• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera el (kylskåp) i VW T3

F

F.d. 29287

Guest
Hej! Jag är helt ny här på forumet och har också ett relativt färskt intresse! Det är närmligen så att jag och min flickvän nyligen köpt en jättefin fyrkantsbuss (en VW T3 1990). Vi kommer köra ganska mycket med den i sommar och behöver egenligen alla tips vi kan få tag i!. Det första vi stött på är installation av vårt 12v kylskåp. Det är nog ett rätt shysst skåp från Waeco. vet egentligen inget om det förutom att måtten ska stämma till vår westfaliainredning samt att det går på 12 volt. Men hur ska jag gå till väga nu? Jag förstår att jag ska köpa ett fritidsbatteri (något tips) som gärna kan strömförsörja kylen i 1-2 dygn. Har ingen aning hur stort batteri man bör ha då. Vi kommer kanske ha några få ledlampor också. småelektronik kan vi ladda när bilen rullar (kommer köra långt). Jag vill ju att kylen ska ha ström från bobatteriet och att detta ska laddas när bilen körs. Jag vill också att startbatteriet kopplas från när bilen är avstängd så att det inte blir några tråkiga överraskningar när vi ska köra vidare. :) Vi har båda väldigt dålig koll men vilja att lära! Vad behöver vi? hur, vad och var kopplar vi?

Mat lagar vi på primuskök och vatten kör vi via dunk med tap.

Det hade varit så himla roligt att få lite information om detta! Hoppas att det finns kunniga entusiaster som är villig att hjälpa!

Tack!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Är det ett "vanligt" 12 V kylskåp så tar det mycket ström (3-10 A eller mer), vilket betyder att ett vanligt batteri inte ens räcker ett halvt dygn. Är det ett kompressorskåp borde det funka med två bodelsbatterier. Gärna solcell på taket så du får lite laddning när ni står still.
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

det är ett kompressorskåp från waeco som enligt tillverkaren ska dra 1.5 ah/timme. mitt problem är att jag inte har en aning hur man kopplar in sånna här grejer. till exempel hur jag får bobatteriet att laddas när bilen körs och att inte startbatteriet används i samma veva till bodelen. Vi är ute efter funktionella lågkostnadslösningar. :)
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Om kylen drar 1.5 Ah/h så är blir det 24x1.5 Ah vilket ger 36 Ah/dygn. Från ett normalt blybatteri kan du använda 50% av kapaciteten. 36x2 = 72 Ah blir då batteriets kapacitet om du ska klara 24 timmar. Vill du klara 2 dygn blir det 2x72 = 144 Ah.
Till detta kommer dina LED-lampor, sen kommer ni garanterat att ladda mobiler, plattor mm. Så skaffa ytterligare typ ca 10 Ah/dygn.

För att koppla in ett extra batteri som ska laddas från motorn men inte tömma motorns batteri måste du kunna ansluta och bryta när motorn är igång. Skaffa ett sk skiljerelä. Enklaste är att köpa Biltemas automatiska skiljerelä för ca 250 kr. Skiljerelä - El, bÃ¥t - Biltema
När motorns generator laddar känner detta relä att det finns laddspänning och kopplar ihop extra batteriet med motorbatteriet.
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Tack för bra tips! ett skiljerelä är uppskrivet på inköpslistan! Jag tror inte pengarna kommer räcka till med 150 ah. känns väldigt mycket. Kommer troligtvis inte ladda paddor, datorer och dylikt. och lampor vet jag faktiskt inte hur man kopplar... så lyckas jag inte med det så blir det små batteridrivna grejer denna sommaren! Bussen är inte speciellt komplett inredd än så det blir lite haffsiga lösningar inför sommaren! :) Hur kopplar jag ihop batterierna så att båda laddas från generatorn?

tips på prisvärt batteri?
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Det finns mycket elgrejor att köpa på Hjertmans, SeaSea och naturligtvis Biltema. Kan inte rita upp just nu, men principen är:

