• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

F

F.d. 27786

Guest
Goddag kära ca(ko)mpisar!

Jag har precis , idag införskaffat mig en Fiat ducato med 2 skjutdörrar.

Och när jag står där med skruvdragarn' i näven så slog tanken mig att jag kanske inte kan ta väck detta lastgaller . Om det nu heter så.. ?

Det kanske är så att i och med att jag har 2 skjutdörrar så kanske man måste lämna kvar en del utav metall väggen eller det tråkiga alternativet hela fadderullan ...

Jag tänker givetvist på vad denna vägg har för bärande effekt? Är det möjligt att ta väck den? Är det någon annan som har gått i samma tankar och lyckats fått något svar utav någon?

Jag har kontaktat både återförsäljare för Fiat samt Fiats kontor . Men givetvist uppskattar ingen att man pillar med deras bilar p.g.a dem inte har gjort det åt en eller deras chans att dra in lite pengar...

Som ni ser på bifogade bilder så har jag några alternativ :
1. Helst vill jag väck med allt.. för mer ljusinsläpp och tillgänlighet att krypa in i bodelen efter man pakerat någonstans.
2. Skära ut en större utav den övre delen, så att man lämnar kvar de "balkar" som går på bredden.
3. Lämna allt som det är och vara väldigt besviken..

Hoppas någon där ute kan ge mig tips och trix, eller någon att kontakta angående detta.

Mig når givetvist här , men känner du för att prata så är det bara att ringa mig på 0708617955 , ALL tips mottages med nöje! Då jag som för de flesta är nybörjare!

Fridens liljor,
// Nybyggarn utav en plåtis!
 

Bilagor

  • Fiat.jpg
    Fiat.jpg
    154,6 KB · Visningar: 20
  • fiat (2).jpg
    fiat (2).jpg
    157 KB · Visningar: 17
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hejsan BerntMgn,

Jag var faktikst inne där och kollade med.

Jag tänkte bara att det var 2 skjutdörrar på min, så kanske denna skiljevägg skall sitta kvar som då således håller ihop det hela. Med en skjutdörr så har du mesta utav bilen ihopsatt för en hållbarare konstruktion.

Jag såg detta sist jag var inne : Skiljeväggen mellan lastutrymmet och kupén kan vara av plåt eller glas med skjutglas.

Då är det ju något form av alternativ som kan väljas, men icke "utan" ?
*Men skulle de då ha 2 skjutdörrar kanske dem förstärker någon annanstans men ej synligt?
Tackar för svar, Hoppas du har rätt, för den väggen vill jag ju givetvist ha väck.

Med vänliga hälsningar,
Snickarn' ,Matrosen,Globetrottern, Maninavan
Martin Agnvall
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej Men glas vägg kan ju inte vara bärande.
Jag skulle skruva ner skiljevägge o se vad som händer.
Betr V skjutdörr så antar jag du svetsar igen den.
De flesta plåtisar har ju en skjutdörr.
Men som sagt jag är inbiten amatör i dessa frågar
:cool:
Ps bli gärna medlem här så hittar du många plåtisbyggare/ägare.Ds
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

hej,

precis, glas bär inte mycket. Men tänkte ifall de sitter glas eller ej på andra modeller så kanske dem har en starkare ram. ash vad vet jag haha.

Skall behålla bägge dörrarna.
Då den vänstra delen utav bilen kommer bli " kök" . Och då kan jag enkelt och smidigt byta,tömma vattendunkarna som kommer att stå precis innanför dörren. Kommer även att hjälpa att med cirkulationen utav kylen som kommer att så precis innanför.

Smidigt med gasen att stå innaför dörren med .

Men vem vet , kanske kommer på något bättre framöver. Nu är tanken att insolera med antigen byggtäcknings material , liggunderlag eller vanligt hushålls bygge isolering.

mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Tänk på att gasolflaska/or skall stå i eget avskiljt ventilerat utrymme, med öppning neråt genom golv.
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej,
Ja precis, var hos en återförsäljare för husbilar och husvagnar igår och snackade om gasol och hur det ligger till med gasolen.

angående någon form av en ny registrering när gasol är installerat samt att dem ville sälja på en gasol "test" . så att systemet är tätt och fungerar.

