• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Tyskland

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Hej Jappe har du någon agenda eller glider du runt i den tyska våren?
varmt här nu men det är väl bara tillfälligt.
I din nya bok kan du väl lägga en sida på bästa vägen mellan sverige och europa vilket många funderar över.
Ska man åka närmaste kortaste eller bekvämaste?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Hej! Lång båt med midja :)

Hälsningar Sanddammaren

Hej! Ja, det tycks vara två skrov som är hopkopplade på mitten. En främre del och en aktre del med maskindrift. Jag vet inte varför man har gjort så. Fördelen med en "fördel" som går att koppla loss förstår jag inte. Bogpropeller finns nog i den främre skrovhalvan men har den också en egen maskin som den kan manövreras med? En gåta för mig. Kan det vara så att totallängden blir för stor i vissa slussar eller vad beror detta på?

Någon som vet?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Hej Jappe har du någon agenda eller glider du runt i den tyska våren?
varmt här nu men det är väl bara tillfälligt.
I din nya bok kan du väl lägga en sida på bästa vägen mellan sverige och europa vilket många funderar över.
Ska man åka närmaste kortaste eller bekvämaste?

Hej! Detta är en arbetsresa; jag glider inte runt på måfå, även om jag inbillar mig det själv ibland. "Bästa vägen" mellan Sverige och Europa är närmast en oändlig fråga! Det beror på resenärens egna prioriteringar. I en viss bok har jag faktiskt dock berört delar av ämnet ganska ingående.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

java.jpg

Behövs Java?

Varje gång jag försöker uppdatera det här konstiga programmet så kommer det i konflikt med Firefox. T.o.m. Avast har synpunkter på Java och försöker krångla till det ännu värre.

OCH, jag vet att Google Chrome finns!

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Java är ett programspråk som vissa program använder.
Jag får varningar om java från både avast och när jag går in i firefox tillägg får jag varning om programmet det är tydligen en inkörsport för virus.
Se till att det inte ligger i autostart då kan du slippa rutan, tror inte så många program behöver java nu för tiden man kan säkert inaktivera det.
Aldrig att jag skulle byta till chrome har testat men jag tycker sedan många år att firefox är det man ska ha.
Jag är så gammal att jag tänker före eu som jag aldrig röstade för, och då gäller Sverige Skandinavien och europa.

Saxat från Pravda nej Aftonbladet menar jag.

Leif GW:s viktknep: ”Kör sån här LCHF”

Tv-profilens avslöjar hur han rasat i vikt: ”Jag är inte så glad i gym”
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Tyskland

När jag var i Berncastel frågade jag en tysk vid kajen varför pråmen ibland hade två skrov fick jag till svar att på vissa platser har både mosel el rhen så skarpa och grunda böjar att det ibland behövdes för kunna dra runt en tungt lastad pråm genom böjen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Båten har väl inte någon led i mitten som en ledbuss ungefär. Bogpropeller är säkert bra att ha vid skarpa böjar men det hade väl då fungerat lika bra på en enskrovsbåt.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Även i sverige händer det att man har två bogserbåtar till en pråm för att komma runt fast numera är det nog mindre vanligt vi kör ju godset på landsväg och så har vi inte mycket floder.
Synd att det var helt fel årstid jag var i tyskland var på en fin ställplats där med trevligt folk som hjälpte mej med bilen, väldigt fint med en massa båtar på floderna roligare än att sitta och titta på lastbilarna på e4.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

En god vän med stor kompetens i marina spörsmål menade bestämt att delat fartygsskrov ger stora fördelar i floder med korta slussar. När fartyget kommer till en sluss så "pushas" den främre delen in i slussen varefter den motordrivna aktre delen backar ut igen. "Fördelen" har egen förmåga att ta sig ur slussen efter fullbordad slussning och lägger till i väntan på att motorskrovet kommer i nästa slussning. Därefter kopplas delarna ihop igen och resan kan fortsätta till nästa sluss.

Detta låter ju vettigt så vi får väl tro på den beskrivningen, eller?

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Tyskland

Jag skulle vilja göra det med min fru när hon ska in i en butik och handla. Tänk om man kunde fördröja (läääänge) den andra halvan som håller i pengarna... haha... Delat skrov, mycket bra uppfinning!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Ranko
Du skulle nog inte gärna lämna ditt skrov med någon annan och hon är alltför attraktiv för att släppa iväg hursom helst.
Nu börjar det bli fint väder hemma men nätterna fortsatt kalla.

Jappe är fortsatt välkommen till Finspång för besök, röttvin kan jag hålla med osten klarar jag inte och hönorna värper även häromkring och bacon finns på Lidl.
Diskussioner står på agendan.
Plastpelle är ju hemma igen ämnar du dej till alingsås framöver?
På något sätt har det ju ordnat sej för våra respektive fordon trots allt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Hemma igen i Reil. Full rulle på floden.

möte.jpg

Nu börjar vinbergen bli lite grönare och vackrare. Inte så trista bruna färger längre. Här kommer "Maria von Beilstein" i full fart nedströms

Maria.jpg

tätt följd av "Moselland".

Mos.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen