• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil - gnissel på förarsidan

F

F.d. 54097

Guest
Hej
Ny Husbil för dryga miljonen - men gnisslar betänkligt från chassi/instrumentpanel på förarsidan. Någon som varit med om något liknande ? Vad kan det vara ? (Höj volymen lite så hör ni ljudet som det låter)
Film 1 - 50 väg https://youtu.be/sq55LDBt870
Film 2 - 70 väg https://youtu.be/4n4RCqgPRNI

Ett reklamationsärende är naturligtvis startat hos leverantör och de ska få högst 2 chanser att åtgärda enligt avtal har jag tänkt .... men går ju inte att köra runt med. Tråkigt på ny bil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Men jisses, hittar dom inte de där oljudet så vette tusan! Först tänkte jag när jag läste ditt inlägg ja ja lite gnissel finns det ju alltid,,,, men det där var ju nått helt annat!
Om du åker riktigt sakta över tex. en vägbula låter det lika illa.
Om nån står utan för bilen, låter det lika illa eller mer?
Det låter ju dom om nått inte är riktig monterat eller att man glömt ovh skruva fast nått.
Jag skulle inte fara på några längre turer tills jag visste vad det beror på!
Lycka till med felsökandet.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hej har samma gnissel i min knaus, har lokaliserat det till fönsterstolpen på förarsidan
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Men jisses, hittar dom inte de där oljudet så vette tusan! Först tänkte jag när jag läste ditt inlägg ja ja lite gnissel finns det ju alltid,,,, men det där var ju nått helt annat!
Om du åker riktigt sakta över tex. en vägbula låter det lika illa.
Om nån står utan för bilen, låter det lika illa eller mer?
Det låter ju dom om nått inte är riktig monterat eller att man glömt ovh skruva fast nått.
Jag skulle inte fara på några längre turer tills jag visste vad det beror på!
Lycka till med felsökandet.

Blev en 65 mils jungfruresa t.o.r till Värmland - men nu står den hos handlaren igen för åtgärd. Ingenting man vill åka runt med som sagt innan man vet vad det är / fått det åtgärdat. Tyvärr tjockt med verkstadstider - men vi får väl se. Funderar - skulle kunna vara metalliskav - men låter kanske också lite som frigolit mot metall ... vet inte om de bygger med det eller nåt liknande som isolering. Får avvakta och se.
 
Senast redigerad av en moderator:

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hej Håkan
Hade nåt liknande på vår Dethleffs, var motorluckan som låg för nära karossen på insidan. Luckan är av glasfiber. Gick att justera.
Lät precis som det kom från instrumentbrädan.
Vår HB är en helintregrerad.
Mvh
Staffan
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hej!
Har haft samma på min Elnagh, det var ovanför huvudet, verkstad fick plocka ner hela hyllan som är ovanför huvudet på halvintergrera HB. Det var någon gummi massa som var utarmat, det var även ett knarrande ljud, men nu är det tyst.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hej
Vi hade samma missljud när bilen var ny. Verkstan fick demontera skåpen ovanför vindrutan och dra en filt mellan glasfiberkåpan och inredning för att få bort gnisslet. Den var där från början men hade hamnat på sniskan.
Lät som fågelkvitter och var mycket irriterande.

Claes
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

4 månader efter husbilsköpet har försäljaren Tumbo AB ännu inte kunnat avhjälpa felbyggnationen efter två reparationsförsök. Ännu ett ska ske i augusti då man försökt höra sig för i Tyskland hur man ska gå till väga. Jag har små förhoppningar att de ska lyckas och är inte nöjd med köpet så här långt.
https://youtu.be/Dca4rsOsvvc
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du är tyvärr inte ensam om detta ,har talat med flera ägare till nya bilar, mängder med fel av olika kaliber ,på nya bilar som kostar 7 siffriga belopp i inköp.
Det gäller att sälja så mycket som möjligt,problemen skjuter man framför sig och låter återförsäljaren ta smällen.
Min erfarenhet efter ett par nya bilar är ,att det tar 2 säsonger innan allt fungerar som det är tänkt.
Kanske begagnat nästa gång!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Vi hade vår 747a inne för liknande gnissel. De gjorde inget åt det. Tror det är strategi. Gnisslet har succesivt minskat och nu är det borta. Den har gått 3500 mil och är två år.
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Vilken tillverkare är det? Roligt att veta kör själv en Hymer inger gnissel bara några ölglas som ligger och rullar, Förövrigt helnöjd med Hymer är inne på min andra.
Köpt i Ängelholm bara att ringa om man är osäker på något!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Re: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Du är tyvärr inte ensam om detta ,har talat med flera ägare till nya bilar, mängder med fel av olika kaliber ,på nya bilar som kostar 7 siffriga belopp i inköp.
Det gäller att sälja så mycket som möjligt,problemen skjuter man framför sig och låter återförsäljaren ta smällen.
Min erfarenhet efter ett par nya bilar är ,att det tar 2 säsonger innan allt fungerar som det är tänkt.
Kanske begagnat nästa gång!

