• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

F

F.d. 29262

Guest
Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Sant!! Reläer sitter i EBL en...sitter det bara i en socken så man kan dra ut det??

Isåfall är de ju klockrent!!

Eller dra bort en sladd. Det brukar vara ett vanligt bilrelä dock 70A typ.

Ta det lungt nu, gör inget än låt oss klura ut fler onödiga lösningar istället:D
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Batterikabel från startbatteriet som går till ebl:n kapas ock koppla den till IN (generator)på cetk:n.
Ut från cetk:n (bodelsbatteriet) koppla den där extra laddare skal kopplas på ebl:n. Alt kommer att fungera sen.
Har fått denna koppling från ctek.

I cetk:n finns ett skiljerelä som skiljer batterierna åt.
Cetk:n är en mppt regulator

Med vänlig hälsning Malte

Sjukt men ibland ser man inte skogen för alla träd!! Här var ju den klockrena lösningen! Tack!!
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Hej! Jag har kopplat som ctek ville och då fungerar allt utan reläer.Dual minus med kabel till bobatteriminus. Solpanelplus till dess anslutning på dual. Bobatteriplus bat out på dual och ebl batterianslutning kvar på samma ställe.
Kablar som kommer från startbatteriplus ( i mitt fall två röda parallellkopplade ) dras ut från ebl och kopplas med lämplig adapter till gen in på Dual. Kvar i ebl sitter plus från startbatteri en röd säkrad 20 A för att mata kylskåpet under färd.
Alltså enda ändringen är att den kraftiga kabeln från bilens startbatteri i mitt fall säkrad 50A som nu matar strömmen via Dual. Inte behov att byta kablar då Ctek Dual omvandlar och höjer spänningen till bobatteriet till rätt nivå. Solpanelens spänning omvandlas likaså till rätt värde i Dual. Vid koppling till yttre ström laddas batteriet av ebl som förut utan problem. Och när bobatteriet är laddat av yttre ström eller solpanel vänder Dual på strömmen och matar underhållsladdning till startbatteriet helt automatiskt. Detta sker också med elektronik och övervakning till skillnad från diod och reläkopplingar som sitter i många ebl. Och bobatteriminus som förut om det inte framgick tidigare.
Med vänlig hälsning, Conny J


Samma här! Tack!!!
 
Toppen