• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftburen värme kontra vattenburen

Jan-Ulf

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Luleå
HBK-Nr
23184
Medlemskap
2024
Har i nuvarande husbil vattenburen värme, den värmen är mycket behaglig.
Funderar på att byta bil, men frågan är luftburen värme jämfört med vattenburen?
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Jag föredrar vattenburen golvvärme, så jag slipper beroende av el och att det luftburna virvlar upp damm, samt njutningen med varma golv.
Golvet i duschen torkar upp fortare, med golvvärme.
Jag gissar även att cirkulationspumpar drar mindre el än fläktar.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Efter 8 år med vattenburen (Alde) värme i husvagn så bytte vi till en husbil med dieselburen värme (Webasto). Vid bytet hade jag en del funderingar om hur den luftburna värmen skulle upplevas. Nu efter ett års användning under alla årstider så är jag väldigt glad i luftburen dieselvärme.

Vattenburen värme passade bra i husvagnen som är isolerad med samma material och isolerade fönster runt om, samt tyst. Den luftburna sprider värmen mycket bra, även in i bildelen (halvintegrerad) med sina enkelglas. Två luftutblås värmer mot pilotstolarna. Dieselvärmaren sitter under bilen och man hör den om den går på fulltskaft framme vid sittgruppen (om inte tv eller stereo är på), bak i sovrummet är det lika tyst som med Alde. Det som låter mest är återluftintaget vid sittgruppen vilket man kan dämpa om man vill. Vad gäller golvvärme så är den elektrisk och har använts ibland när vi står vid elstolpe. Jag upplever dock att värmeutblåsen som sitter längs golven värmer upp golvet bra, så när vi fricampar eller står på plats utan el som vi gjort ofta i vinter så har vi inte frusit om fötterna. En vagn/bil uppvärmd med Alde hade haft iskalla golv om den inte haft vattenburen golvvärme.

Nu har ju vinterna varit mild och kallast ihållande har väl varit ca -7°C men en köld dipp ner till -19°C, dettan utan några problem.

Vad gäller gas, så har vi förbrukat 2,5 PC10 under året :D trots att vi fricampar eller står på plats utan el en hel del. Längsta fricampingtiden blir vid älgjakten, då står vi i skogen i 9 dygn med avbrott på två fricampardygn i staden intill. Skönt att tanka på diesel i bilen och sedan inte oroa sig för att trassla med flaskbyten/påfyllning :msn_hot:

Vilka lösningar har ni med Aldevärme för att sprida värme i bildelen effektivt? (halvintegrerad/helintegrerad)

Allt som allt mer än nöjd och byte till annan bil handlar mer om det är planlösning eller annat än just uppvärmningssystemet som skulle komma på tankar.

Låter fantastiskt! Frågan man ställer sig är vad du har för batteribank som grejjar 9 dygn i spenaten med Dieselvärmaren?
Kalla golv blir det inte med konvektorer i mellangolvet.
Vad gäller comfort är nog alde svårslaget enda fördelen med truma som jag kan framhålla är att det är ett snabbare system på gott och ont.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Det går aldrig att få jämn värme med luftburet om man har pannan
inne i bilen.
Tommy R
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Vår Truma värmer jämnt och fint, när man ställt in spjällen så håller den temperaturen förvånansvärt bra i vår plåtis. Även aldepannan hörs när den tänder så skillnaden är inte stor där. Fläktljudet hörs nästan inte alls, betydligt bättre än i husvagnskaminerna som vi haft, den senaste var från 2010... Golven känns inte kalla heller, med extra matta i förarhytten och heltäckande i bodelen går vi barfota utan obehag. Klart att vår mindre yta är enklare att värma men är mycket nöjd!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Låter fantastiskt! Frågan man ställer sig är vad du har för batteribank som grejjar 9 dygn i spenaten med Dieselvärmaren?
Kalla golv blir det inte med konvektorer i mellangolvet.
Vad gäller comfort är nog alde svårslaget enda fördelen med truma som jag kan framhålla är att det är ett snabbare system på gott och ont.

En berättigad fråga, dieselvärmaren drar ca 0,8-1,6A under drift, har oftast legat runt 1A i vintras. Detta är exklusive uppstart då glödstiftet går, men vintertid är bilen igång när värmaren startas så den initiala förbrukningen hjälper generatorn till med. Solceller på taket har hjälpt liiite under oktober, men efter som jag rör på bilen relativt flitigt under dessa nio dygn på marken under jaktdagarna, åker till affären och fyller på med mat etc. så laddas batterierna skapligt. Kommer att ta med mig elverket kommande höst för säkerhetsskull (tror jag). Alternativet är att jag dubblar min batteribank för att vara helt tillfredsställd.

Jag kan alltid lätt stå 2 dygn utan att behöva röra på mig eller ladda. Det blir ju lite tv-tittande på kvällarna en sådan vecka så det tar lite när alla förbrukare adderas.

Angående dieselförbrukning så ligger den på 1,7-2 dl/h höst/vinter (4-5 l/dygn), alltså i oktober 4 l/dygn. Knappt så mätaren rör sig per dygn, men efter 7 dygn så ser man det helt klart då det gått drygt kvartstank.

Imponerande eller inte, jag är positivt överraskad. Nya generationers luftvärmesystem har tempsensor på returluft nära värmaren, det hjälper att hålla jämn temp. Jag har ingen som helst variation på tempen är det 21 grader vid sittgruppen så är det det, ingen variation över tid så länge jag inte ändrar något. Däremot har jag en viss variation i bilen, det är alltid 2° lägre temp i sovrummet än vid sittgruppen. Det är ju ändå vad man brukar vilja ha så det känns ok. ...och jag tassar runt i strumplästen eller barfota i bilen då golvet är uppvärmt av varmluften som strömmar ut där. Duschgolvet är varmt då slangen som värmer upp avloppstanken med varmluft går där under.

Jag är fortfarande nyfiken på frågan vad olika bilar med Aldesystem har för lösningar för en bra cirkulation vid den normalt utsatta "bildelen" där de sköna pilotstolarna är placerade?
 
Toppen