• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig Gasol?

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Tankade gasol sept 2016 började efter några veckor lite problem att tända spisplattorna fortsatte att småkrångla under hösten, vinterställe bilen från november 2016 till april 2017 hämtade ut bilen och tankade ny gasol, hade problem att få igång spis o kyl men lyckades till slut, men Aldepannan vägrade totalt, till slut vägrade både spis o kyl att fungera, problemet visade sig var igensatt reduceringsventil, exkl. krocksensor o filter, kontakten med serviceföretag visade sig att det idag är ett växande problem med oren gasol, monterade ny red,ventil,krocksensor och filter och allt fungerade som vanligt.
Vissa bilfabrikat levererades utan gasolfilter 2012
Frågan blir då är detta ett problem i landet/ region eller beroende på gasolleverantör.
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Hade samma problem sommaren 2016. Kylskåpet ville inte starta. Lämnade in bilen och fick ett gasolfilter inmonterat och problemet löstes. Verkstaden hade fått in flera likadana symptom som var likartade, dvs gas från leverantör A. Vid byte av gasolflaska från leverantör B försvann problemet.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

Fick lika problem sommaren 2016. Innan hade det fungerat klockrent fån 2009. Bytte krocksensorn och allt var frid igen. Tills i år, då fick jag byta rubbet p.g.a. oren gasol. Fullt med oljerester i de gamla delarna. Nu har jag monterat filter för att slippa framtida problem och onödiga kostnader. Hälsningar Göran Hellman
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

...samma här, fick först byta reduceringsventilen som visade sig vara igensatt men bytte därefter och för säkerhets skull till Truma Duo med filterx2 men likväl kom efter ett tag inte tillräckligt med gas till kyl/frysen för att ge tillräcklig låga. Ny rensning av brännarmunstycket och tryckluftrensning av brännaren så nu hoppas vi att felet som hållit i sig sedan juni i fjol äntligen är löst, puh.....och gratis var det inte heller
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Vet att det kan vara lite känsligt att peka ut en viss leverantör men du kanske kan säga om verkstaden hade uppmärksammat problem med gasen från någon särskild leverantör.

Hälsar Kjell
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Smutsig Gasol?

Har du tankat gasol i fast tank eller bytt gasolflaskorna? Bytet har det skett i Sverige eller utomlands? Vore ju himla bra att få reda på vilken leverantör som säljer smutsig gasol, så att fler inte råkar illa ut.
Med vänlig hälsning Ulla :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Smutsig Gasol?

AGA & dom andra distributörerna producerar ingen gasol, det gör oljebolagen & dom som utvinner naturgas.
Varifrån kommer gasol?
Vem distributörerna köper ifrån är svårt att veta, allra helst när man fyller utomlands. Enklast är nog att montera filter så är man ifrån detta problem. Vi har filter i vår HB & har aldrig råkat ut för driftsstörningar.

Bennie
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Har numera också filter. Men visst är det väl så att filtren också kan bli igensatta och då stoppa tillförseln av gasol. Med påföljden att man får byta filter i stället för regulator.

Undrar Kjell
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Har du tankat gasol i fast tank eller bytt gasolflaskorna? Bytet har det skett i Sverige eller utomlands? Vore ju himla bra att få reda på vilken leverantör som säljer smutsig gasol, så att fler inte råkar illa ut.
Med vänlig hälsning Ulla :confused:

Har tankat gasol i lösvikt till flaska i Sverige, med HBK rabatt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Smutsig Gasol?

Har numera också filter. Men visst är det väl så att filtren också kan bli igensatta och då stoppa tillförseln av gasol. Med påföljden att man får byta filter i stället för regulator.

Undrar Kjell

Det är just det som är finessen med ett filter. När jag köpte mina filter så fick jag med reservpatroner.

Bennie
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Även om ni inte vill peka ut någon särskild leverantör, fullt förståeligt, så kan ni väl åtminstone säga om det handlar om tankning i fasta tankar eller utbyte av tuber. Det är ju fler än jag som undrat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

Vi har också regulator direkt på tanken (flaskan), dessutom är det så pass trångt i utrymmet att ett filter (även om den var billig) hade inte fått plats. Att veta vem som fyller vår tank med smutsig gas (som fylls i hela Europa), det är en omöjlighet att ta reda på. Sen kommer följdfråga, var köper man "ren" gas?

Vår regulator kostar ca 350:- medan ett filterhus från 500:- (ibland inkl. ett filter). Extra filtrar kostar kring 200:-. Det blir regiulatorbyte, men det mest iriterande är den instabila lågan som ändrar sin karaktär under matlagningen.
 
Senast ändrad:

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Har själv råkat ut för smutsig gas och vet vad det kostar.Har regulatorn direkt på flaskorna så det finns inget utrymme till något filter,men om man går ner i flask storlek så blir det mera utrymme, över det priset för filter är jag villig att offra för att kunna montera filter.Det är så lätt att få tag på gasol och i vårat fall så går det inte åt så mycket gasol så två stycken p5tuber räcker till.Jag betraktar problemet med oren gasol betydligt värre och dyrt.tar gärna tipps på lämpligt filter,jag tror att man själv behöver skydda sig för detta problem.Valle
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

Har det någon betydelse varifrån gasolen kommer hur ren den är?? Har köpt gasol i lösvikt utanför Trysil (Jordet) i Norge de senaste 8-10 åren och har aldrig haft problem med oren gasol (propan) varken i husvagnen eller husbilen.
Kan detta vara ett problem med gasol från sydligare länder eller??
 
Toppen