• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha... I dag skulle jag bara flytta H-bilen 1m eftersom en lastil skulle in bakom mig.... inga problem tänkte jag och startar motorn.... hur jag än försöker så springer motorn inte igång :swoon: startmotorn går hur fint som helst... Jag är 100% säker på att jag har samma problem som när jag fick bärgning i dec till Heraklion och Fiat verkstaden (se tidigare inlägg "min drömplats")..... efter telesamtal med dem så säger de att det var en reglerringsventil som reglerar dislen (tror den sitter före diselpumpen) som de rensade... nu undrar jag om någon här på forumet kan berätta lite om denna ventil och hur och om man själv kan bytta den.... Tusen tack på förhand....
Hoppas jag slipper ytterligare en bärgning till Heraklion....

Kram Wovi & Peter

Fiat Ducato 2005 Turbojet disel...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
9949317 Fiat Ducato

Denna ventil skall det tydligen vara som bråkar med mig.:swoon:
Fiat i Hiraklion vill ha 230.-€ + frakt
Jag hittade denna (se bild) på Ebay för 95.-€ + frakt

Kanske någon som känner till hur man byter denna "ventil"..... kan inte flytta bilen så allt måste göras liggande under i från för uppifrån tror jag blir svårt att komma till....
 

Bilagor

  • 9949317 Fiat Ducato.png
    9949317 Fiat Ducato.png
    76,5 KB · Visningar: 14

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Hej. Om man till nöds moste starta bilen kan man skruva loss ventilen och ta bort käglan som sitter i ventilen skruva tillbaks och starta. Problemet är att du inte kann stanna motorn normalt, använd i så fall tomgång 5ans växel och bromsa till motorstopp. Har du elektronisk insprutning akn dt vara annat fel.

Jägarn
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Tack Jägarn....

Enligt Fiat i Heraklion så skall felet vara denna regulator, regulatorn har fastnat 1 gång tidigare i dec förra året. Fiat rensade då regulatorn och allt fungerade bra till nu när jag skulle starta....Men hur måste jag göra underifrån eller ovanifrån ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Vad jag förstår så är denna ventil elektronisk styrd... jag skall se om jag hittar den på motorn, det kanske bara är glapp i kontakten :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

I dag gick jag in i en okänd värld :twitcy: jag tog kameran med mig så jag kan dokumentera allt och inte gå vilse....
Till min stora förvåning så såg jag att flera kablar (även grova kablar) var avgnagade:swoon:.... snabbt insåg jag att här har varit en stor gnagare och bittit av mina kablar.... misstankarna faller genast på ett stort rovdjur.... Wovi :twitcy: hon har säkert jagat upp katter i motorn och försökt att komma åt dem underifrån, kablarna har varit ivägen så hon har gnagat av dem :swoon:.... så nu får jag först fixa alla avgnagade kablar och sen se vad som händer när jag försöker starta motorn....
 

Bilagor

  • P1040965.JPG
    P1040965.JPG
    422,3 KB · Visningar: 74
  • P1040967.JPG
    P1040967.JPG
    390,5 KB · Visningar: 130

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Här är den anklagade.... Jag lämnar över till er här på H-bilsklubben så får ni avgöra om hon är skylldig till denna skadegörelse och vilket straff hon skall ha :twitcy:
 

Bilagor

  • Är Wovi skyldig.jpg
    Är Wovi skyldig.jpg
    224,4 KB · Visningar: 16

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

jag råder Wovi att neka till brottet:p:. Det gör alla numera oavsett om dom är skyldiga eller inte. Sen är det upp till dig att bevisa Wovi skuld:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Wowi borde skjutas!--------------På en skottkärra omkring, så hon inte kryper under bilen och ställer till det!
//Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

HHMmmmm....:rolleyes: Det verkar som om att Wovi har fått bra försvarare.... men jag kanske skall sätta henne på bröd och vatten i 14 dagar så kanske hon erkänner :twitcy:

I dag tog jag loss ventilen, då pissar det ut fullt med disel, nu undrar jag om min tank töms eller om det bara är diselpumpen som töms....
Sen undrar jag hur jag tar av en tempgivare se foto ....

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040972.JPG
    P1040972.JPG
    256,5 KB · Visningar: 67
  • P1040974.JPG
    P1040974.JPG
    325 KB · Visningar: 45
  • P1040978.JPG
    P1040978.JPG
    165,7 KB · Visningar: 82

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Hej. Var inte för säker på att det är Wovi som är skyldig. Möss och råttor kan vara boven. I Holland vet jag att dom har problem med mårdhund som äter av kablar och kylslangar så jag försvarar Wovi tills motsatsen är bevisad.

Hälsningar Sanddammaren
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Startar inte

HHMmmmm....:rolleyes: Det verkar som om att Wovi har fått bra försvarare.... men jag kanske skall sätta henne på bröd och vatten i 14 dagar så kanske hon erkänner :twitcy:

Hmmm, om du sätter henne på diet tror jag att hon äter upp resten av kablaget samt tar inredningen som efterrätt....

Det finns ett citat av den gamla goda Oscar wilde som jag försöker leva efter. Kanske kan det vara passande att nyttja i denna situation...

Den som hellre ler än rasar går ofta segrande ur striden.

Tänk på det när du ska utfärda straffet mot Wovvi:yes::yes::yes:

Lycka till med bilen!

//Jocke
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Här är den anklagade.... Jag lämnar över till er här på H-bilsklubben så får ni avgöra om hon är skylldig till denna skadegörelse och vilket straff hon skall ha :twitcy:

Vad gäller grov brottslighet borde den juridiska tolkningen ändras till "Du är skyldig till motsatsen är bevisad":twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Läser hon HBK och lärt sig att man alltid skall neka till allt.
EssoJ
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Vi påtager oss försvaret av Wovi som felaktigt blir anklagat för förstörelse.
Det är uppenbart att hon är i behov av en försvarare och med den kännedom vi har om vår klient, är det fullständigt uteslutet att Wovi har åstadkommit någon som helst åverkan på något så simpelt som en elektrisk bränsleventil.
Om anklagelserna inte omedelbart drages tillbaka kommer vi framgent att presentera bevismaterial av mycket olämpligt och vårdlsöst framförande av fordon, i för fordonet klart olämplig terräng, vilket är den riktiga orsaken till den s.k. åverkan på en bränsleventil.
Allmänna hundförsvararna,
Stina & Julian
1-DSC01474.JPG
What an insult! I'm not Greek!
I'm an innocent English Setter! I deny everything!
I shouldn't even think of doing anything of what they accuse me of.
Goddammit! I've called my solicitor!
I will claim for compensation!
 
Toppen