• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telebolagens roamingavgifter

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Så mycket har teleoperatörerna höjt mobilabonnemangen:

Telenor
Tog bort kostnaden för roaming inom EU förra sommaren och från och med i år gäller det även fri surf i Thailand, Malaysia och Myanmar. Telenor lanserar i dag nya abonnemang för sina kunder.
Billigaste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 6 GB surf kostar 349 kronor i månaden.
Det blir 58 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Priset är oförändrat.
Populäraste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 24 GB surf kostar 499 kronor i månaden.
Det blir 21 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det närmaste motsvarande abonnemanget är på 20 GB och kostar 399 kronor i månaden.
Det blir 20 kronor per GB.
Dyraste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 50 GB kostar 599 kronor i månaden och ett abonnemang på 100 GB kostar 749 kronor i månaden.
Det blir 12 respektive 7 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det närmaste motsvarande abonnemanget är på 40 GB och kostar 379 kronor i månaden eller på 60 GB och kostar 429 kronor i månaden.
Det blir 9 respektive 7 kronor per GB.
Telenor presenterar även ett nytt abonnemang med obegränsad surf för 749 kronor



Tele2
Tele2 tar bort roamingavgiften för utomlandssurf för alla befintliga kunder från och med den 15 juni. Nytecknade kunder eller de befintliga som ändrar sitt abonnemang kan surfa fritt även inom EU redan nu.
Billigaste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 5 GB surf kostade 249 kronor i månaden.
Det blir 50 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Priset är oförändrat.
Populäraste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 20 GB surf kostade 299 kronor i månaden.
Det blir 15 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det närmaste motsvarande abonnemanget är på 15 GB och kostar 299 kronor i månaden eller på 30 GB och kostar 349 kronor i månaden.
Det blir19 respektive 12 kronor per GB.
Dyraste abonnemaget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 50 GB surf kostar 399 kronor i månaden och ett på 100 GB kostar 499 kronor i månaden.
Det blir 8 respektive 5 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det finns inget motsvarande abonnemang. Däremot har Tele2 lanserat ett abonnemang med obegränsad surf i Sverige och 12 GB surf i EU för 499 kronor i månaden.


Telia
Telia tog bort roamingavgifter för surf inom EU i mitten av april för både befintliga kunder och nya.
Billigaste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 4 GB surf kostar 299 kronor i månaden.
Det blir 75 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det närmaste motsvarande abonnemanget är då på 6 GB och kostar 399 kronor i månaden.
Det blir 66,5 kronor per GB.
Populäraste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 24 GB surf kostar 499 kronor i månaden.
Det blir 20 kronor per GB.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det närmaste motsvarande abonnemanget är då på 20 GB och kostar 439 kronor i månaden. Du får behålla den surfpott som blir över till nästa månad.
Det blir 22 kronor per GB.
Dyraste abonnemanget:
Före borttagningen av roaming i EU:
Ett abonnemang på 40 GB surf kostar 599 kronor i månaden.
Efter borttagningen av roaming i EU:
Det abonnemanget kostar då 539 kronor i månaden.
Telia har infört ett nytt abonnemang på 60 GB för 639 kronor i månaden.


Tre
Tar bort kostnaden för roaming inom EU den 29 maj 2017 för både nya och befintliga kunder.
Priserna är oförändrade jämfört med före och efter borttagningen av roaming inom EU.
Billigaste abonnemanget:
Ett abonnemang på 6 GB kostar 329 kronor i månaden.
Det blir 55 kronor per GB.
De populäraste abonnemanget:
Ett abonnemang på 15 GB kostar 399 kronor i månaden.
Det blir 27 kronor per GB.
Ett abonnemang på 30 GB kostar 479 kronor i månaden.
Det blir 16 kronor per GB
Det dyraste abonnemanget:
Ett abonnemang på 60 GB kostar 579 kronor i månaden.
Det blir 10 kronor per GB.


Källa: Telenor, Tele2, Telia och Tre.
Här listas de största teleoperatörerna och deras vanligaste mobilabonnemang. För fler jämförelser besök respektive operatörs hemsida. Prisexemplen är utan bindningstid.
 
