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Så exakt vad menar man då med skylten???
Hade varit bra om de kunde svara på vad skillnaden, i deras ögon, camping är vs. sova en natt i bil/husvagn?

Mvh!
// Niklas
Ställde denna fråga:
Vad menas då med skylten? Husvagn o husbil är överkorsade?

Fick detta svar:
Hej igen Hans-Åke!

Det betyder helt enkelt att man inte får campa på rastplatsen. Man kan alltså inte börja sätta upp förtält eller ställa fram sina utemöbler som på en campingplats, men man kan använda rastplatsen till att stanna och vila på innan man åker vidare.

Vänligen
Sara, Kundtjänst

De har tydliggen samma uppfattning som de flesta här i klubben vad som är camping och bara parkering.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

På alla platser man inte vill ha husbilar övernattande vore det enklare och mer lagenligt att använda godkända skyltar.

T. ex. Parkering förbjuden mellan klockan 00-06
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Absolut, jag håller med helt och hållet. Ska någon form av icke önskvärt beteende undvikas, bör tydligare och naturligtvis lagliga metoder användas. Annars uppstår gärna sådana missförstånd som vi diskuterar här. Att upplåtaren av marken inte vill det ska bli någon form av mer eller mindre permanenta läger, oavsett om det är vanliga turister eller andra sällskap som skapar dem, är ju förståeligt. Jag finner det tillfredsställande att vi här har fått reda på att statliga instanser inte har haft för avsikt att utestänga husbilister från aktuella platser, och även godkänner övernattningar under ordnade former där parkeringsregler gäller.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

På alla platser man inte vill ha husbilar övernattande vore det enklare och mer lagenligt att använda godkända skyltar.

T. ex. Parkering förbjuden mellan klockan 00-06

Men... då kanske folk campar istället för parkerar :D:D
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Övernattning vid naturreservat

Ställde denna fråga:
Vad menas då med skylten? Husvagn o husbil är överkorsade?

Fick detta svar:
Hej igen Hans-Åke!

Det betyder helt enkelt att man inte får campa på rastplatsen. Man kan alltså inte börja sätta upp förtält eller ställa fram sina utemöbler som på en campingplats, men man kan använda rastplatsen till att stanna och vila på innan man åker vidare.

Vänligen
Sara, Kundtjänst

De har tydliggen samma uppfattning som de flesta här i klubben vad som är camping och bara parkering.

Låter ju som att man skulle behöva Transportstyrelsens definition på "vila" för att kunna "trycka upp" deras mailsvar i ansiktet på dem som har annan uppfattning om sova/vila/parkera/uppehålla sig osv...

Mvh!
// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Jag förstår inte denna tråd, blir ni ofta bötfällda när ni stannar över natten på nämnda platser, eller vad är egentligen problemet?
Enda ställen jag fått böter på är ställen där Park-företag bevakar.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Mitt syfte med att starta denna tråd var att informera om hur en husbilist reagerat och agerat efter att ha mötts av skyltar som gjorde att han inte kände sig välkommen. Därvid framkom att ansvariga för aktuella områden inte haft för avsikt att stänga ute husbilister från parkeringar och rastplatser.

I alla fall för mig är det viktigt att kunna känna mig välkommen att besöka olika platser i landet, och även ibland kanske övernatta i dess anslutning för att kunna stanna där lite längre. Jag är inte oroad för att bli lagförd eller påförd någon straffavgift när jag gör så, då jag är trygg i min rättsuppfattning. Naturligtvis är det mycken liten risk "åka dit" om man bryter mot dessa regelverk, och summan av eventuell påföljd är tämligen liten. Detta har dock inte påverkat mina ställningstaganden.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Ett bra exempel på ett annat problemområde är en badplats utanför en campingplats.

Jag vill som alla andra bilister parkera och bada. Inte övernatta och snylta!!

Det är stor skillnad om det på platsen råder parkeringsförbud för husbil i form av husvagnsskylt , eller förbud tilläggstavla PB II hela dagen eller om man nu inte vill ha någon övernattande sätt då vanligt p-förbud på natten , som jag skrev om tidigare.

