• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning skarv

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Hej!

Jag är ganska nybliven husbils ägare.
Har funderingar på att lägga en remsa med Sikaflex 252i i skarvarna enligt bilderna. Är det någon som har erfarenhet med att göra detta? Sikaflex verkar vara det som rekommenderas? Det verkar vara lim/tätning, kanske finns det något lämpligare att använda då jag inte skall limma något utan bara "snygga" till skarverna.

Med vänliga hälsningar
Henrik


1.JPG


2.JPG



3.JPG
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Tätning skarv

Har bra erfarenheter av Tech7 men värm det först i varmt vatten och köp Teck 7 - cleaning för rengöring och glättning av skarv. Dock som alla medel fäster det inte på smuts, så skär rent försiktigt först.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning skarv

Hejsan, jag vill nog också föreslå att det är bättre att lägga lite extra arbete på att skära bort så mycket som möjligt och sedan tvätta med något åt sprithållet eller Brake cleaner som tar bort fett och smuts och sedan dunstar fullständigt.

För att det inte skall bli allt för kladdigt och jobbigt när du håller på (för det kan lätt bli det) så kan eller bör man faktiskt maskera på båda sidor om skarven som man skall lägga i.
Sedan är bästa verktyget ett finger faktiskt ( pek eller långfingret föreslås :D). Tryck rätt hårt och dra ut och pressa in strängen i skarven med en jämn rörelse så överflödet ligger på sidorna på maskeringstejpen.
Dra bort maskeringstejpen på sidorna om skarven.
Det blir ju lite kant på sidorna när man drar bort tejpen.
Vänta en stund så kladdet segar till sig lite.
Enklast är om du tar en sprayflaska och blandar till vatten med en skaplig skvätt YES diskmedel eller liknande i.
Spraya rejält över skarven och dra lätt och snabbt med bästa fingret igen, så att fingret bara glider över skarven utan att kladda fast så du plattar till och jämnar ut kanterna lite lagom......... Klart :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Tätning skarv

Håller med JANKRO. Ett jäkla jobb, men underarbetet viktigast och att använda rätt finger, vilket det nu är! För Tech7 vill jag minnas att bara cleaning funkar bra - kladdigt ändå! Lycka till!
 

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Sv: Tätning skarv

Tack för all hjälp! :)
Det blir att skrapa rent, sedan applicera medlet.
Sikaflex 252i (verkar vara samma som 221i) , tror ni det funkar?
(Anledning är att jag har kommit över 2 tuber)

Mer info om Sikaflex
Sikaflex 221i Svart eller Vit


MVH
Henrik
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning skarv

Hej igen, man blir tyvärr aldrig riktig klok på vad som skiljer ibland. Samma tillverkare, vilket fabrikat det än är har flera liknande produkter och läser man vad det skall användas till så blir det liknande beskrivningar. Ibland kan man se skillnad i styrka både innan och efter torkning. Ibland så finns det lite olika tider på härdning.
221 verkar ju vara relativt billig mot andra produktnummer inom Sika så något saknas kanske som håller ner priset.
Det är ju bra i alla lägen om man kan läsa sig till att produkten är UV säker, för det kan ju göra skillnad på ny arbetsinsats från ett par år till kanske tio i stället, och på en fin och dyr husbil så kanske det kan löna sig med några hundralappar extra i pris för att vara säker på att produkten i alla fall på pappret är så bra som möjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Tätning skarv

Ett annat tips är att inte "köra" för långa sträckor åt gången. Beroende på tätningsmedel så kan det börja härda innan du hunnit stryka ut det med fingret. Brukar gå bra att ta ca 2 meter åt gången, stryka ut, och sedan fortsätta med ytterligare 2 meter. Sedan tar du bort tejpen och gör den sista finjusteringen av tejpkanterna.

Börja med ett ställe som inte syns så mycket.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Sv: Tätning skarv

Hej!

Tack för alla svar. :)
Ringde till affären där mina tuber köptes, och de hade skickat fel tuber till mig.
De skickade Sikaflex 252i (skulle ha varit 221i). Så det är tur att jag inte påbörjat arbetet ännu. (252i är ett lim). Överger nog Sikaflex och använder mig av Tec7 istället.

Tec7


MVH
Henrik
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Tätning skarv

4411 är bra, men bara under perfekta förutsättningar.
Man kan ge sig sjutton på att det med tiden kryper in vatten i nån av avslutningarna hur noga man än är att trycka fast tejpen.

Jag har rivit bort den på de ställen runt takluckor och lister där jag provat tejpa och återgått till gammal hederlig sikaflex igen. Nu sover jag bättre och slipper oroa mig när det är blött ute iaf.

Var produkt har sitt eget optimala användningsområde, och 4411 har det inte på taket av min husbil iaf!

Hur har det gått??

jag hittade en annan tråd där en tejp från 3M rekommenderades. (Extreme Sealing Tape 4411N)

Sprickor i fogen - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

från youtube: https://www.youtube.com/watch?v=COd7IKoSKCw

vet inte hur detta funkar för skarvar/fogar men låter bra...
 
Toppen