Koppla från motorbatteriet via automatiska skiljereläet till extra batteriet. Köp så grova kablar du har råd med. Ju längre avstånd desto grövre kablar behövs det för att inte få spänningsfall under laddningen. Innan du skaffar kabel kolla hur anslutningen är på skiljereläet så att du kan fästa kabeln. Det finns mycket bra färdiga grova kablar att köpa på Hjertmans, men de är ganska dyra. Jag har ca 3 m för vardera plus och minuskabel och har 50mm2. Biltemas batterikablar på 16mm2 eller 35 mm2 duger bra. Det viktiga är att se till att ditt extra batteri verkligen laddas upp ordentligt.

För allting som du förbrukar från ditt extra batteri kan du sätta en säkring. Säkringen skyddar mot brand om en kabel skulle råka lossna och orsaka kortslutning. Med ditt behov skulle det nog räcka med typ 15A.

Från batteriet till kylen kan det behövas grova kablar för att minska spänningsfallet. Jag skulle köra med Biltemas kopplingskabel 6mm2.

Sen kan du bygga ut med hur mycket prylar som helst. En bra sak kan ju vara att köpa en solpanel som laddar extrabatteriet, men du behöver även en bra regulator. Det finns billiga solpaneler på aluminiumram som ni kan ställa fram om ni parkerar över dagen, men panelen måste ju stuvas undan i bilen isåfall, det bästa är ju att limma en tunnare panel på taket men de är dyrare och så måste man ta hål för en kabel..

Utgå ifrån vilket utrymme du har för ditt extra batteri och köp så mycket Ah du har råd med.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Jättebra tips ju! Nu gäller det bara för mig att ta reda på lite mer detaljerat hur jag ska koppla. kollade lite på biltemas kablar men vet inte riktigt vilka jag ska ha eftersom det finns så många olika sorter. Sen måste jag ta reda på hur jag på ett smidigt och bra sätt kan koppla sladdarna mellan de olika komponenterna. Jag antar att det inte är färdiga kontakter liksom :p. Men om jag fattat det hela rätt så behöver jag inte gräva fram generatorn och koppla mitt nya extrabatteri till det, utan snarare koppla från mitt startbatteri?

vänligast, Max
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Om du ändå ska skaffa solcell så tycker jag CTeks 250S dual är att föredra, då den har både "skiljerelä" och MPPTregulator inbyggd. Den laddar även bodelsbatteriet bättre pga DC/DComvandlingen.
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

säkert jättebra men sommarbudgeten räcker inte riktigt för installation av solpaneler! det kostar ju ändå en liten slant :) Men kanske nästa år om vi trivs med bussen! Tack för tipset!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

säkert jättebra men sommarbudgeten räcker inte riktigt för installation av solpaneler! det kostar ju ändå en liten slant :) Men kanske nästa år om vi trivs med bussen! Tack för tipset!

Köp en vanlig CTEK 7A laddare och koppla den till denna som skall matas av
bilbatteriet, starta bilen och slå igång invertern och du har kanonladdning.
När du sedan kommer till en plats där det finns 220 så har du din CTEK laddare att ladda med på samma sätt, bara att flytta den från invertern till 220 sladden från campingen.

carking ™ universell zinklegering 600w DC 12V till AC 220V inverter med bil - silver 1487680 2017 – Kr.365

Solceller har du komplett för kanske 8-900 kr
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

jag trodde jag skulle koppla extrabatteriet från startbatteriet med en relä mellan dessa samt en ctechladdare som laddar när jag har 220v utifrån. och att kylen är ständigt kopplat till extrabateriet. kan man ha kylen inkopplat samtidigt som batterierna laddas från generator eller ctech?

Tack för tipset! synd att de var från lightinthebox. är rätt skeptiskt till dem.

Vad är det då för solpaneler du menar? som klarar att underhålla ett kylskåp?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

jag trodde jag skulle koppla extrabatteriet från startbatteriet med en relä mellan dessa samt en ctechladdare som laddar när jag har 220v utifrån. och att kylen är ständigt kopplat till extrabateriet. kan man ha kylen inkopplat samtidigt som batterierna laddas från generator eller ctech?

