• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig Gasol?

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Tankade gasol sept 2016 började efter några veckor lite problem att tända spisplattorna fortsatte att småkrångla under hösten, vinterställe bilen från november 2016 till april 2017 hämtade ut bilen och tankade ny gasol, hade problem att få igång spis o kyl men lyckades till slut, men Aldepannan vägrade totalt, till slut vägrade både spis o kyl att fungera, problemet visade sig var igensatt reduceringsventil, exkl. krocksensor o filter, kontakten med serviceföretag visade sig att det idag är ett växande problem med oren gasol, monterade ny red,ventil,krocksensor och filter och allt fungerade som vanligt.
Vissa bilfabrikat levererades utan gasolfilter 2012
Frågan blir då är detta ett problem i landet/ region eller beroende på gasolleverantör.
 
F

F.d. 55715

Guest
Sv: Smutsig Gasol?

Har ett filter som jag skruvar fast som man tankar igenom, och ett filter på varje flaska, köpt på nätet från Polen fungerar fint.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smutsig Gasol?

Har en teori om ar når en står stille en tid så synker oljen sakte ned mot botnen. Men med skakingen en har i en bil under fart kommer oljen opp til overflaten og blir brakt med som dråper i gassen. Mekanisme som er beregnet på å fungere uten smørning kan lett feilfunksjonere om de tilføres olje. Etter 2006 inneholder de fleste husbiler flere sikkerhetsventiler. Slangebruddsventil ved flasken og krashsensor i regulatoren som et minimum. Mulig det ligger en forklaring der.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

När det gäller filter så är det skillnad på dom som sätta före flaskan och efter.
Före sitter ofta metallfilter silar skräp,efter flaskan sitter ett filter som tar bort olja tex.
Ska man vara noga borde man ha båda,jag har dock endast oljeavskiljande filter.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Efter alla problem hit och dit sedan förra året med byte av det ena och det andra funkar allt nu efter att munstycket i brännaren rengjorts liksom brännaren själv rengjorts med tryckluft, har just nu efter knappt ett år åter kring 0+ i kylen och minus 20 i frysen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smutsig Gasol?

Jeg tror at oljedråper som kommer helt frem til brenneren i kylskåpet blir til koks. På min første husbil 1996-2000 måtte jeg fjerne en mengde koks i brenneren, kanalen fra brikken til flammen var nesten helt tett.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Jag köpte två filter igår, men har inte hunnit montera. Lite trångt är det, så jag skickade en förfrågan till Truma. I ett av inläggen här har Truma gett besked att det ska vara lodrät montering. Jag fick svaret att upp till 25-30% lutning inte är något problem om det är trångt.
Jag undrar om vi någonsin kommer att få reda på var den smutsiga gasolen kommer från. Jag har pratat med två försäljare av gasol, en husbilsfirma och en gasolfirma. Båda antydde att det är "lösviktsgasolen" som är problemet.
Det motsägs väl lite av inlägg i debatten, där flaskbytare fått problem. Som vanligt beror svaren lite på vem man frågar.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

....
Jag undrar om vi någonsin kommer att få reda på var den smutsiga gasolen kommer från. Jag har pratat med två försäljare av gasol, en husbilsfirma och en gasolfirma. Båda antydde att det är "lösviktsgasolen" som är problemet.
Det motsägs väl lite av inlägg i debatten, där flaskbytare fått problem. Som vanligt beror svaren lite på vem man frågar.

Antydningar/spekulationer om att "lösviktsgasolen" är orenare är argumentation i egen sak!
De tjänar mer på att sälja bytesflaskor...

Det blandas gasol "högt o lågt" även i Sverige utanför oljebolagens depåer dvs hos flaskfyllarna lokalt. Som vi alla kan se har många flaskfyllare mer än en stationär tank för mottagning från tankbil, varför har De det om det inte vore för att kunna blanda själv o välja leverantör (inköpspris) själv från gång till annan.

Anledningen till att smutsig gasol drabbar oss ALLA är att vi inte kräver gasolkvalitet motsv. Propan95 istället för det billigaste priset, vilket jag har redogjort grunderna för här i tråden (nr. 32).
 
Senast ändrad:

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Svaret jag fick från "Gasoldirekt" på min fråga om smutsig gas:

"I Sverige finns det bara en sort, Propan 95.
Jag har pratat med Preem om detta eftersom det är min leverantör och dom levererar även till AGA.
Dom säger att det är inte mer "smuts" i gasen nu än det har varit innan!!
Den troligaste förklaringen är att fler och fler husbilar kör ner i södra Europa och får då Butan istället för Propan.
Min erfarenhet säger att Butanet innehåller massa skit/olja.
Eller så är det någon som gärna vill sälja filter som sprider ett felaktigt rykte."

tg
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Ja då återstår o kolla flaskan.
Är den ren inuti eller inte.
Tips vänd på den o släpp ut lite.
Finns det nåt smuts så borde det följa med.
ev olja är tveksamt
:cool:
 
Toppen