• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia stoppar plattsurf i utlandet

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Det har länge varit uppenbart att det inte går att hantera fri roaming till en kostnad av €7,7 /1 Gb till de utländska operatörerna, konstigt bara att Telia inte fattat detta tidigare.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Vilket gör att man kommer att använda mobilens Hotspotfunktion och dela datatrafik den vägen.

Till exempel via Dovado Tiny AC (så bara en manick är kopplad till telefonens utdelade WiFi).

//Stefan
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Vilket gör att man kommer att använda mobilens Hotspotfunktion och dela datatrafik den vägen.

Till exempel via Dovado Tiny AC (så bara en manick är kopplad till telefonens utdelade WiFi).

//Stefan

Om de stänger av dataroamingen så fungerar den väl inte i en mobiltelefon heller?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Om de stänger av dataroamingen så fungerar den väl inte i en mobiltelefon heller?

Om jag förstått rätt så kommer Sim-kortet för mobilt bredband inte att fungera utanför Sveriges gränser oavsett om du sätter det i telefonen eller i en router.

Däremot kan du ju använda mobiltelefonens abonnemang och låta din mobil vara hotspot/router för att komma ut på Internet med dator eller paddan.

Skulle tro att mobilens simkort även kan sättas i en router och fungera även utomlands.

Det är ju abonnemanget som är avgörande.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

*pust* Nu orkar jag inte bry mig längre om alla turer fram o tbx :wub:
"Roam like home... Påminner om den där vanten som bara bidde en tummetott.

Tur jag har er "gubbs" här på HBK som kan hålla mig ájour ;) :D
Tack för all tidigare o kommande info!! :msn_flower::msn_flower:
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Om jag förstått rätt så kommer Sim-kortet för mobilt bredband inte att fungera utanför Sveriges gränser oavsett om du sätter det i telefonen eller i en router.

Däremot kan du ju använda mobiltelefonens abonnemang och låta din mobil vara hotspot/router för att komma ut på Internet med dator eller paddan.

Skulle tro att mobilens simkort även kan sättas i en router och fungera även utomlands.

Det är ju abonnemanget som är avgörande.

Nu spekulerar vi ju bara, men det är ju dataroamingen utomlands som stängs av i abonnemanget och den tjänsten stängs väl av alldeldes oavsett om du har ett rent datakort eller ett telefonkort. Högst osannolikt att ett hotspot arrangemang skulle kringgå denna begränsning.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Det är ju de rena mobila bredbandsabonnemangen som nu spärras. De används i datorer och tablets.
Hela idén med EU roaming är att de med mobiltelefonabonnemang skall kunna ringa och surfa till samma kostnad i Europa och hemma.

Det innebär att man kan dela ut den data man har i telefonabonemanget via telefonens inbyggda WiFi till andra enheter.
Eller sätta i telefonens simkort i ett 4G modem (då slipper man dessutom alla säljare). Det är typen av abonnemang man har som avgör. Inte i vilken enhet man använder den.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Då borde vår lösning funka, tvillingkort från mobilen använder vi i plattan.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Telia stoppar plattsurf i utlandet

Det här gör ju Telia bara för att alla ska vara tvungna och köpa deras abonnemang komplett där även samtal och sms ingår, så sådana som jag som aldrig talar i telefon skall vara tvungen att betala för det ändå och därmed får dom högre marginal på abonnemangen, detta sim kommer ju sen att funka precis lika bra och ha i routern som i telefon om man nu inte behöver samtalen och sms:en, men man får då betala för det ändå, det mobildata abonnemanget jag har nu som är billigare än ett komplett abonnemang kommer därmed ej att funka utomlands med samma pris för mobildatan som hemma. Så ett komplett abonnemang med tvillingkort funkar fint, då har man ett sim både för routern och telefon.. Men ska avvakta den 5 juni och se vad alla i slutänden erbjuder..
 
Toppen