• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"12 V off" !!!

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Är det någon av klubbens kunniga läsare som kan tala om för mig vad jag drabbats av? Åkte i ons ut på årets andra utflykt och då började 12 V slå av för mig då något med el användes,t.ex. att trappan skulle in. Tyckte det var konstigt,men kunde slå på 12 v igen när jag startade motorn. Tänkte det var att batterierna behövde laddas upp. Checkade in på en camping och kopplade in mig på el-stolpe. Tyvärr är problemen kvar efter 5 dagar med el-stolpe. Är vi kopplade så slår den också av vid el-användning,men väldigt sällan. Är vi inte kopplade,så bråkar "12 V off" med oss. Bilen är en nästan ny Frankia 840,så jag har ju inte slitit ut något. Första resan efter vintervilan hade jag inte problem,det här bara dök upp. Det enda som hänt mellan årets första och andra tur är att frostvakten hade löst ut. Är det någon som har fundering om vad felet kan vara,är jag mycket tacksam.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Vi råkade ut för samma sak. Vi köpte "förra årets modell".
Gav oss iväg på vår första tur med bilen.
När vi kom fram korkade vi upp en flaska champagne .
Pang, då blev det kolsvart i bilen,instrumentet visade att bilens bobatteri
slagit ifrån pga för lågt volt.
Som tur var hade vi inte hunnit smaka på champagne så vi fick
ta oss till en ställplats med el.
När vi kom dit var den stängd, nu var vi så besvikna att vi åkte hem.
När vikom hem ställde vi bilen på laddning en vecka Men inte hjälpte det.
Batteriet var kass, och jag kan tänka mig att det inte laddats under
tiden den stod hos försäljaren.
Som kompensation för malören fick jag ett nytt batteri och ett extra
inkopplat!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Det första jag tänker på är att batteriet är kass och inte tar laddning. Men eftersom det är nästan ny så är det knappast troligt, även om ett nytt batteri skulle kunna tänkas vara defekt.

Kan det vara så att laddningen från EBL inte fungerar? Kanske någon säkring som slagits ut? Det verkar ju som att bodelsbatteriet inte får laddning. Kan du mäta spänningen på detta batteri, gärna med alla förbrukarna bortkopplade och med respektive utan laddning från stolpen. Är det ingen skillnad här och spänningen är låg så är det laddningen från EBL som inte fungerar. Kolla också om spänningen på bodelsbatteriet ändras när motorn är igång.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Vet inte vad EBL är. Har kollat automatsäkringarna och inget har löst ut. På panelen står det att laddningen är 13,7 V. Mäta batterierna på annat sätt kan jag inte,får fråga en kompis när jag kommer hem. Att batterierna var kass vid leverans av bilen i höstas verkar nog inte troligt då vi var ute med den på en 6-veckorstur utan problem.Att batterierna tagit skada över vintern verkar också konstigt,då jag laddade upp dem 2 dagar ca var 6:e vecka. Sedan gick ju första turen nu i år bra.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Det som är extra konstigt är att 12 V inte alltid slår av utan fungerar ibland. Kanske kan det vara att spänningen i batterierna varierar??
För att ha husbil måste man vara elektriker,rörläggare och helst snickare. Dessutom vara duktig chaufför. Ibland känns det som att vi får byta hobby. Men det är ju så roligt!
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Tack för tipset. I Frankia har vi ju skorna där bodelsbatterierna är,men det verkar som om batterikontakterna sitter åt bra.Märkligt problem i alla fall att när trappan ska tryckas in går 12 V ifrån. Sedan måste motorn startas innan 12 V kan slås på! Men ibland ,vid annan elanvändning,behöver inte motorn startas för att kunna knäppa på 12 V.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: "12 V off" !!!

Vi fick fel på bilen efter ca 15 månader. Bilen ville inte starta ibland. Man fick prova flera ggr. Det hände ingenting och allt slocknade i bildelen. Efter några ggr hoppade den igång precis som inget hänt. Full effekt till startmotor och gick som en klocka. Detta hände ungefär var fjärde gång vi skulle starta. Lämnade den på verkstad och och de konstaterade ett mekaniskt fel på batteriet. Efter garantibyte av batteriet har det inte hänt igen.
Om det är bodelsbatteri och du har flera batterier skulle jag prova att koppla ur och prova ett batteri i taget och se om felet kvarstår. Glappt vid kabelskorna hade ni redan fått tips om såg jag. Även vid EBL kan det ju vara dålig kontakt till bodelsbatterierna.
Lycka till!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: "12 V off" !!!

Vet inte vad EBL är. Har kollat automatsäkringarna och inget har löst ut. På panelen står det att laddningen är 13,7 V. Mäta batterierna på annat sätt kan jag inte,får fråga en kompis när jag kommer hem. Att batterierna var kass vid leverans av bilen i höstas verkar nog inte troligt då vi var ute med den på en 6-veckorstur utan problem.Att batterierna tagit skada över vintern verkar också konstigt,då jag laddade upp dem 2 dagar ca var 6:e vecka. Sedan gick ju första turen nu i år bra.

Utan laddning i 6 veckor med batterierna kopplade är för lång tid tycker jag åtminstone på minn bil. Tror inte 2 dagar räcker att få båda fulla igen..

Leif
 
Toppen