• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Köpstaden i Färjestaden har nu fallit för trycket från andra.

Nu kostar det 100 kronor / 24 timmars period. Vet inte om denna information redan är ute hos oss i klubben, men det slutar väl med att alla undviker köpstaden där det kostar pengar och övernattar på andra sidan bron där det är gratis och det finns service i form av tömningsplats och toalett.
En del tycker förstås att solnedgången från Öland kanske är värd en hundralapp :)

Tråkig utveckling tycker jag i alla fall då det har varit ett trevligt inslag att se alla husbilar som brukar stå där.

Köpstaden har säkert tjänat mer än 100:- / husbil som har stått där, så den här lösningen blir nog inget uppsving. Det måste ju även kosta att ha ett företag som övervakar "smitare".

Ha en skön husbilssommar allihop,

Mvh Ted
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Håller med dig Ted,tror inte att köpstaden själva ville ha det så här men påtryckningar från diverse håll blev väl för starka.
Olle.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Eftersom vi bara tror så tror jag att det blev för dyrt att hålla efter så köpstaden bestämde helt själva att börja ta betalt.
Dom tänkte säkert att dom husbilister som är villiga att betala för sig även är dom som gärna spenderar pengar i butikerna...:D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Ja eftersom vi alla tycks tro så undrar jag vad som får dig att tro att det var dyrt att tömma en soptunna en gång i veckan?
Olle.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Oavsett hur mycket det kostar att tömma soptunnan, städa området regelbundet och hantera frågor och klagomål på hur det används så är det köpstadens pengar som går åt.
Även om det vore trevligt så har vi ingen som helst rätt till dem.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Ja du Roger man kan vinkla detta hur man vill men det var tråkigt att det blev som det blev.Platsen var väldigt omtyckt att stå på,och jag tror nog att det renderade bra inkomst för köpstaden,därmed lägger jag locket på.
Olle.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Alla hyresgäster i Köpstaden har ett konsortiavtal som avtalar att alla betalar till (i förhållande till sin omsättning) för att finansiera att hålla alla invändiga och utvändiga ytor i Köpstaden rena och fina.
Det betyder ju att en del av de pengar vi handlar för går tillbaka i form av renhållning av platsen och då ska det inte behöva debiteras 100:- / dygn.

Billigt ?? Det tycker inte jag. 100:- för vad ? Det är ju bättre service i Glömminges rastplats eller t.o.m. ännu bättre i Idehultets rastplats där det finns tömning, solnedgång och toalett utan att det kostar någonting extra.

Detta går ju att vinkla hur man vill som Olle skriver, men min första tanke var att informera andra i klubben att de har börjat debitera en avgift vid Köpstaden.

Ha det gott och kör försiktigt där ute

Mvh Ted
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Jag uppfattas säkert som provocerande ibland men jag har bara lite svårt att vara tyst när vi formulerar oss som att vi har en massa rättigheter och andra en massa skyldigheter. Precis som att alla företagare och myndigheter står i någon form av skuld till oss.
Vi anser oss ofta veta hur mycket en ställplats/camping/parkering får kosta innan det anses vara ocker och den som vill ha betalt kan kallas för kriminell profithungrig kapitalist.
Tydligen vet vi det trots att vi inte har en aning om vad det kostar att driva verksamheten...

Jag tycker givetvis också att det är tråkigt att köpstaden inte längre bjuder oss på servicen där men vi får respektera att det är deras val och deras pengar. Kanske vi istället skall vara tacksamma för att dom fram tills nu faktiskt bjudit oss på den.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Om jag på minn resa genom Sverige hittar en lugn sovplats för 100 kr som jag rymms på är jag glad. Gratis platserna brukar vara helt fulla med bilar redan på eftermiddag.

Leif
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Jag uppfattar dig inte alls som provocerande Roger. Det är bara bra med lite svar och andra synpunkter i trådarna. Jag håller med dig om att vi tror att vi har en massa rättigheter, det har man ju sett ett otal gånger på de resor man har genomfört.

Det är upp till var och en att stå där man vill.


Mvh Ted
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27056

Guest
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Visst är 100 kr för en asfalts plätt utan service lite surt.
Men samtidigt så kanske det blir lite mer rotation på platserna. Just denna ställplatsen är ju en sådan där man ser samma husbil på samma plats 3-4 dagar i rad.
 

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Enklast är väl att inte handla där under en period, när de ser hur intäkterna sjunker kanske de tänker om. Butiker finns ju över hela landet! I övrigt är det väl utmärkt att ha en 24timmars regel för parkering! Vill man stå längre går det ju bra att åka till en camping.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Vi har betalat 180:-/dygnet i Karlskrona men kan undra vad engelsmännen betalade som även tog el.
 

Bilagor

  • IMG_20170430_134730.jpg
    IMG_20170430_134730.jpg
    1,9 MB · Visningar: 40
Toppen