• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

På min gamla -97 2,5TDI sitter den bakom batteriet mot torpedväggen, i motorrummet. Utlöstes när jag bytte batteri.

Aha... Tack Gotand... jag har varit där och "rotat" när jag drog en ny laddkabel... men vänta lite.... jag testade ju laddningen och då startade ju motorn :spinny:... så just nu tror jag inte att problemet är där men jag håller detta i minnet om jag måste göra en stor analys....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Kan man "tjuvstarta" bränslepumpen.... D.V.S. om jag hittar den.... :swoon:
Men först måste jag fylla på mer diesel..:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

I dag kom Nikolaos Nikolaou med diesel och en flaska gas, jag ringde honom eftersom gasen också var slut.... Han frågar hur mycket det går i tanken... eftersom den är så gott som tom så får du nog i ca 70 liter... bra säger han för handtaget stänger inte alltid av själv... Han har en liten tankbil som så många andra mack ägare har här nere, Medan vi pratar så stänger handtaget ner... han frågar mig hur mycket sa du att du kan ta... ca 70 liter sa jag ... du har fått 40 liter.... och tanken är full.... ???... Va säger jag förvånad och vrider om tändningen... ??? jag har fortfarande tom tank :swoon:.... nu inser jag att här är minst ett annat fel på bilen... jag betalar 80.-€ för diesel och gasen.... När han har kört i väg ringer jag Konstantin (en annan vän) och förklarar problemet med bilen.... Han har en kompis från Ukraina som är utbildad lastbils reparatör i Ryssland... De brukar hitta problemen för över där lagar man mycket längs vägen.... efter ca 1/2 tim dyker de upp... han ber mig prova starta motorn.... motorn går runt men mycket mer händer inte.... vi gör många försök, han öppnar även vid bränslefiltret för att se om där kommer diesel... men inget kommer... så ner under bilen börja han leta, efter en stund letande så hittar han något och säger jag har hittat felet.... Men han måste hämta reservdelar.... Väl tillbaka så kommer han med en tun svart slang i handen och kryper in under bilen.... efter ca 1/2 kommer han fram och säger nu är det klart... prova att starta... redan när jag slår på tändningen så hör jag bränslepumpen jobba.... vrider lite till och så springer maskinen igång... Han undrar om jag har kört på en dålig väg.... nä bilen har ståt på samma plats nu i 6 månader i december var sista gång jag körde... konstigt för det ser ut som att du har kört emot något eller så har någon varit här och fördärvat kablar och relä.... Wovi tänker jag genast... Hur som helst så kan jag nu starta bilen men tankmätaren står fortfarande på noll.... Jag frågar om de kan köra mig till LIDL för jag behöver handla... så vi tre tar en tur dit... väl där när vi skall åka tillbaka frågar jag om 25.-€ är ok.... Nää... jag vill ha 50.-€ säger mannen som fixat bilen... jag ger han 50 lappen och tänker att det var överpris... men samtidigt kunde det ha blivit ännu dyrare om jag själv skulle letat och försökt laga skadan, jag har ju redan betalt ca 110.-€ för en ny regulator.... som tydligen inte behövdes :swoon: .... så nu kom jag ett steg närmre min avfärd från Kreta....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Startar inte

Tänk att din första tanke ännu en gång gick till Wovi...Tänk på att man ska anses oskyldig tills motsatsen bevisas!

Skönt ändå att det verkar som att det börjar lösa sig för er:wideeyed:

P.s Jag hade lite på känn att det var något med bränslet som strulade för dig. Det är kul när man får en känsla, och den verkar stämma. I alla fall till viss del ;) d.s

//Jocke

Fullständig förvirring från min sida...Jag skrev i fel tråd gällande strulande bränsle:twitcy: Nåja, kände ändå att jag ännu en gång ville komma till wovis försvar .
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

I morse tänkte jag att jag skulle krypa under och se vad som var sönder och vad han har reparerat.... så jag tog kameran och en kraftig ficklampa och klämde mig under bilen.... först ser jag inger som verkar fixat... så jag kryper längre och längre in.... till min stora förvåning så varken ser jag eller känner med handen om där finns något över tanken... men jag hittar inte en enda misstänksam reparation :swoon:... sen börja jag tänka efter han sa att han skulle hämta reservdel allt han kom med var en tunn svart slang... efter att han hade varit under bilen ca 10 min så gick han till motorrummet frågade lite om diesel filtret pillade lite där och sa sen nu kan du starta... som ni vet så startade bilen och bara detta är ju bra... sen åkte vi till LIDL... och vid närmre eftertanke så såg jag den svarta slang ligga på instrumentbrädan... då tänkte jag inte så mycket på det.... men just nu undrar jag om inte "felet" låg i närheten där jag tidigare hade lagat flera kabla som var avbitna... på diesel filtret sitter två kontakter jag skall ta av dem en dag och se om jag får samma symtom... visserligen återstår frågan varför visar tanken tom....när det är propp full
Den enes bröd den andres död passar nog väldigt bra här i Grekland...

Här känns det just nu som att jag blev nog lurad... skall ringa min vän och prata med honom om saken.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Tänk att din första tanke ännu en gång gick till Wovi...Tänk på att man ska anses oskyldig tills motsatsen bevisas!

Skönt ändå att det verkar som att det börjar lösa sig för er:wideeyed:

P.s Jag hade lite på känn att det var något med bränslet som strulade för dig. Det är kul när man får en känsla, och den verkar stämma. I alla fall till viss del ;) d.s

//Jocke

Fullständig förvirring från min sida...Jag skrev i fel tråd gällande strulande bränsle:twitcy: Nåja, kände ändå att jag ännu en gång ville komma till wovis försvar .

Hej Jocke...

Hade jag varit gift..... då hade hon fått skulden :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

I dag tog jag 1 veckas semester och körde till Korumenus för att vila upp mig inför semestern resten av året.... Bilen fungera som den var ny.... allt verkar ok och även tankmätaren fungerar:swoon:.... Så jag vill tacka alla er som så hjärtligt har delat på era idér och hoppas att jag framöver kan hålla Wovi ifrån att kryppa under bilen... så snart bär det iväg norrut....om allt fungerar fram till dess....

Kram Wovi & Peter

Sänder över ett foto på Wovi när hon har hittat en bekväm sov ställing medan jag tar den stora fisken....
 

Bilagor

  • P1020627.JPG
    P1020627.JPG
    559,1 KB · Visningar: 9
Toppen