Tack för tipset! synd att de var från lightinthebox. är rätt skeptiskt till dem.

Vad är det då för solpaneler du menar? som klarar att underhålla ett kylskåp?

För mig har lightinthebox varit helt okey.

Finns inverter på hjertmans för 450 kr Clas Ohlsson 500 kr mfl

Man klarar normalt inte av att få fram 14-14,5 volt till ett extrabatteri därav att man vill använda DC/DC omvandlare ala CTEK DUAL mfl istället för relä.

Mitt sätt är att med en inverter drivs av bilens batter och startas när bilen går använda vanlig 220V CTEK för att ladda, sedan när man ligger på en camping kan man använda samma laddare.

CTEK DUAL är såklart enklare och lite bättre, en ren prisfråga.

En solcell på 50W som du har ute en hel sommardag håller igång kylskåpet på det stora hela, du kanske backar lite men kanske tom inte, men det blir jättebra och smidig. när ni stannar så tar du ut den och kopplar den på batteriet med en sladd på kanske 5 meter och klämmor eller hur du nu vill göra. Om du vill kan du tom skippa regulator då risken att du överladdar är ytterst liten om ditt batteri är nytt och ej fulladdat vilket det inte är med ett kylskåp.

Skaffa en multimeter så att du vet vad du gör och hur batteriet mår.

Klämmor följer med som du kan ha till solcellen :)
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/inverter/inverter-12-230v-300w
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Det jag och min flickvän kommit överrens om pga ekonomiska skäl är att vi ska ha 2 st 72ah batterier som ska laddas när vi kör bilen (kommer roadtrippa och har inte några superförbrukare). Vi vill inte att startbatteriet ska förbrukas när bilen står still. Till förbrukningsbatterierna vill vi koppla vår kompressorkyl (liten sak från waeco) samt ett enkelt 12v cigguttag som ska installeras i en av hyllorna. Vi vill ha eventuell möjlighet att koppla en enkelt 12v vattenpump för att kanske senare kunna installera handfat. inget annat än så länge. Det enda jag köpt än så länge är två batterier och kylen. Vi känner inget behov av en inverter om man inte MÅSTE ha det. Om det inte är allt för svårt vill jag koppla om eberspächern till förbrukningsbatterierna så att vi kan använda den utan att oroa oss (vet inte hur mycket ström den drar). OM någon kan ge en förklaring (for dummies, nej, megadummies) så är jag evigt tacksam! jag vet som sagt inte alls vilka kablar som ska sitta var, och hur. Vilka minuspoler ska sammankoppla och vissa ska bara jordas i chassit (är ju en plåtbil)? vilka säkringar? kontakter? säkringsdosor? jag vet som sagt inget, men säg snälla inte att jag inte borde ge mig på det för jag är väldigt sugen på att lära mig! Kanske ska få hjälp av en kompis som jobbar som elektriker men jag vill ändå förstå hela kalaset själv! som sagt, har någon tid och lust så bockar och bugar jag djupt! Ni som hänger här verkar ju trots allt grymma på detta! :) :D

(solpanel kanske tillkommer nästa år eller nåt)

