• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olagligt med C däck?

E

Erik Knuts

Guest
Hej!

Har precis köpt en husbil där följande står i registreringsbeviset:

Däckdimension
205/70R15CP

På bilen sitter fram nya Bridgestone Duravis som är ett C däck.

Bak sitter mycket slitna Continental Vancocamper som är ett CP däck.

Nu ska jag byta bakhjulen och undrar om jag då ska köpa bridgestonedäcken eller byta alla 4 hjul till CP däck?

Vad säger lagen?

E
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Står det verkligen CP i instrumentet? I mitt står det C! C betyder cargo eller commersiel medan CP betyder campingdäck (på franska tror jag). Hur som helst är C-däck godkända och ska du köra på vinterdäck finns det helt enkelt inga CP-däck, enligt ditt instrument skulle du alltså inte kunna köra på vintern vilket rimligtvis inte kan bestämmas med vad som står där. Observera att C-däck inte klarar lika högt tryck som CP. Du bör nog ha samma typ av däck runt om oavsett om du väljer C eller CP.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Som svar din fråga så nej, det är inte olagligt att köra med C-däck.

Dock rekomenderas CP-däck på husbil, då dessa är framtagna speciellt för ändamålet. Dessa är förstärkta i sidorna för stabiliteten, samt att de tål ett högre lufttryck än ett vanligt C-däck. En husbil ligger som oftast väldigt nära sin totalvikt ( ibland även över ), då är det bra med ett CP-däck som tål mer än ett C-däck. Ytterligare en fördel med förstärkta sidor är att en husbil står mycket still, detta förhindrar då att däcket får en "platta" vid långvarig parkering.

Nackdelen med CP-däck är att utbudet är begränsat, finns i de mest vanliga storlekarna för husbil men det är långt från alla däcktillverkarna som har CP-däck i sin produktion.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Jag skulle köpa nya CP däck och försöka slita ut C däcken! Det är lagligt för att det är samma typ av däck men tänk på att det ska vara väldigt olika lufttryck i dom olika däcken. Är du noggrann så köp fyra Camplngdäck!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Olagligt med C däck?

Hejsan, något som är viktigt antingen man monterar vanliga C däck eller sidoförstärkta Campingdäck är ju att du köper tillräckligt högt lastindex på däcket. Man bör ju veta vad bilen väger på framaxel och bakaxel sedan får man se till att däcken har tillräckligt högt lastindextal så de orkar med vikten helt enkelt.
Tyvärr så verkar en del däcksfirmor inte alls bry sig om den märkningen och är lite nonchalanta om man frågar utan hänvisar bara till att däcken är C märkta. Likadana däck kan ha olika lastindex vilket jag fick bråka som sjutton med en däcksfirma om, innan jag började handla på internet.
Lastindexet står efter storleken och C märkningen, som ett två eller tresiffrigt tal.

Typ.
215/65 R16C 109 H

Storlek --- C däck --- lastindex 109 --- H är hastighetsindex, just H står för max .210Km/tim.

Lastindex 109 står för att däcket kan bära max 1030Kg. D.v.s. två bakdäck tillåter att max vikt på bakaxeln är 2060Kg.

Det finns dubbelmärkning på lastindexet ibland om däcket sitter monterat som tvilling eller boggihjul.

Här har du en lista på lastindexet. Det finns lägre index också men inte aktuellt för husbilar.

Lastindex.JPG

Tänk på att onödigt högt lastindex i kombination med onödigt högt lufttryck och kanske Campingförstärkta däcksidor gör att däcken blir stenhårda och inte så bekväma att åka på.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Instämmer med Jankro till 100%.
När jag 2014 bytte ut mina gamla Agilis CP, gick jag upp en dim. i bredd, samt köpte C-däck, tog dock i ordentligt på LI-värdet till 120/121. (2-axlat 6ton)
Kör med 4,5bar i alla 6, fick mycket bättre komfort :)

Har TPMS och kan konstatera att under färd varma sommardagar, så stiger trycket till 5,0bar i alla 6 däcken, kan vara bra att tänka på.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Olagligt med C däck?

