• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

F

F.d. 29620

Guest
Har sett en del folk på Youtube som dömmer ut solceller då det ofta är molnigt i deras krokar och inte fungerar. De säger att de helt enkelt brukar ladda dem under körning istället. Så vet nån hur lång tid det kan ta att ladda ovanstående (vi säger att de var urladdad till 50%)? Cirkus, behöver inga exakt siffror men snackar vi en timme eller 6 timmar?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

Ca 2 Tim med en nyare bil, 4-6 med en äldre. Sen beror det på vilka andra förbrukare du har på under tiden såklart. MEN bilen laddar bara batterierna till som Max 80-90%. Bilens generator är inte lika smart som den inbyggda bodelsgeneratorn och framför allt inte lika smart som en ny modern 220v smart laddare. Med desto kraftigare istället, mellan 60-180A.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

Kör kylskåpet på gasol istf 12V under körningen så laddas bobatterierna betydligt snabbare. Mina 2 bobatterier laddas uselt om kylskåpet också drar även om jag kör länge. Annars räcker ca 30mil dvs 3-4tim för min HB.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

Ska du upp till 100% så går det som sagts tidigare inte med hjälp av körning.
Med normal laddare räkna med 12-24h för att komma upp i 100%
Det som begränsar är oftast inte laddningens kapacitet, utan batteriernas inre motstånd, de är helt enkelt inte villiga att ta emot höga strömmar efter man kommit upp i 80%
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

Litt humoristisk pleier en å si at ladning til 80% tar 20% av tiden og de siste 20% tar 80% av tiden når laderen er kraftig nok. Faktisk gjelder dette ladning fra nært 0, og stemmer bra for bly og nikkel teknologier.

Mye av årsaken til dette er at når batteriene fylles blir avstanden i volt opp til ladespenning så liten at spenningsfallet grunnet indre motstand begrenser strømmen.

På samme måte blir tilgjengelig spenning for ladning begrenset av felles kabel ńår en har kylen på 12 volt under kjøring. Separate kabler hele veien og dette problemet er vekk.

Neste nivå er å ta hjelp av ctek 250 dual og smartpass. Så lenge det er mulig å lade mer enn 20A så er det smartpass som gjør jobben, deretter tar dual over og lader med 20A så lenge batteriet klarer å ta imot dette. Hvor mange minutter av kjøretiden smartpass gjør jobben er igjen avhengig av kablingen, en bør legge egen kabel hele veien fra bilbatteri til smartpass og dual som bør være like ved bobatteri for å ha maks virkning.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Hur lång tid tar det under körning att ladda 2 st 90 Ah Agm batteri?

Tack för svaren allihopa, det lutar väl åt solceller iallfall dårå.
 
Toppen