• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brötchen

H

hianders

Guest
Fick ikväll sådan lust att göra detta. Har satt degen och den får jäsa långsamt i kylen under natten och bakas imorgon fm (efter melodikrysset förståss).

30 g färsk jäst (37 grader i fingervarmt vatten 3 dl)
1 tsk salt
1 msk majsolja (jag tog rapsolja som fanns hemma)
7-8 dl vetemjöl

250 grader, jäs ca 20 minuter. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Pensla m hett vatten, slå över t enbart övervärme och grädda ytterligare 5-10 minuter.

Lycka till och trevlig helg
Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Brötchen

Låter väldigt enkelt och framför allt gott Inger, bra att du har det i kylen över natten. I nästa steg tycker jag att du ska testa samma sak fast med din egen surdeg (vatten & mjöl). Har hållit på med surdeg i 5 år nu och är helt frälst, hör och häpna, av mitt eget bröd. Inte så svårt att hitta surdegsbakat i butiker, men tyvärr många gånger oskäligt dyrt!

Endast Fransoser kan göra "riktig" surdegsbröd, men då måste man begära "tradicionale" eller s.k. "levain" bröd i butiken. Kostar det dubbla men smakar därefter också... ...och hur man än vänder på slantarna så hamnar det goda brödet ändå i ens egen mage!

Tips:
2 st. granitstenar förvärmda till 250°C längst ner i ugnen (på gallret), gör att du kan kalla brödet för "stenugnsbakad bröd". Glöm inte spreja med vattnet (jag ser att du penslar vilket kyler ner hela ugnen) då och då, alternativt lägga några isbitar i en liten rostfri plåt/matlåda. Skorpan blir sagolik på båda sidor!
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Brötchen

Fick ikväll sådan lust att göra detta. Har satt degen och den får jäsa långsamt i kylen under natten och bakas imorgon fm (efter melodikrysset förståss).

30 g färsk jäst (37 grader fingervarmt)
1 tsk salt
1 msk majsolja (jag tog rapsolja som fanns hemma)
7-8 dl vetemjöl

250 grader, jäs ca 20 minuter. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Pensla m hett vatten, slå över t enbart övervärme och grädda ytterligare 5-10 minuter.

Lycka till och trevlig helg
Inger

Kanske inte så "snygga" och runda men GODA!

Inger
 

Bilagor

  • IMG_0908.JPG
    IMG_0908.JPG
    683,6 KB · Visningar: 5

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Brötchen

Fina frallor Inger! Lite smör & bra marmelad (gillar Gunillas old English med lite beska), vad mer kan man önska sig? Jag satsade på surdegs-grovt denna helgen, 100% motsats till brötchen. Svårt få det att jäsa fluffigare när vetemjöl tillhör den absoluta minoriteten...

IMG_0734.JPG
 
Toppen