• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka LPG ?

J

Jarn

Guest
Har nyligen installerat en LPG flaska Witkamp 11 kg och har två frågor:

1. Vid tankning, måste man då först stänga ventilen på flaskan?
Anledning till frågan är att när jag tankat så märkte jag senare att kylskåpet varnade för att det inte fick någon gasol och därmed ej fungerade.
Kollade då lite och upptäckte att slangbrottsventilen utlöst och behövde återställas genom att trycka på den gröna hatten.
Är det pga på tryckstöten vid tankningen?

2. Trots att det var lite gasol kvar i flaskan så gick det enligt mätaren på pumpen i 23,5 liter. Jag trodde det bara skulle gå i 22 liter vid helt tom tank.
Eller är överfyllnadsskyddet kanske inte så exakt?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tanka LPG ?

Följdfråga, om inte överfyllnadsskyddet fungerar och stoppar vid 80% vad händer då om hela flaskan blir full och då med flytande gasol?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tanka LPG ?

Följdfråga, om inte överfyllnadsskyddet fungerar och stoppar vid 80% vad händer då om hela flaskan blir full och då med flytande gasol?

Ikke fullt så galt som forrige innlegg, men det blir problemer til en har fått ut så mye at det blir en gasspute på toppen. Før dette vil blussene brenne med en høy gul flamme om du får tennt. Heldigvis skal det ikke mye flytende ut før en får mer normal situasjon.

Det finnes en sikkerhetsventil som slipper ut om trykket blir over maks gassningstrykk. Har selv opplevd en gang at denne har blåst ut litt ved tankning, beskrivelsen av flammer kommer fra den gangen. Men en gang på 15 år er ikke mye med opp til 20 tankinger i løpet av ett år.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag väljer att stänga kranen innan tankning,en helt annan fråga ,jag tankade i södra Tyskland propan/butan 60/40 blandning,påverkar den blandningen gasolsystemet på något vis?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tanka LPG ?

Eftersom gasolanläggningen i en husbil är en viktig funktion som kräver att allt fungerar enligt gällande säkerhetskrav, så var jag tvungen att gå vidare med min undersökning om varför flaskan rymde mer än normalt och varför slangbrottsventilen utlöste.
Jag var bl.a. kontakt med en gasolexpert här på HBK i Karlshamn som gav mig tips. Stort tack för det!
För att kontrollera hur mycket flaskan egentligen innehöll så vägde jag den eftersom den nu var full.
Det började inte bra... trots att flaskan var stängd, så sprutade det ut flytande gasol då jag lossade slangen som går vidare till filter/reduceringsventilen... (Troligen därför den utlöst)
Därefter lossade jag slangen från yttre tankningen på flaskan, även där kom lite flytande gasol först.
Då förstod jag att något var galet.

Sedan vägde jag flaskan och den vägde 14 kg mer än tomvikten, dvs 26 kg i stället för normala 23 kg. Det betyder att den innehöll nästan 28 liter, alltså proppfull och då hade ju jag ändå kört kylen någon timme samt att en del läckt ut vid lossandet av slangarna.
Överfyllnadsskyddet har alltså inte fungerat alls!!

Jag har också fått veta att det genom åren varit en del problem med just överfyllnadsskyddet på Witkamp flaskorna, så jag åkte tillbaka till inköpsstället och fick enkelt o smidigt byta den mot en AluGas flaska i stället (mot en mellanskillnad) som har en mer beprövad konstruktion.

Vill också tacka Malmö Gasol för bra bemötande vid reklamationen.
De säljer ju AluGas flaskor till bra pris nu och fyller både svenska och utländska flaskor till literpris.
Övriga produkter | Gasol Malmö LPG
 
Toppen