• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med köp av bodelsbatteri från Biltema.

F

F.d. 55939

Guest
Hej!

Måste ha nytt bodelsbatteri.
Kommer till största sannolikhet köpas på Biltema.
Har suttit och försökt förstå vilket jag vill ha men har för dålig kunskap om vilket jag ska köpa.
Sitter en 100w solcell på bilen, vet inte om det påverkar val?

Vilket batteri på biltema ska jag köpa?

Tacksam för svar.

Väl mött.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med köp av bodelsbatteri från Biltema.

Vi följde oxå råden, AGM 95Ah, och är mycket nöjda. Har två som är tre år och två som är ett år, all kopplade parallellt. Ta en fotokopiering på kvittot och spara, det är fyra års garanti.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Hjälp med köp av bodelsbatteri från Biltema.

Det lutar väl åt AGM batteri.

Solcellen är kopplat direkt till bodelsbatteriet enligt anvisning från firman där jag köpte panelen.
Regulatorn är av enklare pwm modell.

Är det något man ska tänka på? Koppla annorlunda?
Något annat som ska köpas till när man byter till AGM? Laddare? regulator?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med köp av bodelsbatteri från Biltema.

Byt regulatorn till en av typ MPPT, den ger effektivare laddning.

Laddaren du har kanske duger om den är någorlunda ny och ger 16 Amp, testa. Själv har jag aldrig behövt byta laddare. 16 A kan ta lite tid att ladda med men tid har jag gott om o laddningen blir lugn o fin.

Nästa punkt blir det lite tjöt om... men att mäta är att veta. Batterierna är dyra och lätta att "förstöra" med djupurladdningar. Ha en digital voltmeter i din panel och gå aldrig under 12,3 volt (50%) så funkar dina batterier i många år.

Min lösning har alltid varit att mäta över shunt för att få lite mer/bättre info. De sista 15 åren har det varit en batterimätare NASA BM-1 men man klarar sig långt med en voltmeter o lite kunskap också. Om du kopplar via en shunt så var noga med att allt minus går via minuspolen på shunten, även solpanelens regulator.

Lika viktig som batterier o laddningstider är, lika viktig är förbrukningen. Lägg ner extra tid på att verkligen minimera all onödig förbrukning, hälsar Björn.
 

Bilagor

  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    48,7 KB · Visningar: 683

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med köp av bodelsbatteri från Biltema.

Det Björn skrev " Lägg ner extra tid på att verkligen minimera all onödig förbrukning, hälsar Björn." är det allra viktigaste, se alla utgifter likadant dvs minimera dom bankerna och batterierna som är elbanker ska hållas korta:)
 
Toppen