Senast ändrad:

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Enligt Telenor idag 10 maj så är det tillbaka på ruta ett med Telenor Frihet ,
samma surfmängd som innan gäller inom EU, (ingen straffskala med obehörigt användande, efter surftaket debiteras extra surf om man behöver, obegränsad surf dock med ett tak på 100 GB i Eu)
Nu kan vi använda surfmängden för att ersätta SVT World och se TV över datorn istället.
/Carl-Axel
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Bra tråd. Här kan vi följa alla förändringar framöver i en bra sammanställning. För än är inte sista ordet sagt.
Lennart
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Enligt Telenor idag 10 maj så är det tillbaka på ruta ett med Telenor Frihet ,
samma surfmängd som innan gäller inom EU, (ingen straffskala med obehörigt användande, efter surftaket debiteras extra surf om man behöver, obegränsad surf dock med ett tak på 100 GB i Eu)
Nu kan vi använda surfmängden för att ersätta SVT World och se TV över datorn istället.
/Carl-Axel

Jag ifrågasätter din tolkning av avtalen för Telenor Frihet.
Följ tråden "Arbetsgruppen för gränslös mobil kommunikation".
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Jag önskar att det fanns ett abonemang där man kunde betala, säg, 30Kr per Använt GB (ju billigare desto bättre). Nu är priset per Gb väldigt personligt och priserna är i de fall man faktiskt gör slut på all data avrjke månad. Det gör sällan jag. Jag betalar som en försäkring för att inte köra slut innan månaden är slut. Jag har ytterst sällan varit nära taket - utom på semester i husbilen.

Hemma är jag ju oftast kopplad på Wifi (och pensionen är än så länge långt borta).

Annars tycker jag att det var en upplysande genomgång med den enda jämföerlse man kan göra...

Själv har jag ju nu hittat ett abonemang där jag kan flytta med obrukad data, vilket är ett steg i rätt riktning och Gôtt att ha på semestern...
Men där får jag ändå betala för mer än jag använder.
Jag vet att Google hade något Abonemang på gång för några år sedan med det upplägget. Vet dock inte hur det gick med det.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Lassewalle, du glömde skriva att du hämtat dina uppgifter från Aftonbladet SÃ¥ har teleoperatörernas abonnemang höjts | Aftonbladet
Tidningar har ju dålig koll och i sammanställningen saknas t ex vilket tak de olika operatörerna har för dataroaming.
Telia max 20 GB även om man har mer i Sverige
Tele2 max 12 GB även om man har mer i Sverige
Telenor max 100 GB på deras obegränsade ab
3 har som största ab 60 GB vilket kan användas fullt ut inom EU.
Jag reserverar mig för att användare kan ha gamla ab med annorlunda villkor.
Dessutom finns det/kan finnas skillnader för de som är utomlands länge. Telenor anger begränsningar (se Monica och Roberts tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t86091-22/ ), de andra gör det inte för närvarande, men räkna med att alla kommer att ha begränsningar för de som är borta mer än 4 mån. Telenor har ju sett effekten eftersom de har haft sin fria roaming, de andra har inte sett effekten av långliggare ännu.

Tänk också att det finns platser i Europa som inte omfattas av EU/EES. T ex Schweiz, Moldavien, Albanien, Andorra, Monaco m fl. I Andorra kostar det 20 kr/min hos Telenor och 99 kr för 10 MB surf.
Ännu värre kan det dock vara på färjor, i princip alla färjor mellan länder har kommunikationen via satellit någon del av sträckan (förutom Helsingborg-Helsingör där mobilnät täcker hela vägen). Hade själv ett samtal mitt emellan Rödby - Puttgarten i påskas. Samtalet varade i 4 sek ("Hej, jag ringer dig om en stund") och kostade 75 kr och så kommer det att vara även efter 15 juni. Det enda säkra när man går ombord på en färja är att sätta telefon/padda i Flight Mode.

/CG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Tittat på 3. Har någon klurat ut om de har någon 4 månaders begränsning?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Har hittat Tele2s abonnemangsvillkor från 2017-04-20. Där framgår det att även Tele2 har en 4månaders kontroll.

"2.8 För att motverka onormal användning och missbruk av roaming-tjänster inom EU/EES har Tele2 rätt att begära att Kund styrker sin normala hemvist i Sverige eller att Kund har andra starka band till Sverige som medför en frekvent och väsentlig närvaro i Sverige, t ex genom att begära folkbokföringsintyg, skatteutdrag eller utbildningsbevis. Tele2 har rätt att kontrollera Kunds användande av tjänsten, t ex genom kontroll av hur Kunds användning av roaming eller vistelse i Sverige överstiger Kunds användning/ vistelse i andra medlemsstater i EU/EES. Kontrollperioden för onormal användning är fyra månader. Om Tele2 efter kontrollperiodens slut misstänker missbruk eller onormal användning skall Kund uppmärksammas på detta. Kund skall inom två veckor ändra sitt beteendemönstret på ett sätt som visar att konsumtionen eller närvaron faktiskt är inhemsk inom två veckor. Om detta inte uppfylls har Tele2 rätt att ta ut tilläggsavgift för förbrukningen från Kund. Tele2 har rätt att omedelbart stänga av Kund som återförsäljer tjänsten till fysisk eller juridisk person som inte har sin hemvist eller närvaro i Sverige."

