• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera el (kylskåp) i VW T3

F

F.d. 29287

Guest
Hej! Jag är helt ny här på forumet och har också ett relativt färskt intresse! Det är närmligen så att jag och min flickvän nyligen köpt en jättefin fyrkantsbuss (en VW T3 1990). Vi kommer köra ganska mycket med den i sommar och behöver egenligen alla tips vi kan få tag i!. Det första vi stött på är installation av vårt 12v kylskåp. Det är nog ett rätt shysst skåp från Waeco. vet egentligen inget om det förutom att måtten ska stämma till vår westfaliainredning samt att det går på 12 volt. Men hur ska jag gå till väga nu? Jag förstår att jag ska köpa ett fritidsbatteri (något tips) som gärna kan strömförsörja kylen i 1-2 dygn. Har ingen aning hur stort batteri man bör ha då. Vi kommer kanske ha några få ledlampor också. småelektronik kan vi ladda när bilen rullar (kommer köra långt). Jag vill ju att kylen ska ha ström från bobatteriet och att detta ska laddas när bilen körs. Jag vill också att startbatteriet kopplas från när bilen är avstängd så att det inte blir några tråkiga överraskningar när vi ska köra vidare. :) Vi har båda väldigt dålig koll men vilja att lära! Vad behöver vi? hur, vad och var kopplar vi?

Mat lagar vi på primuskök och vatten kör vi via dunk med tap.

Det hade varit så himla roligt att få lite information om detta! Hoppas att det finns kunniga entusiaster som är villig att hjälpa!

Tack!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Du kan också styra skiljerelät direkt med tändningen så länge innan du får tid att dra en kabel från D+
:mad:Glöm detta inlägg eftersom tillslagsspänningen på reläet är 13,8 v:mad:
Tänkte inte längre än näsan räcker :)
Absolut, men var försiktig med att koppla relän till saker man ej har koll på, när man aktiverar/drar relät är den lugna gatan men när man släpper relät så funger det som en tändspole när brytarna öppnar, dvs man får en hög return spänning som har omvänd polaritet.

Därför skall man alltid sätta en diod tvärs över reläts spole(med diodens minus/katod den med ett steck på mot reläets + anslutning) så att all denna ström går via dioden till jord och ej skadar något, dioden begränsar denna spänning till 0,7 alltså!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Menar du mellan stift 85 o 86
Man blir aldrig för gammal för att lära :)
Hej, ja precis själva spolen.

Nej, tricket är att fortsätta vara nyfiken och vilja lära hela tiden:)

Ofta i bilar hittar man "speciella" reläer gärna kopplade till insprutningen som har just denna diod inbyggd, för hempul är det smartare att sätta dioden i sockeln och på så viss kunna använda vilket relä som helst.

Observera att på ett vanligt relä spelar det ingen roll om man har + på 86 eller 85, men om man skall kunna använda reläer med inbyggd bör man följa standarden dvs 86 är plus annars blir det kortis när man drar relät, dioden brinner snabbt upp och relät fungerar som tänkt dock utan dioden längre då dioden bara pallan 1-3A:D

Se denna länk, "With a transistor output driving a relay, a freewheeling diode is absolutely necessary, because the voltage spike will destroy the transistor."

https://electronics.stackexchange.c...need-a-flyback-diode-with-an-automotive-relay

Kan berätta en anekdot, det var när jag gick i 7:a kanske och pappa hade köpt en ny gammal Taunus och det var på den tiden där intervall torkare var hett.