Tack sålänge! :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Det jag och min flickvän kommit överrens om pga ekonomiska skäl är att vi ska ha 2 st 72ah batterier som ska laddas när vi kör bilen (kommer roadtrippa och har inte några superförbrukare). Vi vill inte att startbatteriet ska förbrukas när bilen står still. Till förbrukningsbatterierna vill vi koppla vår kompressorkyl (liten sak från waeco) samt ett enkelt 12v cigguttag som ska installeras i en av hyllorna. Vi vill ha eventuell möjlighet att koppla en enkelt 12v vattenpump för att kanske senare kunna installera handfat. inget annat än så länge. Det enda jag köpt än så länge är två batterier och kylen. Vi känner inget behov av en inverter om man inte MÅSTE ha det. Om det inte är allt för svårt vill jag koppla om eberspächern till förbrukningsbatterierna så att vi kan använda den utan att oroa oss (vet inte hur mycket ström den drar). OM någon kan ge en förklaring (for dummies, nej, megadummies) så är jag evigt tacksam! jag vet som sagt inte alls vilka kablar som ska sitta var, och hur. Vilka minuspoler ska sammankoppla och vissa ska bara jordas i chassit (är ju en plåtbil)? vilka säkringar? kontakter? säkringsdosor? jag vet som sagt inget, men säg snälla inte att jag inte borde ge mig på det för jag är väldigt sugen på att lära mig! Kanske ska få hjälp av en kompis som jobbar som elektriker men jag vill ändå förstå hela kalaset själv! som sagt, har någon tid och lust så bockar och bugar jag djupt! Ni som hänger här verkar ju trots allt grymma på detta! :) :D

(solpanel kanske tillkommer nästa år eller nåt)

Tack sålänge! :)
Allt minus skall till chassit. Bodelsbatterierna kopplar du till chassit med jordflätor tycker jag, smidigt och billigt.

En Eber drar ström, mycket ström som alla värmare med diesel dvs inget för den som inte har mycket ström!

fö så är det bara att hänga allt via säkringar till bodelsbatterierna.

Du har läst vad jag skrev om laddning ovan eller hur!

Koppla ihop allt och sedan med en multimeter mäter du spänningen på bodelsbatterierna när motorn är på, är spänningen över 13,5 så är det rätt okey 14 perfekt.

Är den under 13,5 så laddas det dåligt och det är läge att fundera på alternativ B.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Bra dimensjon kabel fra bilbatteri til bobatteri via et smart skillerele (Biltema har et brukbart), en sikringsboks og ledninger til de forskjellige forbrukere fra denne er enkleste og mest effektive trinn 1. Trinn 2 er å skaffe bedre ladning under ferd om dere skulle trenge dette, og her er ctek 250 dual et godt valg som helt enkelt settes inn i stedet for skillerelet.

Den grove kabelen mellom batteriene bør ha en stor sikring i begge ender for å hindre brann om det blir skade på isolasjonen. 6 kvadrat og 50 A opp til 16 kvadrat og 150 A er tall jeg føler for, men har ikke regnet på det. For tynn kabel gir dårlig ladning, for tykk veier og koster for mye men ladningen kan bli mer effektiv. Det finnes fine diagram over lengde, strøm og optimal kvadrat på kabel. Selv om du benytter chassi som minusleder så regn kabellengde for denne også . Dette vil si at om plusskablen blir 4 meter så regn 8 meter for å få optimal kvadrat.

Skillerelet føler på spenningen på begge sider og om det finnes ladespenning så kobler det sammen batteriene.

Skiljerelä - El, båt - Biltema
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Som Knut säger och om du har en låg budget, skippa skiljerelät för att spara pengar iallafall till en början och först se att du kan få fram bra spänning till bodelsbatteriet, läs vad jag skrev innan Knut.

Om du nu hamnar på plan B så finns det flera vägar att gå, CTEK DUAL klart enklast och bäst skulle jag vilja säga. Mitt sätt med inverter och vanliga laddare är också bra men att
jagh gjorde så var av flera skäl, ett att jag hade alla sakerna, det andra att jag gillar el och prova olika lösningar.

Tänk på att du har köpt två batterier på 140Ah, det hjälper inte hur många batterier du har om du inte kan ladda upp dom när dom är slut så hur många timmar kör ni varje dag styr hur ni måste fixa laddningen!

Räkna med att kylen tar ett batteri per dygn kanske 1,5 dygn, men sedan är batteriet tomt!
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

okej! Tack för tipsen! en kraftigare säkring mellan startbatteriet och bobatterierna hade jag inte räknat med. Det får skrivas upp. Jag tänker nog testa med skiljerelä från biltema och hoppas på att det funkar. Vi kommer nog köra ganska mycket så förhoppningsvis kommer detta funka! Om inte så kommer vi nog uppgradera till solpanel på ungefär 50W.