Har inte hittat några färska villkor för Telia eller 3 på deras websidor men mycket talar för att de kommer att ha motsvarande villkor eftersom operatören har den rätten enligt EUs överenskommelse om roaming.

/CG
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Re: Telebolagens roamingavgifter

Konstigt att inte Kundtjänst sa detta då jag frågade om tidsbegränsning!:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Tittat på 3. Har någon klurat ut om de har någon 4 månaders begränsning?

Tre kör EU-roaming utan begränsningar.
När Tre, sist ut av de stora operatörerna, anpassar sig till EU:s kommande krav på slopade roamingavgifter gör man det med generösare villkor än konkurrenterna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

.... När Tre, sist ut av de stora operatörerna, anpassar sig till EU:s kommande krav på slopade roamingavgifter gör man det med generösare villkor än konkurrenterna...

Jag tror det har sagts förut men om man klipper text från andra källor är det bra om man sätter texten inom citattecken och anger källan.:)

Det blir lätt vilseledande annars och man vet inte riktigt vems fakta eller åsikt det är.

Länk till Mobil:
När Tre, sist ut av de stora operatörerna, anpassar sig till EU:s kommande krav på slopade roamingavgifter gör man det med generösare villkor än konkurrenterna.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Var inom en 3 butik och enligt honom så har de ingen tidsbegränsning. Lutar åt ett 3 för mobilt bredband och kanske Tele2 för samtalen .
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Telia har ingen tidsbegränsning,och glöm inte bort att Telia har gratis surf på sociala medier t.ex Facebook,tvitter,instagram,whatsapp.mfl.20 GB är mycket på en månad,om man inte tittar på TV,då rinner det iväg: 1GB/tim.TV tittar man på när man har tillgång till Wifi.
 

MarieB

HBK Medlem (P)
Inlägg
181
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
12323
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Idag fanns det lite mer info om roaming i EU på Aftonbladets sida. Där står tex att Telenor nu ändrat sig och deras abonemang kommer att se likadana ut som de gjort tidigare, enda skillnaden är att de har ett maxtak på 100gb, men inga begränsningar på 4 måndaer osv. Allt detta enligt Telenors presschef. Där står också om Telia, tele2 och tre.
Så läs Aftonbladets hemsida idag, så får ni lite mer info
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Idag fanns det lite mer info om roaming i EU på Aftonbladets sida. Där står tex att Telenor nu ändrat sig och deras abonemang kommer att se likadana ut som de gjort tidigare, enda skillnaden är att de har ett maxtak på 100gb, men inga begränsningar på 4 måndaer osv. Allt detta enligt Telenors presschef. Där står också om Telia, tele2 och tre.
Så läs Aftonbladets hemsida idag, så får ni lite mer info

Om det stämmer så är det det klantigaste jag hört. Först förstör man 10 månaders marknadsföring för Frihet och krånglar till villkoren så kunderna bara blir förbannade. För att sedan efter en månad göra en pudel och backa (om dom nu har gjort det?). Snacka om att ha otur när dom tänker.

Världens sämsta jobb måste vara på Telenors kundtjänst. Stackars operatörer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Ralph, se det positivt :D

Marknaden fungerar.
Efter allt gnäll från oss kunder och med nya konkurrenskraftiga alternativ från andra operatörer så anpassar man sig helt enkelt.
Trots att man plöjt ner 10 månader marknadsföring i det...

Jag skulle vilja säga: Bra Telenor!

;)
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Jag tycker att vi blivit bra behandlade av telenor.
Vi har fått möjlighet att säga upp avtalet helt enligt reglerna m.m
Att förlita sig på kundtjänst genom ett telefonsamtal är nog inte det bästa, bättre då att få det bekräftat skriftligt.
Det man däremot kan tycka är alla "spekulationer" hit och dit här på forumet det är ytterst förvirrande.
Här finns många överreaktioner.
Jag är mycket nöjd med telenor öbegränsat. Tror inte alltid att gräset är grönare på andra sidan.
 
Toppen