• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det digitala arvet

F

F.d. 14324

Guest
Om det är något man kan vara helt säker på här i livet så är det att man kommer att dö!
Det råder inget tvivel på den punkten.

Under en längre tid har jag funderat på hur det blir med allt man lämnar efter sig på internet, vem kommer att få ta reda på den soppan? Kommer allt bara att hänga kvar löst i luften på internet utan att någon kommer åt det?
Stackars den som ska reda ut det utan tillgång till olika konton till olika ställen.


Utan att ha några planer på att dö på väldigt länge så har jag skapat en "att göra lista":

1. Facebook, vid inställningar kan man under "Hantera konto" välja efterlevande kontaktperson och det finns ett par alternativ på vad man vill ska hända med kontot.

2. Google, under inställningar kan man hitta "Personlig info och sekretess" och där finns det möjlighet att konfigurera vad som ska hända med mitt googlekonto om det varit inaktivt under en tidsperiod jag väljer själv, och man kan ange en betrodd person för kontot efter vald tidsperiod.


3. Husbilsklubben och andra forum jag är registrerad vid vet jag egentligen inte hur jag ska gå tillväga med, det löser sig väl.


4. Instagram, och liknande ställen där jag sällan är och det lilla jag postat där kan jag nog egentligen strunta i när jag dött, men hittar jag min inloggning dit ska jag kolla upp vad man kan göra.

5. Last pass har en Emergency access för efterlevande, jag började en gång med Last pass för att hålla ordning på mina lösenord till olika ställen, men det kom av sig och jag använder inte Last pass längre, men det kanske vore bra.

Det finns nog en hel del saker att fylla på med men detta var vad jag kom på nu och orkade kolla lite närmare på.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Det digitala arvet

Bra lista Jocke!

Jag använder lastpass sen några år, programmet genererar sinnessjukt svåra lösenord samt föreslår när det är dax att byta ut nåt, tror jag har 120 login därigenom.
Sambon har mitt lastpass lösen utifall man trillar av pinnen :cool:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Det digitala arvet

Jag har redan sagt adjö till FB, Instagram, div. fotosajter, fiskeforum, osv... och valt HBK som den enda och förmodligen min sista digitala livlinan.

Det som oroar mig betydligt mer i samband med att "trilla av pinnen", är Mariannes efterlevnad i den digitala sörjan. Hon är totalt ointresserad av allt vad jag håller på med där bland annat ingår allvarligare saker än mina gamla hobbies. Hur ska hon klara av hanteringen av diverse myndigheters digitala brevlådor som t.ex. skattemyndigheten, pensionsmyndigheten, bankväsendet, osv... Nej, nu får det bli lite checklistor här hemma (på pappret) innan flyttfirman Fonus knackar på dörren! Bra "vakna upp" tråd Jocke!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Det digitala arvet

För min del är det viktigaste att hålla ordning på Lastpass (jag har "IT-vassa" barn).
Här har jag lagrat allt om koder, nycklar, lösenord och id-data - konton, siter, e-postlådor, kort, produktnycklar, hårdvara/softvara, SIM-kort, etc.
Allt jag kan tänka mej/komma på. Med individuella säkra lösenord.
Det är bara ett enda superlösenord att förmedla.

Därigenom kan man även hitta in i alla mina moln, Kivra, m fl dokument- och mediabibliotek (Onedrive, Gdrive, Sugarsync, Dropbox, Flickr, Google Foto samt min egen NAS).
Backup rullar varje dag via Acronis till NAS:en, samt online till Sugarsync.
(Jag har tom ett parallellprogram för alla lösenord/data, PasswordSafe.)
Hängslen och ett par livremmar.
Fobi? Ja, antagligen. :oops:

Det analoga arvet anser jag mej själv vara bra på att hantera, disciplin och struktur. :)
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Det digitala arvet

Har en mapp i datorn som heter " Död"
Lite makabert men tydligt.
Där finns allt jag har kommit på.
Lösenord, hur begravningen ska vara , vem som ska kontaktas etc.
Fru och bror vet att den mappen finns. ( Har inga barn)
Testamente skrivet.

Allt går att ändra. Det viktiga är att någon vet var aktuell information finns.
 
Toppen