• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

polystyren på polycarbonate

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.....

Nu är det dags för ett nytt "projekt" min stora takluka har sprukit på flera ställen och det fattas bitar, tyvärr så har den gått ur sortimentet och ingen lucka på maknaden i dag passa hålet så där finns bara några allternativ kvar... skrota husbilen... göra en helt ny lucka (vilket inte är omöjligt) ... samt att prova laga den tasiga luckan... så jag börja bakifrån och skall försöka laga luckan som är av polycarbonate (remis star) därför undrar jag om det finns någon vänligt person som kan svara mig om jag kan laga med polystyren (plast och glasfiber matta) eller kommer luckan att smälta av polystyrenen..?
Om det går att laga så som jag nu tänker så kommer jag att lägga ut bilder och beskrivning hur jag har gått tillväga...

Önskar alla som har läst hit en trevlig helg...

Kram från Wovi och Peter som vill lämna Kreta snarast...

Kom precis på att det kanske bara heter styren och inte polystyren :swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: polystyren på polycarbonate

Polycarbonat er en termoplast, kan sveises. Husker ikke smeltepunktet, men under 300 °C om jeg husker rett. Har punktsveiset en sprekk i en polycarb plate en gang for noen år siden, også de andre mulige plastsorter for takluker er termoplaster. Mest moro er det med pe som kan løses med aceton, om en forsøker med litt aceton og plasten blir klebrig kan en forsiktig bruke svært lite aceton i sprekker og de kleber seg sammen.

De fleste taklukene er vakumformet ved en temperatur litt under plastens smeltetemperatur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Jag har fått tipset i detta forum tidigare att laga "svetsa" taklucka med aceton.
Har dock inte "hunnit" prova :oops:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: polystyren på polycarbonate

Skrota en husbil pga av luckan låter aningen drastiskt i mina öron, men ni kanske är less på den eller?

Annars, finns det ingen lucka på skrotarna eller en som är något större och såga upp hålet lite, eller tvärt om en lite mindre och göra en ram runt den?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Hej Peter det är dags att du kommer hem det går att laga med polyester men videfter nog inte så länge bäst att byta du får komma hit så kan jag hjälpa dig har varit i Portugal i vinter kom hem i går nu kommer värmen hit Per:mcride:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Hej !

Tusen tack för tippsen.... :spinny:
Men som ni kanske ser så är det nog många som skulle säga att denna lucka inte går att laga (jag trodde själv detta tills jag fick ett svar från ovan)
Efter att jag har monterar av luckan så inser jag att min första tanke kan jag snabbt glömma... Jag tog en runda med hundarna och funderade på saken... då kom jag på en lösning som kanske fungerar... eftersom jag nu har haft H-bil i många år så vet jag hur viktigt det är att ha med sig saker och ting till att reparera det mesta som kan gå sönder (och det är mycket i en H-bil) :swoon:
 

Bilagor

  • P1040885.JPG
    P1040885.JPG
    237,9 KB · Visningar: 14
  • P1040890.JPG
    P1040890.JPG
    328,1 KB · Visningar: 16
  • P1040888.JPG
    P1040888.JPG
    245,5 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Hej Peter det är dags att du kommer hem det går att laga med polyester men videfter nog inte så länge bäst att byta du får komma hit så kan jag hjälpa dig har varit i Portugal i vinter kom hem i går nu kommer värmen hit Per:mcride:

Tusen tack käre vän....
Min plan var att åka till Portugal men så råkade jag än en gång ut för en "allvarlig olycka"...Kvinnor kom i min väg :swoon:
Du är alltid lika vänlig Per och jag hoppas verkligen vi ses framöver, min tanke var att lämna Kreta efter att en god vän hade hälsat på (i mars och april) men så råkade jag ut för en vanlig olycka... en bilist (grekisk) hade inget intresse av att stana vid en stopskylt:swoon:... även om hastigheten inte var så hög så rammade jag honom precis framför framhjulet.... alla tre på scootern fick en luftfärd och scootern trodde alla är nu skrot... efter ett par strider med det grekiska försäkringsbolaget och Tulla så har försäkringsbolaget nu bestämmt att scootern skall repareras och Tulla pratar inte med mig:twitcy:... så snart min scooter är klar så lämnar jag denna fördömmda ö, men kommer inte att köra till Portugal föränn i dec när vintern sätter in.... väl där skall jag sen ta mig till Kap Verde och se om jag kan hyra mig en lya för restenn av livet och sen fiska varje dag :twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: polystyren på polycarbonate

Hej !

Tusen tack för tippsen.... :spinny:
Men som ni kanske ser så är det nog många som skulle säga att denna lucka inte går att laga (jag trodde själv detta tills jag fick ett svar från ovan)
Efter att jag har monterar av luckan så inser jag att min första tanke kan jag snabbt glömma... Jag tog en runda med hundarna och funderade på saken... då kom jag på en lösning som kanske fungerar... eftersom jag nu har haft H-bil i många år så vet jag hur viktigt det är att ha med sig saker och ting till att reparera det mesta som kan gå sönder (och det är mycket i en H-bil) :swoon:
Fint med en bild, det kanske inte är så mycket att repa om den börjar bli spröd rent allmänt.

Jag skulle göra en ny i Epoxi, blir inte helt genomskinlig men det släpper igenom ljus bra.