Man har väl haft tur då, snart 5000 mil i vår N+B Arto 2012 utan något gnissel eller skrammel någonstans. Inte heller några fel bortsett från locken till bränslet och elen där låstappen gått av samt en avtappningskran som började droppa. I höst ska vi få nya sidorutor (goodwill) fram eftersom det finns risk för fukt mellan de dubbla glasen, såg en antydan till det i våras.

Kanske beror avsaknaden av problem på att bilen är välbyggd med bra material och att varje bil före leverans provkörs på deras egen inte särskilt snälla provbana på fabriksområdet.

Vi brukar göra fukttest på fabriken, vid varje besök går det en man runt bilen och kollar noggrant utvändigt och för protokoll över ev skråmor mm, de är noggranna.

Kan inte låta bli att skriva detta då det tycks vara en allmän mening att alla husbilar har en massa småfel, dåliga monteringar och material mm och att detta ska mer eller mindre accepteras. Så behöver det inte vara.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hej.
Vill bara påpeka att det går att fixa oljud själv.

Dock tycker jag att i detta fall skall givetvis leverantören åtgärda ljudet.

Jag har fogskum och isolering i alla utrymmen i hytten på vår Dethleffs så som dörrar, sparklådor och hjulhus samt en extra matta modell figursydd på golv.
Skulle säga att ljudnivån vid färd är lika som min Mercedes V-klass.

Sen är ett tips att gå över skåp och lådor, montera en liten bit kronlist (gummi) vid varje lås så blir det tyst och fint.
I bodelen har jag nålfiltsmatta på alla golv (grå med räfflor) även den figurlagd enligt mattläggningsprincip.

Lycka till .
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Själva resan är målet för många med husbil, men med detta oljud i vänster öra mil efter mil kan inte det syftet i alla fall anses kunna uppnås. Vilket ansvar har tillverkaren och återförsäljaren. I köpeavtalet står klart och tydligt. Kan inte felet avhjälpas vid normalt 2 tillfällen, ska ett ersättningsfordon tillhandahållas. Hur ska man som köpare i nästa steg kunna överlåta ett defekt fordon till någon annan och förvänta sig få ut ett rimligt värde ? Någon som har några erfarenheter kring reklamationer. Kan försäljare och leverantör högaktningsfullt strunta i ingångna avtal ?
 
Senast redigerad av en moderator:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
I vårt fall valde Hymercenter i Ängelholm att svartlista oss efter att över i ett år inte ha kunnat lösa vårt problem med ett kylskåp som inte blev kallare än plus 15 grader.....
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hade något liknande (fast det är svårt att jämföra olika ljud) på vår Argos när vi fick den 5 år sedan. Problemet löstes helt genom att jag sprayade Silikonspray till utrymmet framme ovanför innertaket i förarhytten mot vindrutas överkant. Knarrandet har inte kommit tillbaka.
 

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Låter hemskt måste vara något iskarven mellan bildel och påbyggnad
hoppas det löser sig
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Hade ett liknande ljud som alstrades av stänkskyddet på v sida i kombi med plast innerskärm. Stoppade en bit tvättsvamp mellan
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Ny husbil - gnissel på förarsidan

Husbilsfirman och importören tog felet på allvar. Då firmans egna verkstadskillar inte kunde fixa problemet (de har inte tillgång till sprängskisser och ritningar), flögs en mekaniker upp till Sverige från fabriken i Tyskland.
Exakt vad åtgärderna bestod i vet jag inte, men ljudet är nu borta. Får hoppas det håller i sig :swoon:
 
Toppen