• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

solsök

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Man kan inte stänga av auto uppdateringar i W10.
Men man kan ställa in Wifi på "betald" för att undvika de flesta.
DatorInställningar->Nätverk&Internet->Wifi
Klicka på ansluten Wifi
Leta rätt på "Ange som anslutning med datapriser" och aktivera.
Finns på W10 Pro (och det fungerar), vet inte om det finns på alla versioner.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Numera kör jag mest med Maps.Me, Google Maps, Via Michelin, here. Jag har kört länge med liGoPrimo på iPaden men den appen är inte användbar längre, tyvärr. Jag försöker också använda Sygic men den presterar så konstiga vägval ibland. Det blir oftast Maps.Me eller Google Maps. iGo Navigation har jag börjat titta på också.

Varje gång apparna konstrar så kör jag med min gamla Garmin. Den har räddat mig många gånger.

Jappe


Jappe, testa gärna Waze en gång.
Jag är precis i mina inledande tester på att hitta en navigeringsapp som är bra på de saker jag vill att den ska vara bra på.
Waze har fyra saker som jag uppskattar som jag saknar i de överlägsna "bäst i världen apparna":

1.En karta där nya vägar och rondeller finns med
2.Trafikinformation på en hög nivå som faktiskt varnar när de stockat ihop sig.
3.Hastigheter i appen överensstämmer med det som står på skyltarna.*
4.Onlinesökning som faktiskt hittar det man söker.

Detta har jag konstaterat under de fem kilometer jag har mellan där jag bor och Västerås, när jag använder de överlägsna "Bäst i världen apparna" så slås jag av att det faktiskt är bra gjort att införa så mycket fel som de lyckats med under dessa ynka fem kilometer väg jag har till stan. Mina husbilsresor börjar i nio fall av tio med dessa kilometer och den mängd fel jag ser på denna korta sträcka får mig att fundera på hur mycket fel det finns i resten av världen.

En klar nackdel med Waze är dock den kräver konstant uppkoppling, har man inte det är den helt värdelös.
Waze verkar också sakna metoder att få in egna filer, men med koppling till Locus så går det ändå, men jag saknar ikonerna på kartan under färden. :(

* Förändrad hastighet kommer en aning sent i waze jämför med flera andra appar, men ändå, det känns bättre att se rätt hastighet något sent än fel hastgihet blixtsnabbt.

Som jag nämnde, jag är bara i början av mitt testande med waze och det är lite tidigt att säga om den är överlägset bäst eller katastrofalt sämst, men det jag ser är att några av grunderna som jag värdesätter sitter som de ska.

mvh jocke

ps, iGO Navigation som du börjat titta på, vänta med att lägga pengar på den till vi ser om de lyckas uppdatera kartan nån gång, den är annars okej och jag gillar den. Den är bra på ett par saker jag vill att den ska vara bra på men Trafik och onlinesökning är något den är rätt kass på.
Om de bara lyckas byta ut milstenarna i kartan till något modernare så kommer den att vara okej igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Trikset med å påstå volumbetaling på nett fungerer, den andre muligheten er å blokkere for en uke. Etter en uke må en slippe gjennom en oppdatering før en blokkerer for en ny oppdatering.

Denne siste mulighet var ikke tilgjengelig i første release, og jeg er ikke sikker på når den kom. Kjører Creators nå (eller riktigere starten på neste store release).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jag har den första gratisutgåvan av W-10 och autouppdateringen är avstängd.

Jag kontaktade microsoft support och efter en del förklaringar blev jag kopplad vidare till en tekniker högre upp i hierarkin.
Med ledning av denne gicks djupt in i systemets inre där två funktioner stängdes av. Efter detta måste jag manuellt starta "sök uppdateringar".
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jag har haft waze i tre år, funkar ypperligt! Uppkoppling krävs som sagt, annars enkel o bra och uppdaterar poliser o annat som kan vara bra om man råkar köra för fort...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Dessutom försöker iPad hela tiden dra sina trogna kunder på pengar för appar som man får gratis på androiderna. Mitt intryck är att apple försöker skapa en slags snobbnisch, en förnäm avskildhet, som kan tilltala nyrika och osäkra internetanvändare. apple är på något vis överkommersialiserat. Så tycker jag. Andra tycker säkert annorlunda.

Jappe

Skälet till att jag gav bort min senast Android var att allsköns Googleappar tvingade sig in med ideliga uppdateringar. Med iPad kan man åtminstone avinstallera de appar som inte intresserar. Några pengar är det knappast fråga om från varken iPad eller sega Androidplattor men ytterst irriterande.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Jag har haft waze i tre år, funkar ypperligt! Uppkoppling krävs som sagt, annars enkel o bra och uppdaterar poliser o annat som kan vara bra om man råkar köra för fort...

En navigeringsapp som kräver internetuppkoppling är inget alternativ!
Kartor skall kunna laddas ned till enheten både för att slippa vara online och för betydligt snabbare access. En navigeringsapp gör ca en miljon beräkningar på en rutt till kontinenten, då gäller snabba accesstider för att inte hamna i ett helt annat härad.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Det går utmärkt att avaktivera appar i android så man slipper uppdateringarna. Jag använder en app som heter Hideapps som gör detta enkelt. Jag har avaktiverat 18 appar.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Finns flera appar på Google Play som heter så, vem är det du använt?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fy pladdran vad androiden har seglat ifrån!

Det är Hideapps från Inkwired, gratis. Du får fram en lista över appar som kan avaktiveras, och en lista över de som du har avaktiverat. Appen använder den inbyggda funktionen i Android som man även kan använda manuellt. Med appen så går det bekvämare.
 
Toppen