• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2024
Hej, tänkte fråga lite om bränsleförbrukning. Vi har en Hymer B 614 CL, 150 HK, 3,0 liter vikt 4000 kg, årsmod 2008. Jag får inte ner bränsleförbrukningen under 1,2-1,3 liter. är det någon annan som får ner sin bränsleförbrukning till omkr. 1,0 L. Kör som oftast i 90-100 km/t.

Funderar på om det skulle löna sig med en "optimering" ?

Ha det gott i sommar och kör klokt som våra grannar i väst säger.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Bränsleförbrukning

Har en Euramobil 635 4000kg med fiat 2.8jtd orginal 128hk
har monterat racechip mellanmodellen 163hk och före chippet så låg jag runt 1.2-1.25 i farter runt 90-100, efter chippningen ligger den på 1,05-1.1
sen på köpet så blev bilen en dröm att köra, vilken skillnad!!
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning

Har en Bürstner Delfin T 700 3850 kg med Renault Master 3.0 motor på 145 hk.
Den drog 0,9 i snitt blandad körning på 200 mil
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning

Vår 3.7 tons bil med 3,0 l motor brukar dra runt 0,9 vid normalt väder men vid regn och motvind kan det bli närmare 1,0 l mil.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning

Hej!
Att en husbil som väger 4 ton drar 1,2-1,3 liter per mil vid 90-100 km/timme måste nog anses som ganska normalt. Man kan ju jämföra med en vanlig personbil med mycket mindre luftmotstånd och halva vikten, då framstår väl en förbrukning på 0,6 l/mil för bra.
Om du sänker hastigheten till 80-90 km/timme kommer du säkert ner till en förbrukning närmare litern.
Jag har själv kört min MB från Portugal till Sverige(450mil) nu i vår med samma hastighet som du nämner (jag vill inte bli omkörd av långtradare) förbrukning 1,2-1,3 i/mil. Bilen är mappad.
Jag har vid ett tillfälle rest tillsammans med en bekant som påstod att hans hb drog under litern men när vi tankade gemensamt fick han alltid i 3-5 liter mer än jag. Då hade vi ju kört samma sträcka med samma hastighet, det är endast så du kan jämföra.
BBa.
 

lenohl02

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Luleå
HBK-Nr
9837
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning

Tjenare Gabbe!
Jag låg på en snittförbrukning på ca.1.1 lit /mil per säsong ca 1000 mils körning,
Gjorde optimering i Kristinehamn , förbrukningen gott ner till 0,95-1,0 lit/ mil.
Min väger ju 4250 så jag tycker det är bra, och då är det inte så mycket 80 vägar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning

Inte svar på din fråga om optimering men en redovisning av erfarenhet av bränsleförbrukning på de husbilar vi haft.

1.) Bürstner T607 årmodell 2003 med 2,8 JTD (127hk) manuell växellåda. Bilen har totalvikt 3400kg och är delintegrerad med totalhöjd om straxt under 3 meter. Hade en förbrukning mellan 1,1-1,3l/mil och nådde aldrig samma låga nivå (0,9 l/mil som lägst) som kompisen med exakt samma bil trots att vi jämförde när vi körde samma sträcka samma hastighet. Jag 40m bakom. Jag lyckades aldrig "gå i mål" med vad skillnaden berodde på. Bilen är nu såld.

2.) Carthago E-line 50 årsmodell 2015, 3,0l motor (177hk) och robotlåda (automat), totalvikt 4500kg, höjd = 3m. Denna bilen körde vi hem från Tyskland i 95-100km/h med en bränsleförbrukning på 0,96 lit/mil (landsväg). Övrig körning i Sverige (totalt bara 250mil sedan vi hämtade den i februari i år) på mellan 0,95-1,1 lit/mil. Vilket är riktigt bra för en så tung och hög bil.

Denna combo 3.0 lit. motor + robotlådan verkar, vad jag läste mig till innan köpet, vara den mest bräsneekonomiska kombinationen. Därav valet.

