• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter att i flera månader ha navigerat med både iPad och Samsung genom Europa har jag märkt att iPaden har blivit rejält akterseglad av androiderna, i varje fall av Samsungs platta. Tidigare var det en ren fröjd att navigera med iPadens Poiviewer + iGo Primo men eftersom kartmaterialet inte uppdaterats på länge så har den kombinationen försämrats betydligt. I synnerhet i Spanien, där vägbyggandet slår alla rekord, så fungerar iGo Primo erbarmligt illa. Tyvärr!

Dessutom försöker iPad hela tiden dra sina trogna kunder på pengar för appar som man får gratis på androiderna. Mitt intryck är att apple försöker skapa en slags snobbnisch, en förnäm avskildhet, som kan tilltala nyrika och osäkra internetanvändare. apple är på något vis överkommersialiserat. Så tycker jag. Andra tycker säkert annorlunda.

Jappe
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jag håller absolut med!
Jag tycker Apple har varit akterseglade väldigt länge, även om de blir bättre och bättre på vissa saker.
De har många fina finesser, men användarvänligheten är det lite si sådär med. Jag kommer ihåg när första mobilen kom...Det var hopplöst att försöka se eller höra på pod sändningar etc... Och att anslute en bluetooth enhet var ju hart när omöjligt.

Att sticka ut hakan på detta sätt mot Iphone/Ipad användarna kan nog sluta ganska illa. De brukar inte ta kritik särskillt väl. Det påminner lite om den gamla Volvo mot SAAB snacket :)

Alla får ju naturligtvis tycka olika.

Ha en fantastisk sommar allihopa!

//Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jaså, en krigsförklaring.

Jag håller delvis med, i den androida världen finns funktoner i appar som jag saknar vid de tillfällen då jag, med öppet sinne och avmonterade skygglappar, förberett mig och försökt ta språnget mellan blocken.

Men jag tycks alltid bli kvar på den androida sidan då jag jag upplever en större flexibilitet som ger mig större frihet.

Däremot, även om jag saknar några saker i olika appar i Ipads och iphones, grundläggande saker för mitt Husbilsliv, så saknar jag även vissa saker i den androida världen och konstaterar att det finns hyfsade appar, men ingen riktigt bra, visserligen bättre, men ändå inte helt bra. :D

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jaså, en krigsförklaring.

mvh jocke

Ingen krigsförklaring alls! Bara mina egna erfarenheter av de båda systemen. Självklart slår en dator båda. Jag funderar på en ny 11,6-tummare med en liten SSD-hårddisk enbart för internet och bokskrivning. Det finns ju billiga sådana från Acer och Asus. Min gamla dator har blivit väldigt trög. Någon som har erfarenhet från den sortens datorer?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Tja har selv i noen år kjørt på en Acer Iconia W700, som kom med Windows 7 og med 4 GB Ram og en liten SSD på 64 GB. Betalte den gangen 3000 svenske kr, her byttet SSD til en 500 GB og kjører i dag Windows 10 hovedsakelig i tablett mode. Noen få gamle program gjør at jeg finner frem et trådløst tastatur da det orginale Bluetooth la av for snart 3 år siden.

Neste for meg burde bli noe av typen Lenovo Yoga med minst full HD skjermoppløsning og 8 til 16 GB RAM, SSD på 500 GB holder for meg i masser. Får se hva som skjer neste gang jeg besøker Norge, denne gangen var det datteren som fikk seg en Yoga Pro 510. Fant et godt tilbud hos Elkjøp i Norge og sparte masse i forhold til å kjøpe her down under.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Vill absolut inte ha någon annan laptop än Apples. De laptops jag haft av andra märken har efter en tids användning blivit otroligt sega, Apples håller sig i form i flera år, startar lika snabbt som när den var ny och blir inte alls seg och långsam.

För att vara kompatibel på bästa sätt har vi också telefoner och paddor av samma fabrikat.

För navigation använder vi Navigon (på iPad) som kostade en del i starten för några år sedan (då fanns inte de alternativ som finns idag) och som för oss fungerar mycket bra, kompletterad med bl a Husbilsnavigation, Fresh maps (flera ggr/år) och Urban guidance (div kommunikationsmedel, fotgängarläge).

I jämförelse med den Kenwood som sitter fabriksmonterad i vår bil är den senare rena leksaken och snudd på oanvändbar.
Har aldrig haft någon Android, därför svårt för mig att jämföra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Ja, men Jappe är med i klubben VVW10.
Våga Vägra Windows10.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

OK. Jag kanske borde försöka hänga med i utvecklingen och överge Windows 7. Jag knödde ju in en 500-giggars SSD i min Acer. W10 kanske gör susen. Det är väl försent att byta gratis, antar jag. Ska kolla.

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Tänk dig för noga innan du byter till W10!

Jag gjorde det misstaget en gång och höll på att bli vansinnig. Inte nog med att det envisades med att hålla på med appar hit och dit, den ville uppdatera sig ideligen. Det konstiga var att det var W10 som bestämde när detta skulle ske, inte jag. Det liknade mest en dator med ett fruktigt operativsystem. Pyttemjuk hävdade att systemet skulle vara säkert och alla nya kryphål, försök till manipulation osv skulle täppas till direkt. Det gjorde att när jag satte mig i bilen och startade datorn för att köra Autoroute gick den igång med att uppdatera! Helt befängt! Jag kunde alltså inte börja köra förrän uppdateringen var nedladdad och installerad samt, ibland, datorn omstartad.

Det hela blev till slut ett tvådatorsystem, den lilla W10 maskinen och en lite större med W7. Nu är jag nöjd.