Spackla ihop den snyggt och sedan gör du en form i polyester som är billigt, slipar och vaxar och sedan två lager med Epoxy/glasfiber, polyester går iofs också till luckan men är mera jobb att få snyggt och genomskinligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Just nu kan jag inte göra så mycket mer... så ett tag framöver får jag nöja mig med en polycabone skiva som täcker öppningen.... det blir nog inte mycket mer gjort föränn nästa vecka när affärena är öppna.... men jag återkommer så snart jag börjar ta itu med projektet... :swoon:

kalinýchta (godnatt på Grekiska)
 

Bilagor

  • P1040894.JPG
    P1040894.JPG
    238,4 KB · Visningar: 13

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Godmorgon kära H-bilsvänner...

Nu har jag sovit på "saken" och hittat en bra lösning:twitcy: (hoppas jag) Steg 1 blir att göra en ny bit (det som är rödmarkerat på bilden) i styren och glasfiber.... sen får jag sova igen och se vad han där uppe ger mig för lösningar i mina drömmar :swoon:

I dag är det varmt 27,8+ men blåser 12-14 m från söder så i dag blir det vilodag :yes:
 

Bilagor

  • P1040893.JPG
    P1040893.JPG
    492,9 KB · Visningar: 12

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

???? vad är det för mening att ha olika texst storlekar när en moderator ändå ändrar det till storlek 2.... snälla berätta för mig och alla andra här på H-bils klubben :swoon:
 

HBK Web

HBK Webb
Inlägg
191
Kommun
Stockholm
Sv: polystyren på polycarbonate

Tanken med att kunna ändra textstorleken är för att kunna markera någon enstaka text i ett inlägg.

Att skriva hela inlägg med stor text fyller ingen funktion men gör inlägget svårläst och uppfattas av många som onödigt och störande.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Att markera ENSTAKA ord i en text kräver en viss fingertoppskänsla för att det inte ska verka störande eller löjligt.

Ett exempel på hur dåligt det kan bli, var forna tiders messmörsförpackningar som i en och samma text hade sju (vill jag minnas) olika varianter på typsnitt, färg m m.

Pålle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Tanken med att kunna ändra textstorleken är för att kunna markera någon enstaka text i ett inlägg.
Att skriva hela inlägg med stor text fyller ingen funktion men gör inlägget svårläst och uppfattas av många som onödigt och störande.

Tusen tack för ditt svar.... men som dyslexiker (både läs och skrivsvårigheter) så har datorn varit det hjälpmedel som fick mig att börja skriva vid en ålder av 36 år... tidigare hjälpte min fru mig men jag lärde mig snabbt med datorn. Där finns många anledningar till att ha en större texst varje individ har sin egen anledning, sen om vi skall diskutera vad som är onödigt och störande i inläggen.... ja då kan vi nog lägga ner hela H-bilsklubben...
Så snälla vill du hjälpa mig att göra dett lättare för mig när jag skriver och läser.... :rolleyes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: polystyren på polycarbonate

.....................
Så snälla vill du hjälpa mig att göra det lättare för mig när jag skriver och läser.... :rolleyes:
I stort sett är alla andras inlägg skrivna med standard typsnitt och storlek och det finns hjälp för att läsa dessa.

Det är möjlighet att förstora all text för att skriva och läsa i datorn genom att hålla nere tangenten "Ctrl" och sedan klicka plus (+) önskat antal gånger så förstorar man hela texten. Man återställer till normal storlek genom att hålla nere "Ctrl" och klicka på minus (-) eller nollan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Tack Gunnar... jag skall göra allt för att försöka komma ihåg detta....
Men sen kanske du kan utväckla vad som menars störande och onödigt... har du/ni något facit ni går efter...eller.?? Sen kanske du kan vara vänlig att göra en ny tråd just för detta ämne då min tråd hade jag tänkt mig skulle ju handla om hur jag reparera ett fönster... Tack på förhand
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

Skrotar de inte "vanliga" bussar där du är?
De tar ju 2-3 takluckor i lite större varianter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

I morgon skall jag se om jag kan hitta något som jag kan använda som mal till att bygga upp en ny framkant... Bilderna talar för sig själva....
Under tiden tänker jag fundera hur jag sakll enklast byta lyftarmen som har gått sönder...
 

Bilagor

  • P1040903.JPG
    P1040903.JPG
    296,8 KB · Visningar: 9
  • P1040904.JPG
    P1040904.JPG
    323,6 KB · Visningar: 11
  • P1040897.JPG
    P1040897.JPG
    346,5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: polystyren på polycarbonate

I dag börjar jag plasta en ny front.... jag börjar med vinklen som jag kapade tidigare av fönstret....arbetstid ca 1tim:swoon: Jo en sak undrar jag över om det finns någon här i klubben som vet hur mycket jag måste ta bort av ramen innan jag kan montera en ny lyftarm...

 

Bilagor

  • P1040908.JPG
    P1040908.JPG
    268,2 KB · Visningar: 16
  • P1040909.JPG
    P1040909.JPG
    524,1 KB · Visningar: 15
  • P1040910.JPG
    P1040910.JPG
    433,5 KB · Visningar: 13
  • P1040911.JPG
    P1040911.JPG
    462,2 KB · Visningar: 14
  • P1040912.JPG
    P1040912.JPG
    493,6 KB · Visningar: 17
Toppen