• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Man har ju varit lat dom senaste decennium på att mecka med bilar, lämnat in dom har varit enklast och bekvämast.

Nu med husbilen är det inte lika enkelt då det tar ca 1 timme till verkstaden, väntetiden i ett industriområde och sen 1 timme hem, förmodligen tar det en hel förmiddag då man istället ska vara på sitt arbete.

Hissade upp husbilen i framkant, tog visserligen längsta tiden, har förmodligen lite väl klen domkraft och sen under med pallbockar som skulle ha plyfaskivor under sig för att inte sjunka ner i asfalten, vill ju inte att husbilen ramlar ner på mig då jag är under så säkerheten tog lång tid.

Ut med oljepluggen till motoroljan och bort med filtret, som man enkelt når i framkant, under tiden oljan fick rinna ut bytte jag luftfiltret. Återmontera dit ny oljeplugg med packning, samt nytt oljefilter, därefter påfyllning av olja.
Tidsåtgång för själva jobbet jobbet ca 20 minuter, säkerställa att husbilen inte ramla ner tog ca 1 timme.

Nästa gång tar det garanterat under 30 minuter och det gör jag efter semesterresan.:)

Prissuppgifterna:
Verkstan ville ha strax under 3000kr för samma utförande.
Jag betalade totalt 1048 kr, då har jag köpt dubbelt av allt så har jag för en omgång till, förutom att jag måste komplettera med 2 liter motorolja.
Sen har jag inte slösat bort en halv semesterdag som jag istället kan lägga i Kroatien.:D
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte.

Jag tänkte också själv byta motorolja framöver, men hur gör man med bevisbördan om man har maskinförsäkring?
Räcker det att spara kvitto på oljan och övriga delar samt skriva upp mätarställningen?
Ska man göra en anteckning i serviceboken?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte.

Hade jag haft en nyare husbil skulle jag föredra verkstadsbesök, kan vara mer lönande vid en framtida försäljning om man har alla fina stämplar, och för garantierna förstås...

I mitt fall så nollade jag datorn också, gör jag inte det så startar inte bilen någon gång i framtiden..:(
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte.

Jag hör till dem som aldrig lämnat in någon bil för service! Trots 10 bilar och minst 100000 mil sammanlagt sen 1965. Inte ens Renault Lagunan som jag köpte ny -98. Men jag har alltid fört bok över all service och reparationer jag gjort. Nåja bok var väl att ta i, ett A4-ark med kolumner för datum, miltal och vanligaste serviceåtgärder samt några rader längst ner på större reparationer.
Det var ett sådant A4-ark som gjorde att jag fick sålt min första husbil för några år sedan trots att det fanns en till likadan på Blocket som var 10000:- billigare.
Jag menar att om inte den presumtiva kunden inte litar på vad du skrivit om de åtgärder du gjort, varför ska han lita på det en verkstadskille kryssat för i ett standardformulär?
//Göte J
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljebyte.

Jag hör till dem som aldrig lämnat in någon bil för service! Trots 10 bilar och minst 100000 mil sammanlagt sen 1965. Inte ens Renault Lagunan som jag köpte ny -98. Men jag har alltid fört bok över all service och reparationer jag gjort. Nåja bok var väl att ta i, ett A4-ark med kolumner för datum, miltal och vanligaste serviceåtgärder samt några rader längst ner på större reparationer.
Det var ett sådant A4-ark som gjorde att jag fick sålt min första husbil för några år sedan trots att det fanns en till likadan på Blocket som var 10000:- billigare.
Jag menar att om inte den presumtiva kunden inte litar på vad du skrivit om de åtgärder du gjort, varför ska han lita på det en verkstadskille kryssat för i ett standardformulär?
//Göte J
Efter 30års erfarenhet på verkstad litar jag bättre på den här typen av "servicebok" än den som stämplas för dyra pengar på verkstad utan att göra mycket p.g.a av accord och påängsystem.En service skall hinnas på ca.40-45min.När ägaren gör det själv brukar det bli bra och gjort utan stress.Och framför allt vet man vad som är bytt och vilken olja finns i motorn.Låter kanske att jag vill nedvärdera verkstäder men med min erfarenhet vet jag hur friskt det fuskas.Klart det finns bra verkstäder också.
Mvh. S670sl
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Oljebyte.

Efter 30års erfarenhet på verkstad litar jag bättre på den här typen av "servicebok" än den som stämplas för dyra pengar på verkstad utan att göra mycket p.g.a av accord och påängsystem.En service skall hinnas på ca.40-45min.När ägaren gör det själv brukar det bli bra och gjort utan stress.Och framför allt vet man vad som är bytt och vilken olja finns i motorn.Låter kanske att jag vill nedvärdera verkstäder men med min erfarenhet vet jag hur friskt det fuskas.Klart det finns bra verkstäder också.
Mvh. S670sl

Håller helt med.
Köpte ju "ny" bil i februari med stämpel och allt på 1:a servicen. Dubbelkollade när jag kom hem och konstaterade att trots stämpeln (som är värd vadå???) var olja+filter aldrig bytt.

Jobbet gjordes, som brukligt, själv med ifyllande av servicejournal och kvitto in i pärm med dokumentation av datum samt mätarställning.

Mvh!
// Niklas
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte.

Fick offert på oljebyte och filter 3131kr. Känns som de tar i ordentligt arbetskostnad 680kr.
Glädjen
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte.

En arbetskostnad på 680:- kronor är inte speciellt mycket med tanke på att det skall bokas tid, tas emot bil, köras in och ut ur hallen, bilen lämnas ut, det skall tas betalt och spilloljan skall hanteras.

Det jag kan tycka svider är att det är ett sånt ruskigt påslag på delarna. Olja och filter kan man köpa själv för under en tusenlapp. Verkstaden betalar givetvis mindre.
Då blir det egentligen 2.100:- man betalar i arbetskostnad till verkstaden. Rätt mycket för det arbetet.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte.

Hade jag haft en nyare husbil skulle jag föredra verkstadsbesök, kan vara mer lönande vid en framtida försäljning om man har alla fina stämplar, och för garantierna förstås...

I mitt fall så nollade jag datorn också, gör jag inte det så startar inte bilen någon gång i framtiden..:(

kan väl bara säga att jag bytt olja själv alla år o skött den.....ingen bilhandlare har brytt sig.....visserligen äldre husbilar från 05 o framåt...........
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljebyte.

kan väl bara säga att jag bytt olja själv alla år o skött den.....ingen bilhandlare har brytt sig.....visserligen äldre husbilar från 05 o framåt...........

Håller med.Har bytt husbilar och personbilar.Ingen handlare har frågat efter serviceboken.Appråpå serviceindikatorn eller lampan som de också kallas så fram till 2006 modellen släcker man den med trippmätarknappen.Nyare brukar vara 45000km då lampan tänds.Antingen köper man en billig OBD2 läsare
Och nollar den.Annars stuntar man i det för den slocknar och nollar sig själv vid 46000km
Mvh s670sl
 
Toppen