Jag har tänkte mig att köpa ett komplett kök , hela fadderullan utav Sjöbo autodemontering. förhoppningsvis finns där någon äldre varriant att köpa komplett.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Skiljeväggen i en "lastbilsDucato" är väl från till för att skydda föraren från kringflygande gods? Om karossen blir svagare av en skjutdörr även på vänster sida ska väl inte förstärkningen sitta där utan i "dörrkarmen".
Sen vill jag minnas att en husbil (Pb 2) inte får vara tät mellan bodel och förarplats.
Obs detta är tagit ur mitt minne och är inget att lita på! Kolla upp med bilprovningen vad som gäller. För en registreringsbesiktning kommer du inte undan när det ska bli Pb 2.
//Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

På min gamla husbil finns inte gasol specifierat hos transportstyrelsen, ventilationen sköts genom ett plastgaller i dörren men det är ett eget utrymme.
Tror att skiljeväggen är när bilen går med löst gods med fast bodel så behövs den sannolikt inte, min caddy tog jag bara bort mellanväggen och den var av plast men det satt ett rör skruvat i karossen som förstärkning.
Din bil säljs nog med både enbart höger och vänsterdörr beronde på vilket land den säljs i eller som du båda dörrarna, förmodligen är detta förberett att fungera vid tillverkningen av karossen så att lastförskjutningskyddet har säkert inget med den strukturella bärigheten i karossen att göra.
Jag antar att den är skruvad fast i sidostolparna.
Det som är avgörande är förmodligen om den kan användas som lastbil eller om lastutrymmet är försett med fast boutrustning som omöjligör last av löst gods.
Tyvärr så verkar mycket vara upp till besiktningsmannen att avgöra och då blir det en bedömningssak.
Och varför ska du registrera om din lätta lastbil till pb2? Alla gamla husbilar är ju lätta lastbilar vad du har i skåpet är nog din ensak så länge vikten inte avviker eller andra fordonsdata. Gasol tub på 2kg kan du ha till köket och en diesel värmare så slipper du fundera på gasolflaskan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej , tacksam för era svar!

Börjar med Göte,

Exakt, det är vad jag tror med. Att funktionen för att behålla en struktion tror jag inte på heller. Därav kom frågan upp, då jag är så ivrig att drar igång detta projekt så jag kan återgå till att besöka världen.

Jag har ringt in till bilprovning för att höra hur det ligger till med de olika bestämelserna för min "lätta lastbil" en expert skulle återkomma angående utbyte av stolar,införa gasol i bilen

Inte omöjligt att jag kör tills nästa besktning, ta ut gasolen för att underlätta registrering och skatt. ( Nu har jag inte hunnit kolla upp vad som är billigast och smidigast angående vilket "forden" denna Ducato kommer att vara".

Vad gör en lättlastbil/pb till at bli en PB2 ? Skulle jag inte kunna köra ett år utan dem vet?


___________________________________________________________

Hej Bengt,

Precis, jag hade tänkt mig att göra på detta vis ( bifogad bild) . Något på detta sätt. gasolen ska givetvist få sitt egna skåp och med ventialtation.

Denna bil fick 2 dörrar beställt då förra ägaren snickade och hade sina verktyg på vardera sida. Han tyckte det var smidigare.

Som jag skrev till Göte, så har jag inte äns kommit så pass långt att jag tänkt tanken på PB2 eller ej. Min största fundering var .. så fort man sätter in ett "kök" /gasol , är det då bilprovningen börja krångla med en ?

Jag menar jag kanske traansporterar en Weber gasolgrill som jag spännt fast mellan lite plankor ?