Mvh!
// Niklas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bränsleförbrukning

Iveco chassi NB Flair, 3,3 m hög, 5300 kg semestrvikt.
3,0 177Hk med robotautomat.

Vi ligger på ca 1,2-1,4 liter milen, hastighet 85-95 enligt GPS.
(Svensk diesel)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
N B Flair 8000 CEB 08. Iveco 177 hk robbotautomat 6500 kg totalvikt och när vi kör runt ligger vi på ca 6000 kg. Däck Nokia åretruntdäck dvs mjuka däck med kraftigt mönster. Har märkt att körsätt och hastighet gör riktigt mycket på denna bil. Ligger jag på 80-90 enl GPS kan jag komma ned på runt 1,3.
Med fart på runt 100 enl GPS och varierande vindar har förbrukningen kommit upp på 1,75. Skall bli spännande att se hur snålkörning på tysk diesel påverkar förbrukningen. På tidigare bilar har det gett bort mot 2 dl lägre förbrukning per mil. Misstänker att allround däcken rullar tung så när de tar slut blir det Michelin Camper.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Bränsleförbrukning

Min 2.8jtd tycker inte om miljödiesel då drar den otroligt mycket.
Jag gissar att teknologin i den gamla motorn inte riktigt gillar alla sorters drivmedel.
Den går som sämst på preems drivmedel av någon anledning.
Tråkigt
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning

Jag märker absolut ingen skillnad på tysk diesel och svensk. Däremot får jag ofta lägre förbrukning i tyskland då medelhastigheten är några km lägre p g a trafik. Omjag skulle jämföra förbrukning vid 100 på gps och 100 enl. Mätaren skulle det skilja ca 10 procent. Om jag håller 110 på gps drar den ca 1,65 vid hundra ca 1,4. Sedan beror det mycket på om jag försöker hålla hastigheten i uppförsbackarna. Det drar mycket. Om jag skulle hålla 90 på mätaren så tror jag jag skulle komma under litern men det gör jag aldrig.

Slutsats. Sådana här jämförelser är mycket svåra och har begränsad nytta.
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning

Tack alla ni som svarat. Jag förstår att körsätt har betydelse speciellt hastigheten är av betydelse. Vad jag förstår så verkar det inte vara någon onormal förbrukning, när jag läser de svar jag fått.....

Tack skall ni ha.... och som sagt "kör klokt" ... kanske vi träffas i Kristinehamn.
Trevlig sommar
Gabbe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bränsleförbrukning

Jag märker absolut ingen skillnad på tysk diesel och svensk. Däremot får jag ofta lägre förbrukning i tyskland då medelhastigheten är några km lägre p g a trafik. Omjag skulle jämföra förbrukning vid 100 på gps och 100 enl. Mätaren skulle det skilja ca 10 procent. Om jag håller 110 på gps drar den ca 1,65 vid hundra ca 1,4. Sedan beror det mycket på om jag försöker hålla hastigheten i uppförsbackarna. Det drar mycket. Om jag skulle hålla 90 på mätaren så tror jag jag skulle komma under litern men det gör jag aldrig.

Slutsats. Sådana här jämförelser är mycket svåra och har begränsad nytta.

Håller absolut med dig. Dessutom är det så att den tyska dieseln, liksom övriga EU, följer DIN EN 590 normen, vilket innebär upp till 7% biobränsle.
Så att man tycker att den går bättre eller drar mindre beror inte längre på bränslet såvida man inte köper deras "Superdiesel" som vissa bolag har.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning

Vill ni jämföra er förbrukning någotsånär.
Dela milförbrukningen med vikten på husbilen.

Sen påverkar typ av husbil hel/halvintegrerat, samt inte minst körsätt/fart.

Något annat enkelt sätt finns inte att jämföra på.

Vår helintregrerade 6-tonnare drar 0,23L/mil.
kör mycket sällan >100km/h.
 
Toppen