Det är ingen som har ett uppritat enkelt elschema som motsvarar min lösning? med allt det där med att jorda i chassi och sånt? :) ska även kylskåpet gå med pluskabeln till säkringsboxen och minuskabeln till chassit? tycker det låter så konstigt :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Prinsipiellt er minus siden alltid til stedet. For å sikre mot brann ved skade på isolasjon trenger en å ha sikring ved strømkilde. For sammenkoblingen mellom to batterier som ikke står helt ved siden av hverandre bør en ha sikring i begge ender av kabelen. Skillerelet er kun der for å hindre at du tømmer startbatteriet. En billigere men manuell løsning er en bryter som du selv betjener.

Ser du har en boks fra Waeco, selv den største CF110 bruker under 50W når den jobber. Som kyl burde den ikke jobbe mer enn 10% av tiden, det vil si under 150Wh per døgn som blir om lag 13Ah fra batteriene. Dere burde klare dere utmerket med dette selv om dere står i ro et par dager :D.

Andre forbrukere kan dere selv regne på ut fra forbruk i Watt og antall timer i døgnet som de benyttes, Watt ganger timer gir Wh som delt med 12 gir forbruk i Ah. Regn så med å forbruke mindre enn halve kapasiteten på batteriene og dere vet hvor lenge dere kan klare dere uten ladning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

okej! Tack för tipsen! en kraftigare säkring mellan startbatteriet och bobatterierna hade jag inte räknat med. Det får skrivas upp. Jag tänker nog testa med skiljerelä från biltema och hoppas på att det funkar. Vi kommer nog köra ganska mycket så förhoppningsvis kommer detta funka! Om inte så kommer vi nog uppgradera till solpanel på ungefär 50W.

Det är ingen som har ett uppritat enkelt elschema som motsvarar min lösning? med allt det där med att jorda i chassi och sånt? :) ska även kylskåpet gå med pluskabeln till säkringsboxen och minuskabeln till chassit? tycker det låter så konstigt :D
Jag skulle säga att du kan göra allt så enkelt som möjligt först, antingen sätt en strömbrytare som du själv slår till när motorn går eller sätt ett vanligt relä, detta relä kan du koppla enklast till tändningen.

dvs när du vrider på nyckeln så kopplas dom ihop, det betyder såklart att du inte bör ha tändningen på för länge innan du startar motorn men det fixar du säkert.

En annan fördel med styrt av tändning är att ifall dina bodelsbatterier är jättetömda då kommer det att ske en rätt stor strömrusning när dom kopplas ihop, då är det bra att relät sluts innan motorn laddar eftersom då är spänningen på bilbatteriet bara runt 12-12,5 volt medans om du slår igång allt vid 14 volt när motorn laddar som biltema relät, du kan alltså minska risken för att bränna den ev säkringen vid tillslaget.

Jag gillar själv inte att säkra för mycket men säkra ska man såklart ibland men bättre är att verkligen skydda kablarna som matar tex batteriet, ett enkelt tips är att dra pluskabeln genom en vanlig uteträdgårdsslang, dvs använda slangen som en extra skyddsisolering för + matning och inte dra osäkrat + ihop med -.

Du behöver knappast mer än 50A säkring dvs inga 100-200 A som finns och kostar skjortan men det är en kostnadsfråga såklart.

Beträffade kylen, försök att tänka på att placera den där det finns luftcirkulation(baksidan) så att den kyls så bra som möjligt det bidrar till att minska strömförburkningen mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Du kan också styra skiljerelät direkt med tändningen så länge innan du får tid att dra en kabel från D+
:mad:Glöm detta inlägg eftersom tillslagsspänningen på reläet är 13,8 v:mad:
Tänkte inte längre än näsan räcker :)
 
Senast ändrad:
Toppen