• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiamma Carry-Bike Lift 77 för 4 cyklar

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag funderar på ett höj och sänkbart cykelställ, det verkar bara finnas ett sådant ställ på marknaden som är avsett för 4 cyklar och det är Fiamma Carry-Bike Lift 77,
det behöver dock kompletteras med två extra skenor samt 2 st Bike-Block för att fungera för 4 cyklar.

Cyklarna som ska lastas på stället väger ca 52 kg tillsammans. Finns det några föreskrifter för hur ett sådant ställ ska monteras, momentet blir ju relativt
stort eftersom konstruktionen flyttas ut från väggen då det sänks ned?
Om det är så att bakväggen är på gränsen att tåla belastningen kan man kanske lägga två rektangulära bitar av typ "durkplåt" eller aluminium på insidan där
genomgångarna är för att avlasta och fördela ut momentet? Eller är det overkill att göra så? Nån som har detta ställ med 4 cyklar, erfarenheter i så fall?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiamma Carry-Bike Lift 77 för 4 cyklar

På min første husbil holdt ikke veggen bak før jeg limte en 3 mm aluplate på begge sider av bakveggen. Utvendig grunnet hullene som oppstod da vi mistet stativ med 2 store tunge sykler på i Irland. Aluplatene fikk jeg kappet til hos en lokal håndverker. Mener jeg brukte 20x50 cm for øvre feste.

På en ny bil ville jeg først vurdere konstruksjonen av bakveggen før jeg ville finne ut hva som trengs på innsiden for å tåle belastningene. Ef faktisk ikke så bekymret for liften som for den dynamiske belastningen ved kjøring på ujamn veg. Selv ville jeg vurdere 1 mm stål eller 2 til 4 mm aluplate og se hvordan det kan passe inn der det må være.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fiamma Carry-Bike Lift 77 för 4 cyklar

Tack Knut, då är jag ändå inne på rätt spår med förstärkning på insidan!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fiamma Carry-Bike Lift 77 för 4 cyklar

Nej, och jag vill inte ha ett cykelställ som sitter på kroken. Det blir nog detta Fiammaställ och förstärkning på insidan. Det är rätt gött att hissa upp cyklarna så det kommer en bit från vägbanan för att undvika all skit från vägen :D
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma Carry-Bike Lift 77 för 4 cyklar

De ville inte montera ett cykelställ på bakgaveln på vår Bürstner Elegance utan föreslog ett sånt här ställ som monteras i ramen. Nu valde vi istället att sätta cyklarna i garaget så är de skyddade, men annars funkar det säkert till en Argos med
 

Bilagor

  • cykelställ.JPG
    cykelställ.JPG
    24,9 KB · Visningar: 137
Toppen