• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömkontakter i Europa

Fiatducatogävle

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gävle
HBK-Nr
24061
Medlemskap
2022
Hej alla
jag har blivit med husbil för ca en vecka sedan, alltså totalt okunnig. Det jag funderar över är vad ska man ha för kontakt för att koppla in sig på ström vid en camping ute i Europa? Finns det nån standard eller är det olika från land till land?
 

Fiatducatogävle

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gävle
HBK-Nr
24061
Medlemskap
2022
Sv: Strömkontakter i Europa

Hej igen
den blå kontakten förstår jag är den som jag kallar för handsken, men vad är "schuko" för något?
Ännu en dum fråga: Hane eller hona på den blå handsken, efter lite funderande så kommer jag fram till att det bör vara hane på den, Rätt eller fel?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömkontakter i Europa

Hej igen
den blå kontakten förstår jag är den som jag kallar för handsken, men vad är "schuko" för något?
Ännu en dum fråga: Hane eller hona på den blå handsken, efter lite funderande så kommer jag fram till att det bör vara hane på den, Rätt eller fel?
Rätt. Man kan inte ha strömförande utstick på stolpen.
Schuko är den vanliga runda med skyddsjord.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schuko

Britterna är lite speciella men den blå "handsken" funkade på alla campingar när jag var där.
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Strömkontakter i Europa

Hej. Vi har 2st kablar 3x2,5mm med blå CEE kontakt hane hona 1st på 10 meter och 1st på 15 meter så kan man anpassa med den som passar bäst och så slipper men alltid ta fram en 25 meters, du får Max ha en på 25 meter! Sedan har vi en kort på cirka 25 centimeter med en hona CEE och en vanligt stickkontakt hane i fall det är ett vanligt vägguttag.
Jim :)
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Strömkontakter i Europa

Vi råkade ut för en märklig kontakt i Schweiz på en camping. Men det är det enda landet vi blivit "ställda" på. Som tur var hade vi vänliga tyska grannar som kunde hjälpa oss med att konvertera kontakter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strömkontakter i Europa

Det er 3 land i det vestlige Europa som har kontakter som skiller seg ut, Schweiz med 3 pinner - Frankrike med jordpinne i Schuko og UK. Men på de fleste campingplasser i disse land er det kommet opp blå kontakter.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Strömkontakter i Europa

I fredags var jag på en camping i Danmark, där hade de uttag som våra vanliga chucko passade i men det blev ingen skyddsjord. Om jag skulle komma åt den hade jag behövt en hane med tre stift.

Förra året var jag på en camping i Belgien där det satt ett uttag med två hål som våra chucko samt ett jordstift som stod rakt ut och gjorde det omöjligt att komma åt någon el.

Men varför el, när det finns gasol?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömkontakter i Europa

Så här ser ett jordat vägguttag ut i Belgien och Frankrike och det som jag visar på bilder i min länk i mitt inlägg nr 5 passar i dessa. Standard Schuko med ett hål i.
 

Bilagor

  • Vägguttag.jpg
    Vägguttag.jpg
    49,5 KB · Visningar: 3
Toppen