Mvh,
Martin
 

Bilagor

  • IMG_1501.jpg
    IMG_1501.jpg
    65,4 KB · Visningar: 14
F

F.d. 22252

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Jag tror men är inte helt säker att det du tänker på är gamla bestämmelser.
Allt gjordes ju om i och med EU så det är deras lagar som gäller, tidigare så var man tvungen att betala extra på besiktningen för kontroll av gasolen idag så gör man ingenting om man inte särskilt begärt den tjänsten.
I min husbil öppnade man inga luckor eller var inne i husbilen, jag var ändå där 3 ggr pga bromsproblem.
Det kunde lika gärna varit en vanlig skåpbil bromsar belysning avgasprov bälten varningstriangel och så bände de lite i framvagnen och kollade glapp.
Jag tror att du kan bygga din husbil utan att regbesikta bara köra in som du skulle göra nu. -med gasol.
När man gjorde om till EU regler försvann kravet på att lastförskjutningskyddet skulle vara typgodkänt och klara viss last.
Finns massor med ombyggda plåtisar som rullar man kan se dom i blocket annonser, vill du forska kan du ta regnumret och kolla vilken registrering de har på transportstyrelsen.
Beror kanske lite på hur gammal din bil är det har du inte skrivit tror jag.
Beträffande din bild så har du gasolkylskåp inte helt avskilt och tätt från
flaskan kan det ju smälla du har ju alltid en tänd pilotlåga. Ofta finns ju flaskan i garaget hos plåtisar långt från kök och kyl.

Och välkommen till ett väldigt bra forum där jag sparat mycket pengar på all hjälp jag fått. (tusenlappar):D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej Bengt
Det glädjer mig att du tar dig tiden att hjälpa en liten påg som mig!
Sitter med kaffet i näven nu och är redo för en ny dag med modiferingar och ideer till min Fiat ducato multijet 2008 .

Jag kommer till att börja med bara tuta och köra , jag har användt mig utav ett ganska så advancerad Primus stormkök förut när jag reste runder i Europa( detta då i en ford transit 6 säte) .

Bilden jag slängde upp där på en bänk var inte min. Men jag tyckte om konceptet, då jag kan utnyttja en sidodörren för elproblem,fylla och tömma vattendunkarna , samt att kylen drar nog inte lika mycket ström om den får stå och andas istället för att bli inbyggd mot en vägg.

Jag har nu gått ifrån ideen att bygg säng som bild 1.
till att bygga om som bild 2. Så får se om jag kan gömma en gasolflaska därbak på något sett.

Tacksam för svar! Och det är kul att man får läsa på detta forum!

Mvh
Martin Agnvall
 

Bilagor

  • 18317998_10154967092346998_567158095_o.png
    18317998_10154967092346998_567158095_o.png
    1,5 MB · Visningar: 20
  • 18361863_10154967092306998_1198837450_o.png
    18361863_10154967092306998_1198837450_o.png
    1,4 MB · Visningar: 19
  • 18318126_10154967093346998_1569372967_o.png
    18318126_10154967093346998_1569372967_o.png
    793,6 KB · Visningar: 37
F

F.d. 22252

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Nästan alla har byggt som bild1 själv skulle jag inte göra det eftersom jag är för lång och är man två och behöver besöka toaletten ofta blir det problem.
Långbäddar tycker jag är bäst och skulle gärna ha det själv och kanske bygger om så småningom om jag inte blir ensam.
Det är roligt om man kan hjälpa någon men det är bara råd att tänka på man måste själv bestämma vad man vill.
Det finns väldigt många som byggt husbil av en skåpbil, betalar du ett par hundra får du obegränsad tillgång till forumet rabatter som i varje fall jag sprarat mer än medlemsavgiften. och dekaler som gör att du kan hitta kompisar på campingplatser.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

