• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Fiat justitia, pereat mundus..... HAha!!!... Julian & Stina.... ni får nog läsa bättre på fallet om ni skall vara Wovi´s försvarare... Och med tanke på fotot du har på Wovi så ser det mer ut som att ni två har en konspiration plan mot den kärande...:twitcy:
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

1-1714KretaN-42.JPG
Wovi har alibi och ett vittne som kan bekräfta allt hon gör / har gjort.
1-1714KretaN-43.JPG
"Vi sover för det mesta, har inte tid med något bus!" säger Turbo
"Att jaga bilar och mopeder som kör för fort, tar all vår aktiva tid!"
/Försvaret
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Munit haec et altera vincit.....

I dag har vi 36-7 i skuggan, värmen började tidigt och har varit olidlig hela dagen:swoon:.... plötslig känner jag en kraftig doft av diesel.... går ut och ser att där är en stor pöl under bilen och att det rinner ner längs gatan... jag har satt en trasa där reglerventilen skall sitta för att inte smuts skall komma in innan jag fått ny ventil.... det droppar rejält från trasan... så jag sätter en spann under och försöker spola bort diesel från gatan... Kan det ha varit värmen som på något sätt har expanderat diesel och den sökt sig ut från "hålet"?...

Sänder även över bevismaterial där Wovi har bitit i framskärmen efter att Wovi och "Turbo" hade jagat upp en katt i hjulhuset på en relativ ny Audio.... hoppas nu att ägaren inte tar bitavtryck på Wovi för det kan stå mig dyrt....
 

Bilagor

  • P1040992.JPG
    P1040992.JPG
    305,3 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Säkert den höga värmen gjort att bränslet expanderat i tanken,du kanske också hade den ganska fulltankad, så denna gången kan du inte skylla på Wovi om du nu har gjort det :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

ÄÄNNTTTLLIIGGEEENNN..... nu har jag satt på en ny "regulator".... och sen var det bara att starta..... trodde jag :swoon:..... det visar sig att all min diesel har tydligen runnit ur tanken så nu är tanken helt tom.... jag hällde på ca 5-7 liter som jag i en reservdunk, men inte ville den starta.:swoon:.... Jag minns när jag var hos Fiat i Heraklion och de sa att jag kunde starta motorn så hörde jag hur en bränslepump pumpade in diesel och förstår nu att pumpen fyllde det hålrum som hade blivit tömt när man tar loss regulatorn och diesel rinner ut... men nu hörde jag inte pumpen och det kan bara betyda att där är helt inte nog med diesel för att pumpen skall pumpa upp diesel.... eller så finns där fler kablar som Wovi har tuggat av :twitcy:.... Nu undrar jag om jag fyller på mer diesel måste jag då lufta systemet eller det skall rinna till själv. Motorn är den TDJ 2,8 2005 nu om det har någon betydelse ..... "han där uppe" sätter mig verkligen på hårda prövningar för stunden :swoon:....
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

ÄÄNNTTTLLIIGGEEENNN..... nu har jag satt på en ny "regulator".... och sen var det bara att starta..... trodde jag :swoon:..... det visar sig att all min diesel har tydligen runnit ur tanken så nu är tanken helt tom.... jag hällde på ca 5-7 liter som jag i en reservdunk, men inte ville den starta.:swoon:.... Jag minns när jag var hos Fiat i Heraklion och de sa att jag kunde starta motorn så hörde jag hur en bränslepump pumpade in diesel och förstår nu att pumpen fyllde det hålrum som hade blivit tömt när man tar loss regulatorn och diesel rinner ut... men nu hörde jag inte pumpen och det kan bara betyda att där är helt inte nog med diesel för att pumpen skall pumpa upp diesel.... eller så finns där fler kablar som Wovi har tuggat av :twitcy:.... Nu undrar jag om jag fyller på mer diesel måste jag då lufta systemet eller det skall rinna till själv. Motorn är den TDJ 2,8 2005 nu om det har någon betydelse ..... "han där uppe" sätter mig verkligen på hårda prövningar för stunden :swoon:....

Är det en -05 så är det en JTD o den behöver inte luftas. Fast det kan vara lång fjäder
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Startar inte

It's not my fault for Brexit, don't blame me, not even accuse me for some simple cable damage, I'm just a little English Setter in a little RV (Recreational vehicle) rolling in Greece! ...och jag skiter i vem som gnager på kablar eller vad Trump har för sig i mellanöstern, wouf,wouf... Can anyone convey a nice dog female?

hona sökes.jpg
Källa: internet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

God morgon....

Ok... Håkan nu fattar jag :twitcy:.... tack för liknelsen......Tidigt på morgonen har jag funderat över några ting i detta ärende...

Borde jag ändå inte höra bränslepumpen när jag vrider om tändningen....