Vi hade inte så mycket pengar till onödigt så jag byggde en egen intervalltorkare etsade kretskort och kopplade in den, men torkare gick bara ett par slag innan det sa puff, jag fattade inte så jag bytte transistorn och provade igen puff, jag fick ge upp. Det var en stor prestigeförlust kommer jag ihåg, hade inte den smällen hänt hade man kanske blivit framgångsrik och haft en 12 meters ny husbil:D

Det tog nog till i gymnasiet innan jag fick lära mig varför, lättare idag med Google:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Hej igen! Nu har vi levt i vår buss sedan mitten av juni! Vi installerade som ni vet två stycken bobatterier 72 ah vardera. Vi kopplade dessa från startbatteri med skiljerelä och allt har egentligen funkat bra förrutom att batterierna har tagit slut väldigt snabbt. Min lilla indikator början blinka rött efter mindre än ett dygn vilket ska indikera att nivån hamnat under 60%. Det enda som används är då kylskåpet. Och jag har ju 144 ah. Skåpet ska ebligt tillverkaren dra typ 1.5 ah/h och är på 40w. Det drar ju typ mer än det dubbla. Känns väldigt konstigt. Det verkar ladda bra också.
Jag har satt alla minus i chassit samt en minuskabel mellan de två bobatterierna. Plussen går från startbatteriet till första bobatteriet, sedan till det andra, sedan till strömbrytare och säkringsbox. Och från den till kylskåp, 12v uttag och värmaren. Jag har använt grova kablar och spänningen verkar vara rätt. Men vad är fel?
Ska för övrigt skaffa en solpanel att sätta på taket. Vad tror ni jag behöver för att driva kylskåp, kunna ladda mobilen en gång om dagen samt ha värmaren igång en stund på natten? Vilka grejer behöver jag? (gärna billigt)
Tack! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Vilken typ av laddare använder du?
Hur många A ger den?
Hur många h/dygn laddar du?
Räkna även bort ev. förbrukning ifrån din laddning, laddning tar mer tid än man tror.
Dina tider verkar stämma rätt bra.

Du har 2x72Ah = användbara Ah = 72Ah.
Din kyl drar 3,33A
72/3,33= 21,5h
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Jo men laddningen är det nog inge fel på men jag tänkte ju att kylen skulle dra ungefär hälften av 3.3 ah/h. Enligt tillverkaren ska den dra ungefär 1 ah/h om det är svalt och 1.8 om det är varmt. Över 3 känns rätt galet för ett litet nytt kompressorskåp. Men jag tänker kanske fel. Just nu laddar jag med en ctek när vi har markström och det funkar kalas. Men vill uppgradera till solpanel :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Problemet med att ladda från bilgenerator är att den laddar med konstant spänning och då tar batteriet emot laddning med en fallande kurva (asymptotisk), dvs mycket i början men mindre och mindre med tiden. Det går hyfsat snabbt att nå 80% men sen tar det en evig tid att få fullt.
Till skillnad mot Ctek D250S dual som känner av spänningen på batteriet och fläskar på tills det är fulladdat! ?? Om jag citerar Gösta Ekman "Det vette faen hur det går till".
//Göte J

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batteriladdare/ctek-dc-dc-laddare-d250s-dual
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Installera el (kylskåp) i VW T3

Jo men laddningen är det nog inge fel på men jag tänkte ju att kylen skulle dra ungefär hälften av 3.3 ah/h. Enligt tillverkaren ska den dra ungefär 1 ah/h om det är svalt och 1.8 om det är varmt. Över 3 känns rätt galet för ett litet nytt kompressorskåp. Men jag tänker kanske fel. Just nu laddar jag med en ctek när vi har markström och det funkar kalas. Men vill uppgradera till solpanel :)

När de uppger 1,5A i förbrukning så är det nog ett värde som uppnåtts under optimala förhållanden, samt öppnar du kylen så sabbar du det hela, du kan förbättra värdet genom att bättra på isoleringen samt låta bli att öppna kylen, men är väl knappast realistiskt.

Du skriver att kylen drar 40W då drar den förmodligen det kontirnuerligt, det var de jag räknade på.
Då kan du prova att höja termostaten så den stoppar emellanåt och på så vis sänka elförbrukningen.

Snåla inte på solceller, räkna på att det ger 75% av angivet värde, i Sverige en solig dag.
 
Toppen