På bilden med kylskåpet ser det ut som om det är ett kompressorkylskåp. Alltså ingen gasol till det.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej
Hade en liten "mellanvägg" i min sprinter som bara var popnitad i takbalken.
Om du inte läst på min tråd så når jag min gasolflaska bakifrån enligt bild.
Har två upphöjda sängar längs bilen c:a 80 cm breda. Lite trång emellan men inga problem att gå där. Har höjt upp golvet mellan söngarna 16 cm så att jag kan ha en del installationer där. Kan lyfta sängbottnarna så att jag har förvaringsutrymme under dom. En viss del av det utrymmet kan nås bakifrån.
Som flera har skrivit i din tråd så vill jag verkligen rekommendera dig att bli medlem. För den hundringen kommer du att få massor med mer info och uplysningar. Bara ett gott råd om man skall bygga om till en plåtis.
Vill också påpeka om att tyvärr har olika besikningsställen lite olika uppfattning om hur vissa detaljer skall vara utförda eller gjorda.
IMG_0315.JPG

IMG_0316.JPG
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Upp till 2 Kg gasolflaska kan förvaras inne i bilen utan speciella gasolutrymmen med dränering nedåt. Detta enl. personal på AGA depån.

Stora gasolflaskor behövs egentligen bara om man har värmare som går på gasol.
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hejsan Alla,

ber om ursäkt för försening utav svar.
Jag har haft fullt upp med att snickra , och igår sprack min behållaren till diselfiltret.

Lena och Åke, Precis. Det är ett kompressor kylskåp som jag hade tänkt installera så jag kan förse mig själv med en kall öl efter en dags körning.

Jag har inte bestämmt mig än ifall jag skall ha kök/gasol. Jag har sedan tidigare resor klarat mig bra på en primus stormkök. Som jag så enkelt kan ta med mig på min hike. Detta stormkök kan man koka ihop 3 måltider med vilket bränsle som helst. Mycket smidigt.

Affezell:
Jag har följt ditt projekt, super snyggt blir det! Jag har som tanke med min bil att kunna ha mycket lastutrymme samt möjligheten att ha både säng och bänkar . Kommer att lägga upp bild så småning om .

Jag ska nu leta upp reservdel till min motor, så jag kan ut och köra igen.

Tackar alla för intresse och hjälp!

Mvh Martin
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - Plåtis

Hejhej,
För er som tittar och undrar så har jag senaste 2 dagarna isolerat bilen.
Detta gjorde jag med cellplats, anledningen till att jag valde detta var inte för/mot kyla/värme utan en blandning utav buller, och fick det gratis av Cellplast Ab som ligger runt knuten.

Därefter köpte jag "färdig" panel på Np nilsson. Kommer i skivor på 1200*2400.
Tog den gamla masoniten som satt på bilen och modiferade detta lite.

Efter jag var nöjd med utsågningen så oljade panelen med teakolja. Till slut fick jag då upp dem. Lite kivigt var det att försöka följa plåtens former , men tillslut så fick jag till det!

Nu hoppas jag bara att Fiat svarar mig så att jag kan planera vidare mitt bygge då jag inte vet ifall jag säkert kan ta väck lastgallret.

Mvh Martin !
 

Bilagor

  • 18379345_10154979626221998_1921925945_o.jpg
    18379345_10154979626221998_1921925945_o.jpg
    181,3 KB · Visningar: 11
  • 18379410_10154979626376998_51633025_o.jpg
    18379410_10154979626376998_51633025_o.jpg
    149 KB · Visningar: 14
F

F.d. 27074

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Lastgallret kan du plocka ner om du reggar den som personbil klass2, är ju en besiktningsteknisk sak för att bli lätt lastbil, dom finns ju som glasad van med plats för 8 pers med dubbla skjutdörrar och ingen skillnad i karossen för övrigt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Lastgaller kallas i verkligheten som för lastförskjutningsskydd. Och är som namnet säger att inte lasten vid en kraftig inbromsning skall åka framåt och skada förare o ev passagerare så du kan vara trygg angående borttagning av detta. Däremot om du väljer att ha den som lätt lastbil måste du ha gallret el annat skydd mot en ev olycka
 
Toppen