Om man tittar på bifogad foto skall där inte vara en o-ring vid pilen....

Kan en säkring "ha gått" därför startar inte bränslepumpen....

Och sen hälsar Wovi den fina E. settern.... och säger att jag har erkänt för husse att det var jag som "tuggade" av kablarna.:swoon:...
 

Bilagor

  • P1050023.JPG
    P1050023.JPG
    327,7 KB · Visningar: 5

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Startar inte

Hallå

Jag hade en 2,5 TDI tror det var en -00 som en dag inte startade, fick många tips och teorier om div diesel problem, men hittade till slut en trasig säkring i handfacket som gick hela tiden jag satte dit en ny, visade sig att en kabel till stereon kommit i kläm vid stereo utbyte 2 dgr tidigare så var kortslutning där och denne satt på samma säkring som bränslepumpen, så när det åtgärdades startade bilen och gick som tidigare igen.. Ibland är det skumma saker :wideeyed:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Nu är jag ingen expert på dieselmotorer, men så vitt jag vet så är moderna dieslar självluftande, tankpumpen fyller upp lågtrycksidan före högtryckspumpen, sedan skall högtryckspumpen fylla resten till spridare och returledning, tankpumpen går nog bara så länge trycket i filtret är lågt och stoppar när filtertrycket uppnått ett visst värde.

Kollat lite på ebay och det är möjligt att det saknas nån tätning på regulatorn.

http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Iveco-2-8JTD-Common-Rail-Pressure-Regulator-0-281-002-500-0281002500-/302218146969?fits=Car+Make%3AFiat|Model%3ADucato&hash=item465d9af499:g:xiEAAOSwq7JT36L0

Fiat Stilo 1.9 JTD Common Rail Pump Pressure Regulator seal kit Bosch x 1 | eBay

Packningssatsen kan ju vara till olika regulatorer.

Nog bäst att kolla det eftersom läckage/luft där säkerligen inte är bra samt kolla om tankpumpen går som den skall, men den stoppar nog när trycket i bränslefiltret är tillräckligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Tack för tippsen...

Just nu vet jag, efter att ha sett Pekke inlägg att någon svart O-ring har jag inte sett när jag har monterat av och på regulatorn, så jag tror jag börjar där.... och beställer från Ebay .... så nu blir det väl ytterligare 14 dagars väntande :swoon:.... under tiden skall jag se om bränslepumpen kan starta... skall först lägga i mer diesel i tanken kanske detta hjälper annars är det väl bara att sticka in huvudet under motorhuven :twitcy: i värmen :swoon:.....

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Frågan är om den stora O-ringen behövs, finns ett kit utan den !

Fiat Ducato 2.0 & 2.8 JTD High Pressure Fuel Pump Regulator repair kit | eBay

Kan vara olika beroende på motortyp och år.

Edit: Ytterligare packningar utan stora O-ringen.

Fiat Ducato Fuel Pump Pressure Regulator seal kit to fit Bosch 0281002500 | eBay

Tack Pekke.....

Men jag tror nu att där skall inte vara någon O-ring, då trycket är så högt att den skulle säkert gått sönder.... däremot satte jag dit den gamla metall packningen.... och de två små packningar satt ju på den nya regulatorn... Jag hade en spann under motorn där diesel kunde droppa ner... när jag tämde den så var där vatten i botten av diesel... så nu är jag rädd för att när tanken var tom att där har blivit en del kondensvatten... kan det bli kondensvatten på dessa sydliga breddgrader.... nätterna är fortfarande kyliga och dagar går upp mot + 30....:spinny:... I dag ringde jag en vän i Palekastro som har en "tapp" han lovade att komma i helgen och fylla upp tanken så då får jag prova igen och se om motorn startar....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Har du en krocksensor som du eller Vovvi kanske kommit åt? Den brukar sitta framför passagerarsätet framför A-stolpen.
Den skall stänga av bränslepumpen i händelse av krock, men det kan räcka med att den får en stöt eller att någon sparkar till den.
Den har en återställningsknapp som man skall trycka in om den löst ut.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Startar inte

På min gamla -97 2,5TDI sitter den bakom batteriet mot torpedväggen, i motorrummet. Utlöstes när jag bytte batteri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Har du en krocksensor som du eller Vovvi kanske kommit åt? Den brukar sitta framför passagerarsätet framför A-stolpen.
Den skall stänga av bränslepumpen i händelse av krock, men det kan räcka med att den får en stöt eller att någon sparkar till den.
Den har en återställningsknapp som man skall trycka in om den löst ut.

Tack Wizard för denna information... ärligt talat så har jag ingen aning om detta finns på bilen... men det måste undersökas.... bilen har visserligen ståt stilla de senaste 5 månader... men den kanske ändå kan lösas ut?? eller....
 
Toppen