• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ZENEC Z-3715 Radio-navigator

kurreblixt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
18838
Medlemskap
2024
Har i min Fiat Dukato 2014 en Zenec Z-3715. Har läst i tidigare inlägg om problem med sökning av radiokanaler och det är samma för mig. Får väl försöka förbättra antennen, lite lustigt på en så dyr radio att en vanlig bilradioantenn som fungerar utmärkt för vilken billig bilradio som helst inte skall räcka för denna. Navigatordelen fungerar utmärkt så den är inget att klaga på.
Mitt problem är VOLYMINSTÄLLNINGEN. När jag vrider på ratten kommer det upp 3 alternativ Tel, navljud, och radio. Radion som förval, om jag sedan skall ändra volymen räcker det inte med att vrida ratten som på en vanlig radio vänster/höger för att höja sänka volymen utan måste snurra ratten i snabb takt flera varv för att volymen skall stega något steg upp eller ner. Är det någon som vet om det skall vara så eller är det fel på min enhet. De är även svårt att ändra tel, navljud för om jag trycker på någon av dessa går valet tillbaka till radio efter bara någon sekund om man inte är snabb på att börja snurra ratten.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Dålig design skulle jag säga.
Det går troligen inte att ändra steglängden för volymratten...?
 
F

F.d. 54411

Guest
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Du bör upgradera mjukvaran på Zenec. Då fixas volymkontrollen.
 

kurreblixt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
18838
Medlemskap
2024
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Tack för svaren. jag har varit inne på ZENEC hemsida och laddat ner buggfixfilen och skall be Elektronikmontage i Linköping uppgradera radion jag skall ändå dit i nästa vecka. Dom rekommenderar även att man på Fiat Duckaton där antennen till radion sitter utefter fönsterstoppen skruvar loss den och återmonterar den så att den pekar 45 grader upp mot spegeln för bättre radiomottagning.
 

kurreblixt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
18838
Medlemskap
2024
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Nu är radion fixad och den blev helt klart botad från problemet och volymkontrollen funka utan problem :)
 
F

F.d. 51423

Guest
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Jag har samma problem med min femtifemma 2014. Nya vägar finns inte med då tappar nav sin funktion direkt och börjar söka efter alt rutt! Skulle verkligen behövas uppdatteras...ngn som vet hur man gör?
 
4

4 JO

Guest
Sv: ZENEC Z-3715 Radio-navigator

Jag har samma problem med min femtifemma 2014. Nya vägar finns inte med då tappar nav sin funktion direkt och börjar söka efter alt rutt! Skulle verkligen behövas uppdatteras...ngn som vet hur man gör?

Du köper kartuppdateringar på https://www.naviextras.com/shop/portal
För att installera uppdateringarna så behöver du ladda ned ett program från deras webb och det finns bra ansvisningar där för hur du går till väga.
När du köper nya kartor så får du fria uppdateringar under ett år.
 
Toppen