Nöjd med W10 som navigator blev jag genom att stänga av all kommunikation till/från denna dator. Därmed kan den inte uppdatera sig och jag kan använda den för navigering när jag vill, inte när Pyttemjuk tillåter mig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Kanske läge att starta "navigationsdatorn" hemma då och då, för att se till att den är uppdaterad när den behövs.
Tyckte win10 var pest till en början, men man vänjer sig. Nu skulle jag inte vilja gå tillbaka till sjuan, utom när det gäller Officepaketet. Min licens gäller MO 2007 och den versionen funkar inte i min Win10.
Har en gammal offlinedator som jag använder när jag behöver göra något mera avancerat i Excel, än det som funkar i gratisapparna i win10.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Efter att i flera månader ha navigerat med både iPad och Samsung genom Europa har jag märkt att iPaden har blivit rejält akterseglad av androiderna, i varje fall av Samsungs platta. Tidigare var det en ren fröjd att navigera med iPadens Poiviewer + iGo Primo men eftersom kartmaterialet inte uppdaterats på länge så har den kombinationen försämrats betydligt. I synnerhet i Spanien, där vägbyggandet slår alla rekord, så fungerar iGo Primo erbarmligt illa. Tyvärr!

Dessutom försöker iPad hela tiden dra sina trogna kunder på pengar för appar som man får gratis på androiderna. Mitt intryck är att apple försöker skapa en slags snobbnisch, en förnäm avskildhet, som kan tilltala nyrika och osäkra internetanvändare. apple är på något vis överkommersialiserat. Så tycker jag. Andra tycker säkert annorlunda.

Jappe

Vilket navigationsprogram använder du för Androiden?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Numera kör jag mest med Maps.Me, Google Maps, Via Michelin, here. Jag har kört länge med liGoPrimo på iPaden men den appen är inte användbar längre, tyvärr. Jag försöker också använda Sygic men den presterar så konstiga vägval ibland. Det blir oftast Maps.Me eller Google Maps. iGo Navigation har jag börjat titta på också.

Varje gång apparna konstrar så kör jag med min gamla Garmin. Den har räddat mig många gånger.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Kanske läge att starta "navigationsdatorn" hemma då och då, för att se till att den är uppdaterad när den behövs.
Tyckte win10 var pest till en början, men man vänjer sig. Nu skulle jag inte vilja gå tillbaka till sjuan, utom när det gäller Officepaketet. Min licens gäller MO 2007 och den versionen funkar inte i min Win10.
Har en gammal offlinedator som jag använder när jag behöver göra något mera avancerat i Excel, än det som funkar i gratisapparna i win10.

Ladda ner Open Office, väl så bra som MS office tycker jag. Dessutom GRATIS.
Det kom en ny uppdatering av detta för någon vecka sedan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

iGo Navigation har jag börjat titta på också.

Jappe

Jag försökte med Garmins Navigon men tröttnade.
Nu genom Danmark och Tyskland är det åter iGO Navigation trots att kartorna inte är helt färska. Appen är trots allt överlägsen alla andra men kräver en del inställningar från början.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Tänk dig för noga innan du byter till W10!

Jag gjorde det misstaget en gång och höll på att bli vansinnig. Inte nog med att det envisades med att hålla på med appar hit och dit, den ville uppdatera sig ideligen. Det konstiga var att det var W10 som bestämde när detta skulle ske, inte jag. Det liknade mest en dator med ett fruktigt operativsystem. Pyttemjuk hävdade att systemet skulle vara säkert och alla nya kryphål, försök till manipulation osv skulle täppas till direkt. Det gjorde att när jag satte mig i bilen och startade datorn för att köra Autoroute gick den igång med att uppdatera! Helt befängt! Jag kunde alltså inte börja köra förrän uppdateringen var nedladdad och installerad samt, ibland, datorn omstartad.

Det hela blev till slut ett tvådatorsystem, den lilla W10 maskinen och en lite större med W7. Nu är jag nöjd.

Nöjd med W10 som navigator blev jag genom att stänga av all kommunikation till/från denna dator. Därmed kan den inte uppdatera sig och jag kan använda den för navigering när jag vill, inte när Pyttemjuk tillåter mig.

Jag tycker att W10 är en verklig höjdare som fått mig att omvärdera Windows som operativsystem. Jag använder normalt en Mac dator som jag är riktigt nöjd med men med W10 har den bärbara idag i stort sett likvärdig funktion från att ha varit helt underlägsen.
Ett problem med W10 var dock de ständiga automatiska uppdateringarna som ibland ställde till det. Men efter kontakt med Microsoft support gick det att ställa om så att jag nu själv väljer när uppdatering skall ske.

För att återgå till det ursprungliga inlägget så kan jag som IPad användare också konstatera att Evas Androidplatta faktiskt är vassare på det mesta ( men jag är nöjd ändå)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Hur ställer du om för att undvika automatiska uppdateringar? Har letat men hittar det inte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Som jag förstått det så går inte detta på den uppdateringsversion som kunde nedladdas gratis som uppdatering från W7, W8.0 och W8.1. Det var detta jag gjorde när jag köpte min lilla laptop för navigering. Den kom med W8.1 och jag uppdaterade tyvärr till W10.

Den version där du kan styra när nedladdning och installation av säkerhetsuppdateringar skall ske är W10 Pro och kostar 2600:-. Men Pyttemjuk har kanske tagit till sig av kritiken och ändrat på när de automatiska säkerhetsuppdateringarna skall ske.
 
Toppen