• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

F

F.d. 54011

Guest
Hej, Är ny på forumet och har en undran som någon med lite god insikt kan svara på. Är det någon som gör rent i vattensystemet med klorin. Kan beredaren ta skada av det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

Frågan är kanske VAD vill man få bort.

Allting som hanterar vatten bildas det bakterier i,
från slangen man fyller vatten med, fram till tappställen i husbilen.

Mot bakteriefilm finns bra medel t.ex. detta:Ny nedbrytbar tankrengöring | Husbil & Husvagn

I VV-beredaren bildas kalkbeläggning som sänker verkningsgraden,
där skulle jag använda en citronsyra-lösning, som är effektiv och ofarlig, ungefär som med kaffebryggare m.m.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

Vi använde våra vattenflaskor (Aluminium) i Spanien vilka vi fick kassera efteråt. Det luktade klor för hela slanten vilket inte gick att skölja/tvätta bort. Vi ska testa ståltermosar nästa vinter! Skulle aldrig ge mig in på klorinbehandling i v.v. beredaren, citronsyra enl. Peter däremot låter helt OK!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

En korrekt klorin behandling är 50ppm i fyra timmar..
Därefter skall systemet dräneras samt spolas.

citronsyra är bra för avkalkning, jag använder det en gång om året, och vattnet som kommer ur systemet efter det är riktigt smutsigt.

//Freddy
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

Hej!
Problemet när det gäller användning av klorin vid behandling av vattensystem är att det ofta används alldeles för hög koncentration av klorin. Om man använder rätt koncentration(ca 5-7 cl till 10 liter vatten ) och sköljer riktigt så får man inte problem med vare sig lukt eller smak. Beträffande kalkavlagring på värmespiraler är ett surt rengöringsmedel ( lågt pH ) blandat med vatten oftast effektivt om man ger det tillräcklig tid att verka.
Risken med kalkbeläggning är att värmespiralen blir överhettad och bränns av.
BBa
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

Jag avråder från att använda Klorin. Lukt och smak kommer att sitta kvar länge efter.

Nja Klor finns i många former o Cloramin T eller som det också heter Halamid används mycket inom bl.a djurhållning och är ytterst effektivt + att det är helt luktfritt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring tank vvberedare med klorinblandning

Hej
Hur mycket citronsyra behöver man per liter vatten och hur länge är det lämpligt att ha det i tanken?
Mvh. Klas

I tanken har du troligen minimalt med kalkavlagringar, utan mest på varmvattensidan.
Lämplig dosering vid avkalkning kan vara 3tsk. citronsyra/L vatten, se till att få ut lösningen i hela systemet, samt vv-beredaren igång för max. effekt i avkalkningen. Låt stå att verka sen ca.30min.
Gör sen några ordentliga sköljningar, man kan dutta lite vatten på tungan, då ska det inte smaka surt av citronsyran, gör det de, skölj mera.

Avkalkning kan även ske med ättiksprit, men det skulle inte jag använda, kräver mycket mer eftersköljning.

För att desinficera tanken, använd klordioxid, se min länk i inlägg 2, helt ofarligt och nerbrytbart.
 
Toppen