Jag vill stå lagligt och slippa argumentera för mina rättigheter.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Re: Sv: Övernattning vid naturreservat

Jag förstår inte denna tråd, blir ni ofta bötfällda när ni stannar över natten på nämnda platser, eller vad är egentligen problemet?
Enda ställen jag fått böter på är ställen där Park-företag bevakar.

För min del har jag inte blivit bötfälld men vill slippa hobbypoliser som kommer fram och skall köra i väg mig. Så fram för en tydligare skyltning.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Övernattning vid naturreservat

Jag förstår inte denna tråd, blir ni ofta bötfällda när ni stannar över natten på nämnda platser, eller vad är egentligen problemet?
Enda ställen jag fått böter på är ställen där Park-företag bevakar.

Motfråga: Följer du aldrig skyltarna du ser? Eller åker du iväg någon annan stans?

Tycker det är bra att det reds ut, speciellt när tolkningen inte är given och det är lätt att misstolka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Man ska aldrig säga aldrig sägs det,
men står jag inte i vägen för nån, så väger inte en skylt så tungt.
Oftast kommer vi fram till nattställen "sent", och de ställplatser som finns är så gott som proppfulla jämt, då tar jag mej en plats där man inte står i vägen,
vi ryms inte i en p-ruta så vi parkerar olagligt till 99% :oops:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Övernattning vid naturreservat

Eftersom antalet husbilar nu ökar med en otrolig fart har jag en otrevlig känsla av att man kommer att tvinga in oss på campingplatser eller ställplatser. Misstänker att man kommer att betrakta husbilen som en husvagn med motor. Därmed kommer även husbilen att betraktas som ett campingfordon.

Om husbilen anses vara ett campingfordon likaväl som en husvagn så hjälper det inte att vi anför jämförelser med personbilar på parkeringsplats där man sover över. Inte heller jämförelser med övernattande lastbilschaufförer på rastplatser.

Har man gett sig f. på att fordon med bostadsinredning inte får stå på stränder och parkeringar över natten så får vi nog svårt att argumentera emot.

Tråkigt men jag tror dessvärre att det blir så. Hoppas att jag har fel.:cool:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Övernattning vid naturreservat

Tror inte att det finns någon direkt politisk motvilja mot fenomenet "husbilar" och något generellt förbud i landet Sverige tror jag inte heller på. Finns väl inga signaler från EU, att det skulle förekomma några sådana tankar ute i Europa.
Det handlar nog mer om "pajkastning i sandlådemiljö" och att den lokala s.k. "allmänheten" blir störd över att se husbilar parkerade på sina attraktiva och natursköna platser i sin lokala omgivning.

Läs om Smygehamn, ställplatsen stängs av länsstyrelsen för att "allmänheten" ska få tillträde till området. "Någon" inom den "lokala allmänheten" ligger förmodligen bakom anmälan till länsstyrelsen, som då agerar helt enligt anmälarens önskemål.

Förr fanns en uppfattning om, att tyska husbilister packade bilen full med konserver, levde snålt på gamla brödkanter och tillförde inte den svenska turistnäringen någonting alls. Slog ner sina bopålar mitt i vår svenska grönska och lämnade tydliga avtryck efter sig...

Utanför vår lilla ankdamm finns idag en helt annan uppfattning. Turister spenderar pengar oavsett färdmedel. Man äter gärna ute, besöker olika anläggningar och söker "amusement" i sin tillvaro.
Vad vore t.ex Moseldalen utan alla sina ställplatser? Större delen av året genererar dessa platser en mängd turister och inkomster till näringsidkarna detta område.

Jag är optimist och tror istället, att genom ökad konkurrens av attraktiva ställplatser till rimliga avgifter lockar detta människor till fler besök och därmed stärker detta turistnäringen i dessa kommuner.
Protektionism och monopolisering emot husbilisters intressen kommer att slå tillbaka med minskad turism som följd. Själv planerar jag gärna resrutten utifrån utbudet av ställplatser och stannar där det är mest tilltalande.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Övernattning vid naturreservat

Tror också att lösningen måste bli fler ställplatser. Borde finnas en ställplats i anslutning till varje rastplats småningom. (Med tanke på hur snabbt antalet husbilar ökar).
 
Toppen