Däcken håller bra mycket längre om man köper rätt dimensioner. Vi körde 7.000 mil på första omgången. Har nu kört 11.230. Inget "synbart" slitage.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Hej Kolla på däckonline.com( dackonline)dom levererar över hela Europa och lämnar dom till dörren där du bor . fraktfritt, köpte precis continental vancocamper 215x70x15cp pris 1388 kr styck x2 , däck gubben tog 350 kr för byte och balansering .fälgarna satt på bilen .betalningen sker via Nordea inom 10dagar efter leverans. man kan följa försändelsen via fraktbolagets hemsida
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Hejsan, något som är viktigt antingen man monterar vanliga C däck eller sidoförstärkta Campingdäck är ju att du köper tillräckligt högt lastindex på däcket. Man bör ju veta vad bilen väger på framaxel och bakaxel sedan får man se till att däcken har tillräckligt högt lastindextal så de orkar med vikten helt enkelt.
Tyvärr så verkar en del däcksfirmor inte alls bry sig om den märkningen och är lite nonchalanta om man frågar utan hänvisar bara till att däcken är C märkta. Likadana däck kan ha olika lastindex vilket jag fick bråka som sjutton med en däcksfirma om, innan jag började handla på internet.
Lastindexet står efter storleken och C märkningen, som ett två eller tresiffrigt tal.

Typ.
215/65 R16C 109 H

Storlek --- C däck --- lastindex 109 --- H är hastighetsindex, just H står för max .210Km/tim.

Lastindex 109 står för att däcket kan bära max 1030Kg. D.v.s. två bakdäck tillåter att max vikt på bakaxeln är 2060Kg.

Det finns dubbelmärkning på lastindexet ibland om däcket sitter monterat som tvilling eller boggihjul.

Här har du en lista på lastindexet. Det finns lägre index också men inte aktuellt för husbilar.

Visa bilaga 123988

Tänk på att onödigt högt lastindex i kombination med onödigt högt lufttryck och kanske Campingförstärkta däcksidor gör att däcken blir stenhårda och inte så bekväma att åka på.

M.v.h. JANKRO.
Rätt lastindex ser jag som en självklarhet att det ska vara. Tråkigt att det är en däckfirma som ska vara proffs på däck som inte kan det!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Olagligt med C däck?

Rätt lastindex ser jag som en självklarhet att det ska vara. Tråkigt att det är en däckfirma som ska vara proffs på däck som inte kan det!
-----------------------------------------------------

Kan och kan :rolleyes:, de kan med säkerhet men vill väl gärna bli av med däcken som ligger hemma på hyllan i stället för att ta hem nya, och hoppas och tror att köparen inte vet något om siffrorna och märkningarna.
Där försvinner ju även det seriösa förtroendet som många har för sin lokala däcksmoj.

Nu sedan länge köper jag själv hem däck som jag vill ha, och åker till någon av de trevliga killarna som tar några hundringar för att lägga på dem i stället.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

C står för cargo (last)
CP står för camping.Med kraftigare sida därför att husbilar går oftast med tung last jämfört med t.e.x budbilar.

OBS!
Men, man får inte högre lastindex för att man väljer CP-däck, endast ett däck som tål längre tids avställning.

Kolla därför alltid att däckens LI-värde uppfyller den full/över-lastade husbilens verkliga axelvikter :)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Köper alltid ny däck fron Däckonline. Fram har jag Nokia Cargo 2 som fick bra betyg av Promobil. Böt ut mina gamla michelin bak till Nexen 205-75-16 som hade bra värde för väta och hade högre lastindex, kan fyllas med 5,25 kg luftryck.
Har hög lastvikt bak när jag har Gummibåt och motor med.

Jägarn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Ämnet kom även upp i Promobil.
Lägger med dump som är google-översatt.
 

Bilagor

  • c_cp.JPG
    c_cp.JPG
    120,4 KB · Visningar: 163

Holonen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

På Peters bild från regbeviset står det 116/114Q efter dimensionen.
Är detta lastindex? I så fall, varför två olika index?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
När frågan ändå är fri, Jankro och alla andra kloka HK-are. Vad har jag för däck, bör jag byta. De är inte slitna alls men har beteckningen: Continental, Vanco 2, 235/R16 C, 69PSI frågande:confused:: annar
 
Toppen