• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

optimering

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Atomatlådan sytrs av varvtalet och gaspådrag .130hk lämpar sig väl för trim då den är nedtrimmad från början.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Ja det är så osannolikt, rent tekniskt, att jag inte bemödat mig att bemöta påståendet.

1,2 liter milen, 0,3 l lägre förbrukning = 0,9 liter milen.
Dvs 30% lägre förbrukning.
I Engelskspråkiga forum brukar man säga "I call BS".
Översatt, skitsnack.


Det skulle betyda att verkningsgraden ökat till en nivå som gränsar till Nobelpris.

Jag hade inte en förbrukning på 1,2l/mil i ursprungsläget, eftersom jag i över hälften av de 2500 mil/år drar biltransport.
Med Biltransport på 1800kg låg förbrukningen innan optimering på 1,8-2 l/mil, då är en minskning på 2-3dl/mil ca 10-15%.
Vid transport utan släpkärra låg den på ca 1,4, men hamnade på ca 1,1-1,2 l/mil.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Pratar vi teoretisk besparing eller har du en verklig minskning på runt 15-20% rakt över endast med hjälp av trimning ?
All respekt men det låter faktiskt rätt osannolikt.

Hej

Se svar jag gav Mikael S, där finns de värden som jag räknar på.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Har någon mätt noga med tankning och mätarställning och fått förbättring? De inkopplade motorboxarna verkar ju ändra mätvärde från trycksensor och insprutning. I så fall luras även färddatorns bränslevärde antar jag. Motorstyrenhetens felräkning borde påverka färddatorn också...

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Hej

Jag har räknat på körda km kontra tankade litrar, färddatorn är nog bra men det blir mer korrekt när man räknar själv.
Som svar på en fråga innan så har jag orginalstorlek på däcken, vilket innebär att km blir korrekta ( under förutsättning att instrumentet stämmer ).

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: optimering

Atomatlådan sytrs av varvtalet och gaspådrag .130hk lämpar sig väl för trim då den är nedtrimmad från början.
Spelar ingen roll vilken motor du trimmar, 130 är en motor med en enklare turbo och ett smalare register än 150hk. Båda är lika lämpliga eller olämpliga att trimma, men tro inte att en trimmad 130 blir lika bra som en original 150. Riktigt så lätt är det inte. Man får alltid vad man betalar för glöm aldrig det. Varför blir då en motor bättre när man trimmar, varför gör fabrikanterna inte detta direkt? Dels har det med marginaler på hållbarheten såklart, men den stora bieffekten med trimning är att motorn inte uppfyller gällande utsläpps och avgas krav som motorn är certifierad för. Det är där du fuskar, tänk på det ni som inte gillar VW och dieselgate skandalen mm. Skulle jag kunna tänka mig att trimma själv? Självklart, i valet effekt och miljö så väljer iaf jag mer effekt och körbarhet framför miljö, dagens moderna bilar är så otroligt mkt bättre än tidigare att det ändå blir bättre för miljön med en nyare bil än en äldre. Men vi är alla olika i våra prioriteringar.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Du får betala väldigt mycket för att få några extra hästar original,trimmad 130 är bättre än 150 original.
Tillverkarn tjänar stora pengar på detta.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: optimering

Det skiljer 10.000kr mellan 130-150hk en trimbox 4-6.000kr + ev. Montering om du inte gör det själv. Stora pengar att tjäna? Nej det tycker inte ja.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skiljer det 10000kr köp orginal,men dom bilar jag tittat på får du betala mycket mer,jag valde 180hk skulle fått betala 27000kr extra mot 150hk,nu lyckades jag dock pruta en del på detta.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: optimering

Skulle tro att det är något mer som ingår i 150/180 isf. Fiats prispåslag är 10.000kr både från 130 till 150 samt från 150 till 180. Så det borde inte kosta mer hos husbilshandlaren heller. Men ofta ligger det ju i olika paket med mer utr. Osv.

Sorry, såg att priset är + moms. Så 12.500kr är korrekt pris från Fiat.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Det är Fiats pris om du köper en transportbil men en husbil kan du lägga till det dubbla.
Frågan är vem som tar mellanskillnaden?
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: optimering

Man trimmar väl bilen för att det är roligt samt att man får en mer körbar bil, vem bryr sig om tusenlappar hit eller dit när man köper en husbil för en miljon..=)))
 
F

F.d. 54784

Guest
Sv: optimering

Har lämnat in min 180hk-2015 och robotlåda på As motorteknik i Kristinehamn,bilen har fått en helt annan karaktär på växlingar+att den skjuter på som attan även fast det går uppåt,bränsle ligger nu på 0,95-1,0 milen innan 1,1-1,2,bilen har gått 23000mil nu så några kronor i besparing blir det ju :), fick den aldrig under litern förut.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: optimering

Hej igen

Min inställning till hur en diesel bör köras är att jobba på de varvtalen där vridmomentet är som bäst, detta skiljer lite mellan olika motorer givetvis.
Min motor jobbar som bäst mellan 1500-3200 rpm, över detta varvtal är det rätt onödigt att gå under uppväxlingssekvensen ( enklast att tillse vid körning med manuell låda givetvis ).
Min robotlåda jobbar ganska så exakt efter motorns vridkurva, växlar som oftast upp vid 3000-3100rpm.

Jag har bekanta som kör husbil med automatlåda, som inför större motlut gör kickdown för att få upp varvtalet. Det man tjänar med detta är bara att man gör slut på lite mer bränsle, motorn drar ju inte bättre för att man får upp varvet.
Mitt råd är att hålla jämn gas, dagens robotlådor är så intelligenta att en människa inte kan konkurrera med dem ( när det gäller att växla vid rätt varvtal). Ändra man förutsättningarna genom att tex gasa så ändrar ju lådan på sitt arbete också, med påföljd att det sliter mer på materialet samt drar mer bränsle.

...

Med vänlig hälsning, Pumba

Det du beskriver i körstil ovan är ju exakt vad som blir resultatet av körning med farthållare, jämn gas. Kombineras detta med robotlåda eller automatlåda får man exakt denna körstil.

Därmed tror jag de flesta med farthållare, som använder den, kör så med sina husbilar redan.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: optimering

Är det någon som optimerat en Euro 6 motor

Ja.
Flyttade över Promotech boxen från vår 2år gamla husbil med Euro5 till vår nya bil med Euro6.
Kollade givetvis först med Promotech och det är samma boxar till dem.
 

Deuceman

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21620
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Om det är samma Varför har till ex bsr ingen box till euro 6.Har hittat 2 firmor som optimerar euro 6
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: optimering

Kan jag inte svara på men Promotech frågade efter serienumret på min box och efter koll så passar den även på Euro6
Den är monterad och bilen går.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har pratat med BSR ,dom vill ha in en Euro6 i verkstan för att koppla upp och se vad för programvara som sitter i,därefter kommer ett trimprogram.
Euro5 trimmet duger inte.
 
Toppen